Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internet Café programvara till Mac

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-17 16:30

hej, någon som har erfarenhet av att köra programvara för internet café i OS X?
mvh johan

  • Oregistrerad
  • 2005-04-17 22:58
Ursprungligen av killemall:

hej, någon som har erfarenhet av att köra programvara för internet café i OS X?
mvh johan

Hur menar du?

Det finns system för det:
http://macupdate.com/info.php/id/15760

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-17 23:08

Du menar att om en person kommer in till dit cafe så kan du "öppna" säg data 4 i 30min för den kunden?
Och efter 30 min så stänger datan ner och ber om mer pengar eller lätta?

Vet inget sådant system som funkar till mac. Då tänkte du köra programvara till mac och PC datorer i nätverket?
Känns nog dumt å köra Macar på ett internet cafe då inte så många är bekväma på den plattformen i dagens läge

Fast ett gäng Mac minis med 20" cinema hade vart väldigt grant!

//t

Det är inte dumt det är precis tvärtom bättre marknadsföring går det knappast att få.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-18 17:23

också det ja

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det är inte dumt det är precis tvärtom bättre marknadsföring går det knappast att få.

Visst, anledningen till att jag vill använda Mac är att jag gillar Mac!, att kunder undrar vad det är för snygga burkar är ju helt klart något som är bra för Apple. Frågan är ju bara hur stort Apples intresse är att sponsera något sådant?..

Användingsområdet för burkarna kommer i första hand vara att surfa, men Ilife paketet erbjuder ju möjlighter att enkelt föra över bilder och bränna ner på en CD eller DVD, i praktiken ska man väl enkelt kunna tömma sin DV kamera ner på en DVD också, kanske med lite hjälp av personal.

jag har funderat mycket på hur det skulle kunna funka, om man körde en Qt film i början som visade typ" här e safari, här är iphoto etc.." vad tror ni?

Den progamvaran jag efterlyser skulle användas endast för att kunna logga på datorn, (från en sever) och sedan logga ut den efter kunden betalt, och därmed med hjälp av något script tömma den på nedladdade filer, bilder från kundens kamera etc..

vilken produkt skulle passa bäst i denna miljö; minis eller enklaste imac rev.B ? :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2005-04-18 22:39
Ursprungligen av killemall:

Den progamvaran jag efterlyser skulle användas endast för att kunna logga på datorn, (från en sever) och sedan logga ut den efter kunden betalt, och därmed med hjälp av något script tömma den på nedladdade filer, bilder från kundens kamera etc..

vilken produkt skulle passa bäst i denna miljö; minis eller enklaste imac rev.B ? :rolleyes:

Hemligheten med en affärsidé är att aldrig ge upp. Det spelar ingen roll hur stor eller liten konkurrense det finns på marknaden så länge du är målmedveten. Vilket inloggningsprogram eller om du ens har ett är egentligen ointressant eller så små detaljer att det löser man på vägen.

Jag gillar dock idén med en liten film om Ilife paketen, det är något som kan vara till nytta för personer som är helt eller delvis nya på mac.

Jag har sett på Seven Elevens små hörn där man kan fika och surfa. Hemligheten med fik är nog billiga terminaler och många, på liten yta. Ett tips kan vara vid universitetsområden eller ett stort köpcentrum.
En intressant affärsidé som jag bara sett Ikea delvis har är att man har en lokal vid ett stort affärscentrum där man kan bl. a lämna sina barn. Så här kan man ha det: Lämna dina barn, djur och män här. Männen kan surfa eller spela dataspel. Barnen kan titta på film eller leka. Platsen blir som en liten oas där man kan ta igen sig en stund och roa sig efter eller mellan shopingrundan. man kan även lägga till en restaurang eller låta affärsidén ligga sida vid sida av en redan befintlig restaurang, som ett komplement. Släng upp några jackvegas maskiner och ett fullfjädrat konditori, så har du större chans att gå runt.

Om du inte har kunskaper kring alla dessa områden, så gör ett avtal med ett befintligt café och kom och fixa till datorparken då och då och låta caféet sköta resten.

Just my two farthings!

/Jonas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-18 22:57
Ursprungligen av killemall:

jag har funderat mycket på hur det skulle kunna funka, om man körde en Qt film i början som visade typ" här e safari, här är iphoto etc.." vad tror ni?

Tryck upp en grej med programiconerna + kortfattad text som t.ex. "Safari - detta är webbläsaren" osv.

Bara för att många är vana Windows, så betyder inte det att man inte kan använda Safari. Om man resonerar så kan man lika gärna installera FireFox.

Ursprungligen av killemall:

vilken produkt skulle passa bäst i denna miljö; minis eller enklaste imac rev.B ? :rolleyes:

Spelar ingen roll tycker jag. iMacen blir nog kanske billigare iof.
(Båda tar upp lika mycket plats om man ställer skärmen ovanpå minin).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-18 11:03

Marknadsföring...JA

Men vill du ha kunder som kommer in för att ta en snabb kafe och rota mail så vet jag inte.
Får ju komma ihåg att alla kan inte båda plattformarna så bra som vi här kan.
Folk vet ju hur man öppnar word på en pc men inte exel. Då börjar dom gråta å springer in på toaletten i 2 timmar.

