Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

musiker med erf av att spela live med powerbook?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-29 21:36

hej funderar på att gå över från hårdvarubaserade stagepianon & synthar till en laptop-baserad uppsättning istället. finns det någon därute som har erfarenhet av att spela live med någon form av laptop (mac eller pc) och softvarusynthar/samplers så vore det kanon att få kontakta dig för att få lite råd och tips om konfiguration, lämpliga mjukvaror/samplescd's m.m.

mvh

peter

Jag har spelat ett par gånger live med en Powerbook.
Då använde jag mig av Logic med mjukvarusyntar.
Funkar kanon om man vågar lita på att tekniken fungerar.

Det finns betydligt bättre live-spelnings-anpassade program än Logic, men för mitt ändamål fungerade det programmet alldeles utmärkt.

Ett tips är att kika in på www.99musik.com där vi musiknördar hänger. Jag kan tänka mig att ett flertal där har erfarenhet av dator i live-sammanhang.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-30 23:51

Jag har spelat live ett par gånger med programmet Reason med gott resultat. Jag använde mest ElectroMechanichal Rhodes-refillet och ett par synthar.

Jag brydde mig inte om att koppla in mitt M-audio FW 1814 utan har kört på det interna ljudkortet på min Powerbook. Har funkat bra.

Men jag håller med Martin ovan. Kolla in på 99musik.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-31 21:49
Ursprungligen av MusicNixon:

Jag har spelat live ett par gånger med programmet Reason med gott resultat. Jag använde mest ElectroMechanichal Rhodes-refillet och ett par synthar.

Jag brydde mig inte om att koppla in mitt M-audio FW 1814 utan har kört på det interna ljudkortet på min Powerbook. Har funkat bra.

Men jag håller med Martin ovan. Kolla in på 99musik.

hej & tack för era svar. det är väl stabiliteten i en laptop som är det enda som tidigare hållit mig ifrån att våga köra men någon gång måste ju vara den första...

hur är det med latency i den inbyggda ljudkortet i en powerbook?
- jag använder iofs idag ett m-audio 410 firewire till min stationära pc men det vore ju kul med så lite externa grejer som möjligt (och därmed förhoppningsvis färre saker som kan strula live).

Peter

1
Bevaka tråden