Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Akut Kernel Panic problem med G4 MDD - Del 2

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Uppföljning av tråden http://www.99mac.se/forum/showthread.php?p=527972
---------------
(Skrivet 25/3 -05 - samma problem fortfarande - är väldigt tacksam för alla svar)

Jag har nu jobbat på och fått gjort allt kritiskt arbete. Löste problemet genom att inte stänga av datorn (lite svårt att sova en meter härifrån bara).

Är datorn på efter att man slitit att få igång den så funkar den. Det går att stänga av den kortare stunder (har problem med usb-kedjan också, att den krashar ibland så blir tvungen att starta om då och då). Även har jag på detta sätt löst att de två hårddiskar som suttit i undre facket står numera i skåpet och sätts in endast då de behövs (2st video diskar).

Även har jag konstaterat följande; temperaturen i rummet är normal, datorn går enda upp till mellan 59.6 och 59.9°C vid vanligt användande, sätter jag i de två hårddiskar i undre facken och kör normalt så ligger den ungefär en grad högre. Vid krävande video arbete går den upp till 62-63°C.

Öppnar jag fönstret och får in kall luft i rummet så blir det förbannat kallt, men dator temperaturen går ner någon halv grad - känns bättre, men samtidigt vet jag inte, är det kanske inte bra att temperaturen går upp och ner? Bättre att hålla konstant? Fönstret öppet har dessutom gett mig en förkylning så man får tydligen välja om datorn eller jag själv ska må bra.

Så konstaterat är att med alla diskar i datorn så har temperaturen gått upp minst 2 grader C jämfört med förut (innan detta problem uppstod).

När jag startar datorn så går temperaturen upp till 62-63°C, vare sig alla diskar sitter i eller inte, för att sedan stabilisera sig något till det värden jag anget ovan.

När datorn varit avstängd en längre tid så går det alltid första gången att komma rätt långt, in i finder och leka lite, men då krashar den och nästa gång kommer man inte alls lika långt, och nästa gång stannar den ännu tidigare.

Men om jag kommer in i finder och lyckas starta temperature monitor, så brukar datorn krasha när den kommer i upp i 58 °C - kanske bara ett sammanträffande, men så har det varit.

Och datorn går inte upp i högre temperaturer när den är nystartad - endast vid omstart.

Även så är chansen större att edn startar utan att krasha om man lämnar kvar den ett tag vid login rutan - om man kommer så långt. Kanske för att den inte hinner starta några program?

Vad som är postivt är att den inte krashar då den äntligen är på. Då är det bara att köra.

Jag är ingen tekniker och skulle inte börja byta delar som inte är rekomenderat att man själv gör, så frågan är, kan det vara fläkten som börjat bli ostabil? Kan man jälpa till med ngn typ av extern kylning, typ stor fläkt att ställa bakom datorn?

Den här datorn var en stor investering med lånade pengar (som ännu inte är helt återbetalda) - och har redan förut varit inne på service för byte av processorer (under garantitiden) Kernel Panic problem även då.
Kändes från första början som ett måndagsexemplar. Är ju trots allt generation 1 av MDD.

Nu är frågan vad som behöver göras. Vore trevligt att kunna stänga av datorn när man går hemifrån eller när man vill sova.

Några tips? - på vad som kan göras? - Testa fläktarna på något vis?
Eller något bra service ställe i stockholm omr. som kan tänkas titta efter vad det är för fel - för en inte alltför hög kostnad?

Nästa torsdag den 1/4 börjar det bli kritiskt för arbete igen och nu faller ju några dagar bort för påsken. Kan tilläga att stället jag lämnade in datorn för byta av processorer ( då jag nästan var helt säker vad som var fel efter många timmars sökande ) så skulle detta service center kolla upp vad som var fel - några dagar skulle det ta, efter en vecka så var det fixat - bra. Då skulle de bara vänta på processorerna vilket skulle ta max en vecka till - tog cirka 4 veckor till - inte så roligt när man haft ny dator i 6 veckor att bli av med den i 5 veckor.
Något som är absolut uteslutet nu.

Är tacksam för alla tips som kan göra vardagen lite lättare

MVH / Abens

Hur är det med minneskretsarna?
Vilken OSX version har du?
Vilka PCI kort har du i datorn och hur är de placerade?
vilka USB tillbehör och drivrutiner har du?
Har du slängt com.apple.finder.plist?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-06 09:53

Du måste felsöka den metodiskt.

Börja med att ta ut alla instickskort utom grafikkortet.
Koppla sedan ur alla USB-tillbehör utom mus + tangentbord (Apple original)
Ta bort alla hårddiskar utom en
Ta bort evt extraminne

Formatera disken och installera ett rent system.
Fungerar datorn?

Om inte: låna minne av någon och byt, fungerar datorn?
Om inte: låna en HD av någon och byt, fungerar datorn?
Om inte: låna ett grafikkort av någon och byt, fungerar datorn?
Om inte: troligen fel på moderkort eller processorer. Möjligtvis nätagget men ej troligt.

Om datorn börjar fungera, sätt tillbaka alla grejer du tagit bort en efter en. När datorn börjar krascha igen har du hittat boven i dramat.

Problemet med värmeutvecklingen får mig att ana oråd. Processorerna i dom dubbla G4orna har en tendens av att vara väldigt känsliga. Jag har läst åtskilliga trådar om andra som har haft problem med liknande fel och fått CPU'n utbytt.

Ett test som du skulle kunna göra är ställa datorn på ett bord, eller på golvet, med luckan öppen. Ta en eller flera fläktar och kör externt eller koppla till någon strömkabel i datorn. Rikta den/dom mot processorns kylfläns. Kör tempmonitor och kolla att du håller en temperatur under 50°C, man kan nog sträva efter ca 40-45°C.
Nu kan du testa att belasta datorn lätt. Surfa lite, spela lite musik i iTunes o s v.

Funkar den?

Om det gör det efter ca 1h så kör igång hårt... Kör film i VLC samtidigt som du kör en stor visualizer i iTunes samt kanske lite photoshop, låt fantasin flöda och kör allting på samma gång!

Funkar den?

Får du KP nu så är det definitivt processorn.

Att en MDD pendlar mellan 58°-63° är inget onaturligt. Jag råkade ikväll möblera om och ställde min MDD på fönsterbrädan och fönstret utvikt på glänt samt att jag stängt av ena processorn med Apple CHUD och då är den nere i 58,5°. Jag ville ha maximal luftväxling och inte att den blåste en massa värme på väggen. I min sitter 2 diskar ( 80 och 120 ), 1 USB2-kort, 1 extra nätverkskort, 1 extra firewirekort samt överst en PCI-fläkt... nu löser knappast detta Abens problem så kanske det skulle vara på plats att inne på moderkortet försiktigt hålla inne PMU-knappen 5-10 sekunder ( undvik metallföremål, ta något som inte är ledande ) samt zappa VRAM/PRAM och sedan kolla... den tappar iof tiden men det återställer man ju raskt.

1
Bevaka tråden