Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlös uppkoppling på Stockholms Universitet?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 14:50

Hej, förhoppningsvis finns det någon SU-student här som kanske kan svar på min fråga

När jag tidigare var PC-användare och kopplade upp mig via SU:s trådlösa nätverk (StudentWave) fick jag automatiskt upp en inloggningssida när jag startade min browser inom nätverkets räckvidd. Där kunde jag logga in och då få access till Internet. Nu har jag försökt samma grej med min Ibook G4 men utan att lyckas. Jag kan ju se att datorn känner av nätverket starkt men däremot får jag inte upp någon inloggningssida när jag startar Safari. Försökte prata med datasupporten som inte kunde ge mig något annat svar än vad de trodde var adressen till inloggningssidan. Den når jag dock inte genom att skriva in adressen - det står att den inte kan hittas...

Hemma är min datoruppkopplad via ett trådlöst nätverk och allt fungerar utmärkt. Någon som vet vad som är fel?

Tacksam för svar...

Charlotte

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-10 15:03

Charlotte,

Har du kollat runt på IT-supportens webbplats på SU??

-Torkel

  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 15:20

mmm.... har kollat där en bra stund men har inte lyckats hitta något som funkar...

Har du valt rätt nätverk? Om du använder trådlöst nät hemma kan jag tänka mig att du vid något tillfälle har valt att ditt hemmanätverk alltid ska vara förvalt. Kolla vilket nätverk du använder genom att klicka på Airport-symbolen i menyradens högra hörn. Välj nätverket som kallas SU eller ibland StudentWave och gå till valfri webbsida. Då kommer du få upp inloggningswebbplatsen och kan sedan köra vidare.

Om du inte har Airport-symbolen i menyradens högra hörna kan du gå till (jag kör engelskt system, gör lämplig översättning) Applications > Internet Connect. Klicka på ikonen för Airport och kryssa i "Show Airport status in menu bar".

Se även: https://support.it.secure.su.se/kb/entry.jspa?entryID=717

Här finns trådlöst nät vid SU:
https://support.it.secure.su.se/kb/entry.jspa?&entryID=759

1
Bevaka tråden