Kommer dom då till et system som inte ens stänger ner fönstret på samma sida så får vi ringa huston. För då har man problem.

Tyvärr bara att inse och kolla in faktabasen. Folk är dumma i huvudet. Kan ju inte ens ringa från en nokia om dom använder en sony ericsson nu! Och det är en telefon!

//t

Houston.

Hazhaha Houston
Klockrent atomlab!

Förresten tror jag att en blandad miljö vore bra - 2/3 mac och 1/3 PC. Varför inte några skyltar också, ovanför macarna:
"Vi orkar inte bry oss om problem"
"Vi koncentrerar oss på att utnyttja tiden maximalt"

  • Oregistrerad
  • 2005-04-18 22:25
Ursprungligen av Kalliban:

Förresten tror jag att en blandad miljö vore bra - 2/3 mac och 1/3 PC. Varför inte några skyltar också, ovanför macarna:
"Vi orkar inte bry oss om problem"
"Vi koncentrerar oss på att utnyttja tiden maximalt"

klockrent.

Jag tycker att du ska kolla upp det, jag har inte varit med om ett IT café som har enbart Mac (eller en enda) förr. Jag tror att Apple skulle vara mycket positiva även i sponsring till ett sådant förslag. Det är precis vad dem behöver.

Go for it.

Om du bor i Stockholmsområdet så kila förbi pixelpalace och kolla/fråga hur de har löst det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-19 10:07
Ursprungligen av Linus Söderlind:

Om du bor i Stockholmsområdet så kila förbi pixelpalace och kolla/fråga hur de har löst det.

Skrevs det inte om detta ställa här på 99mac, för något år sedan. Hittar inte nyheten igen dock. Har för mig att det var kanske så mycket diksuterande innan man fick tummen ur att åka ditt och foto.

Har för mig att MacNytt.se skrev om det också.

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=46328&highlight=pixel+palace
(Hittade det.)

Det är busenkelt att fixa ett system för någon som kan lite unix. Det är nämligen mycket smidigt att via ett shellscript ändra i brandväggen vid vissa händelser, t.ex. tillåta trafik när det är betalat och tid kvar.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2005-04-19 17:47
Ursprungligen av Ciryon:

Det är busenkelt att fixa ett system för någon som kan lite unix. Det är nämligen mycket smidigt att via ett shellscript ändra i brandväggen vid vissa händelser, t.ex. tillåta trafik när det är betalat och tid kvar.

Ciryon

Kul med så många bra svar! utan att gå in på detaljer är tanken bakom det hela inte att tjäna några pengar på själva surfningen utan tillgången till datorerna är en ren extra förmån för kunderna, alltså behöver jag egentligen inget betalsystem..
Men det kräver ändå att det finns ett fungerande system där folk som aldrig suttit vid en Mac förut enkelt kan få demonstrerat hur man använder de publika porgrammen. och sedan att filer, loggar web historik raderas eller skyddas på ett seriöst sätt.

Det ska helt klart bli coolt och se vad man kan gör med automator i Tiger!, Dashboard kanske också kan anpassas till att passa kunderna.

jag ska jobba vidare med detta så jag själv förstår vilka behov som skulle kunna finnas när det gäller system, men det skulle vara interessant att få kontakt med någon utvecklare och diskutera ev lösnigar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-19 21:25
Ursprungligen av killemall:

Det ska helt klart bli coolt och se vad man kan gör med automator i Tiger!, Dashboard kanske också kan anpassas till att passa kunderna.

Automator är inte vägen att gå. Då är det bättre att du går på Applescript på en gång. Men som Ciryon skriver så är shellscript ("terminalskript") vägen att gå faktiskt. kanske en variant av Applescript och shellscript (applescript kan köra shellscript).

Visst kan du utveckla sköna Dashboards som dina kunder kan ha nytta av. En Dashboard är samma sak som en hemsida, som är baserad på HTML, javascript och CSS. Troligen så kommer det att komma en del rean färdiga som du bara behöver installera också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-20 00:58

Johan,

Kolla in:

iCafé Server

Baspe Café

Speciellt iCafé Server verkar intressant,,

-Torkel

Senast redigerat 2005-04-20 13:15
  • Oregistrerad
  • 2005-04-20 12:55

tack igen för all hjälp!

jag arbeter f.n med en affärside och affärsplan

jag har varit lite otydlig på den punkten men mitt mål har inte varit att starta ett internet café, utan att undersöka möjligheterna att använda Apples datorer som publika. därför efterlyste jag programvara för internet café för att fiska om det var fanns någon erfarenhet inom området. jag har redan fått mkt fina tips som jag ska undersöka yttligare. tack!

Frågor:

1. Om apple?
jag har letat om information om apple computer, har gogglat både på svenska och engelska, och letat på apple.com men jag kan inte hitta något om ämnet., vad jag leter efter är te x, "Apple målsättning är att utveckla och leverera säkra och användarvänliga lösningar etc." ,nån som vet var det finns publicerat?

