Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ett tangentbord till flera datorer?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Går det att ha ett tangentbord som är kopplat till flera datorer? Steve Jobs hade en lösning på hans problem den 11 januari när ena datorn krånglade så tryckte han bara på en knapp (eller något liknande eller körde han trådlöst?) och så kunde han styra en annan dator från samma tangentbord. Skulle vara smidigt nu när jag funderar på att ha två datorer på bordet men har förlite utrymme för två tangentbord med mus.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-04 14:31
Ursprungligen av Michael Larsson:

Går det att ha ett tangentbord som är kopplat till flera datorer? Steve Jobs hade en lösning på hans problem den 11 januari när ena datorn krånglade så tryckte han bara på en knapp (eller något liknande eller körde han trådlöst?) och så kunde han styra en annan dator från samma tangentbord. Skulle vara smidigt nu när jag funderar på att ha två datorer på bordet men har förlite utrymme för två tangentbord med mus.

Det finns dosor som man kan koppla skärm mus och tangent pord för att dela till flera datorer.

På jobbet har vi ett antal sådan med PS/2 för PCna och då är det bara att dubbel klicka på crol så svitshar den samtidigta tangentborf mus och skärm till den andra datorn. Dessa har dock endast möjlighet för två datorer men finns lösingar för flera oxå.

Ursprungligen av juanito:

Det finns dosor som man kan koppla skärm mus och tangent pord för att dela till flera datorer.

På jobbet har vi ett antal sådan med PS/2 för PCna och då är det bara att dubbel klicka på crol så svitshar den samtidigta tangentborf mus och skärm till den andra datorn. Dessa har dock endast möjlighet för två datorer men finns lösingar för flera oxå.

Det är en sådan jag är ute efter fast för USB.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-04 15:11

det var någon här på 99mac som sa något om en usb-switch på Claes Ohlsson.
kunde inte hitta en där, men hittade en på Kjell och Company (www.kjelloco.se).

2-portars usb switch
4-portars varianten

kostade, inklusive extra usb kablar, under 200;-

jag använder den till att växla mellan två macar med ett usb-tangentbord.
funkar hur bra som helst.

/miska

Ursprungligen av miska:

det var någon här på 99mac som sa något om en usb-switch på Claes Ohlsson.
kunde inte hitta en där, men hittade en på Kjell och Company (www.kjelloco.se).

2-portars usb switch
4-portars varianten

kostade, inklusive extra usb kablar, under 200;-

jag använder den till att växla mellan två macar med ett usb-tangentbord.
funkar hur bra som helst.

/miska

Tackar Det är en sådan. Skönt att veta att jag slipper två tangent bord.

Jag har en Samsung SyncMaster 181T. DVI-ingången kopplad till G4:an och VGA-ingången kopplad till G5:an. Anledningen till att G5:an är kopplad via VGA är för att DVI-kontakten är kopplad via adapter till TV:n och skärmen är kopplad till ADC genom ADC->VGA-adapter.

Musen är kopplad till tgb och tgb i sin tur är kopplad via USB-omkopplare (från Clas Ohlson) "baklänges" till G4 resp. G5. USB-omkopplaren är egentligen avsedd för att koppla två USB-saker till en dator. Jag kör den "baklänges" för att koppla en USB-sak (tgb) till två datorer istället.

I förhållande till en KVM-switch som kopplar om med tangenttryckning (hård- eller mjukvarustyrt) så måste jag göra två tryckningar - skärm resp. USB-switch. Men det fungerar till en billig penning.

Ursprungligen av Nilsanders:

Jag har en Samsung SyncMaster 181T. DVI-ingången kopplad till G4:an och VGA-ingången kopplad till G5:an. Anledningen till att G5:an är kopplad via VGA är för att DVI-kontakten är kopplad via adapter till TV:n och skärmen är kopplad till ADC genom ADC->VGA-adapter.

Musen är kopplad till tgb och tgb i sin tur är kopplad via USB-omkopplare (från Clas Ohlson) "baklänges" till G4 resp. G5. USB-omkopplaren är egentligen avsedd för att koppla två USB-saker till en dator. Jag kör den "baklänges" för att koppla en USB-sak (tgb) till två datorer istället.

I förhållande till en KVM-switch som kopplar om med tangenttryckning (hård- eller mjukvarustyrt) så måste jag göra två tryckningar - skärm resp. USB-switch. Men det fungerar till en billig penning.

Det måste vara ganska många kablar du har. Hade svårt att hänga med alla kopplingar.

Hur är det med strömförsörjningen? Klarar den av att man lägger till några extra grejer i slingan? För då kan jag också lätt lätt dela skrivaren + kamera sladden och så funkar dom bara till den dator jag använder.

Om datorerna har egna skärmar och står så att du ser alla skärmarna så kan du dela mus och tangentbord med synergy http://synergy2.sourceforge.net/ Det fungerar även mellan olika plattformar. Jag använder en PC med Windows för styra min iBook. Jag "drar" bara musen från den ena skärmen till den andra.

Det kan vara lite klurigt att få det att fungera första gången men sedan är det hur smidigt som helst!

PS: Detta kräver att datorerna sitter på samma nätverk...

Ursprungligen av Linus Söderlind:

Om datorerna har egna skärmar och står så att du ser alla skärmarna så kan du dela mus och tangentbord med synergy http://synergy2.sourceforge.net/ Det fungerar även mellan olika plattformar. Jag använder en PC med Windows för styra min iBook. Jag "drar" bara musen från den ena skärmen till den andra.

Det kan vara lite klurigt att få det att fungera första gången men sedan är det hur smidigt som helst!

PS: Detta kräver att datorerna sitter på samma nätverk...

Kan man låsa så att den inte alltid byter skärm? Kan vara bra i vissa spel som jag spelar.

Ursprungligen av Michael Larsson:

Kan man låsa så att den inte alltid byter skärm? Kan vara bra i vissa spel som jag spelar.

Man trycker in Scroll Lock så låses Musen till den skärm som den är på just då. Jag använder som sagt ett PC-tangentbort som har en sådan knapp. Jag vet inte hur man gör på ett Mac-tangentbord. Finns Scroll Lock på ett Mac-tangentbord?

Ursprungligen av Linus Söderlind:

Finns Scroll Lock på ett Mac-tangentbord?

Antar att det är F14 på macen fast det står bara inte skivet på tangenten, man jag vet inte. Det skulle vara en ännu bättre lösning för mig, annars får jag väl sluta spela.

Ursprungligen av Michael Larsson:

Antar att det är F14 på macen fast det står bara inte skivet på tangenten, man jag vet inte. Det skulle vara en ännu bättre lösning för mig, annars får jag väl sluta spela.

Testa. Men det här inlägget på sf.net verkar inte så possitivt. Det verkar som om man måste in i koden och rota...

Ursprungligen av Linus Söderlind:

Testa. Men det här inlägget på sf.net verkar inte så possitivt. Det verkar som om man måste in i koden och rota...

Dom skrev på sidan du tidigare länkade till att mac versionen inte var helt klar "The Mac OS X port is incomplete" så man får hoppas att dom löser det problemet.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-04 16:27

Teleport funkar om jag förstått rätt så som du vill ha det.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/22339

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-12-23 00:51
Ursprungligen av Tobias:

Teleport funkar om jag förstått rätt så som du vill ha det.
more.groupware for Mac - Free software downloads and software reviews - CNET Download.com

Adressen ovan är fel, rätt är abyssoft - teleport
Teleport fungerar fint med mina två Lion burkar.

Ursprungligen av reboot81:

Adressen ovan är fel, rätt är abyssoft - teleport
Teleport fungerar fint med mina två Lion burkar.

Det KAN bero på att inlägget med länken ovan var nästan sju år gammalt...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-05-25 13:50
Ursprungligen av reboot81:

Adressen ovan är fel, rätt är abyssoft - teleport
Teleport fungerar fint med mina två Lion burkar.

Teleport fungerar INTE fint mellan mina två burkar. Får gång på gång ställa in programmet.

Läste dock om MouseShare i senaste MW, och det fungerade direkt efter installation av programmet.

1
Bevaka tråden