2. juridik?
Om man använder macar på te x ett internet café, skulle det vara lagligt att dela ut ett musikbibliotek "i Itunes" (förutsatt att man äger musiken/cd skivorna) så gästerna kunda lyssna (inte kopiera och ta med sig!)?

3. Mac som publik burk?
Skulle vilja ha lite för och emot om att använda Apples datorer på en publik arena!, allt är bra, inte bara tekniskt utan också ekonomiskt, etc.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-20 13:23
Ursprungligen av killemall:

2. juridik?
Om man använder macar på te x ett internet café, skulle det vara lagligt att dela ut ett musikbibliotek "i Itunes" (förutsatt att man äger musiken/cd skivorna) så gästerna kunda lyssna (inte kopiera och ta med sig!)?

Där tippar jag att du skulle i så fall behöva betala royalties till upphovsrättshavarna, om man ska vara ordentlig med lagen. Jag är ingen expert men det skulle inte förvåna mig. Speciellt med tanke på att du skulle tjäna pengar med din tjänst och då vill också upphovsrättshavarna få sin del.

Eller menar du att det är din egen musik? Vad jag har förstått så äger man inte andras musik utan bara CD skivan och får spela den för privat bruk.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-20 13:58
Ursprungligen av elsevero:

Där tippar jag att du skulle i så fall behöva betala royalties till upphovsrättshavarna, om man ska vara ordentlig med lagen. Jag är ingen expert men det skulle inte förvåna mig. Speciellt med tanke på att du skulle tjäna pengar med din tjänst och då vill också upphovsrättshavarna få sin del.

Eller menar du att det är din egen musik? Vad jag har förstått så äger man inte andras musik utan bara CD skivan och får spela den för privat bruk.

Nej det är ju andras musik i huvudsak som man har betalt för att använda, men vad är det för skilland att spela skivor för 500 pers på en klubb, det är väl inga royalties då? man brukar ju ta betalt i form av inträde på klubbar..

  • Oregistrerad
  • 2005-04-20 14:16

Det är ingen skillnad. Lagen säger, förstår jag, att spelar man musiken offentligt så ska man betala royalties, på en club eller om det bara är bakgrundsmusik på en affär. Jag vet inte hur det funkar i praktiken, det kanske betalas en fast summa till STIM oavsett hur mycket musik du spelar.

Sen kan man fråga sig om en sådan tjänst som delad bibliotek på Internet Café är att spela musiken offentligt. Det tror jag att det är till viss del. Men fråga en expert eller prova och maila någon på STIM.

edit:
hittade lite info här

http://www.stim.se/stim/prod/stimsajt.nsf/AllDocuments/6935631E0EE6EF32C1256BDB00434B6D

Ha! Otroligt! Det gäller också musik i telefonkö eller karaoke på restaurang.

Senast redigerat 2005-04-20 14:48
  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-04-20 14:59
Ursprungligen av elsevero:

Ha! Otroligt! Det gäller också musik i telefonkö eller karaoke på restaurang.

Jo, och om jag inte minns helt fel även om man har på en liten transistorradio i sin frisersalong.

Frågan är hur det är om frisören har hörlurar på sig när han lyssnar på radion, är det då privat nyttjande så att man inte behöver betala till Stim? Och i sådana fall, på internetcafeet, om kunderna lyssnar på internetradio i hörlurarna till datorerna, vad gäller då? Och om dom lyssnar på musik från en bunt cd-skivor i cd-spelaren på en dator. Och sist men inte minst, MP3'or på en delad katalog?

Ursprungligen av elsevero:

Ha! Otroligt! Det gäller också musik i telefonkö eller karaoke på restaurang.

OT:
Det är väl därför som alla telefonväxlar har såna här kassa midi-kompilationer som påminner om porrfilmsmusik
Trummor, bas, keyboard och saxofon typ ... :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2005-04-20 17:28
Ursprungligen av Kalliban:

OT:
Det är väl därför som alla telefonväxlar har såna här kassa midi-kompilationer som påminner om porrfilmsmusik
Trummor, bas, keyboard och saxofon typ ... :rolleyes:

så sant!!! Apple Store är absolut inget undantag!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-20 21:32
Ursprungligen av killemall:

1. Om apple?
jag har letat om information om apple computer, har gogglat både på svenska och engelska, och letat på apple.com men jag kan inte hitta något om ämnet., vad jag leter efter är te x, "Apple målsättning är att utveckla och leverera säkra och användarvänliga lösningar etc." ,nån som vet var det finns publicerat?

Vet inte om dessa är till någon hjälp. Men detta är i alla fall vad jag har hittat om säkra lösningar:

http://www.nsa.gov/snac/downloads_macX.cfm?MenuID=scg10.3.1.1
http://www.apple.com/itpro/articles/intrusionprotection/

Ursprungligen av killemall:

2. juridik?
Om man använder macar på te x ett internet café, skulle det vara lagligt att dela ut ett musikbibliotek "i Itunes" (förutsatt att man äger musiken/cd skivorna) så gästerna kunda lyssna (inte kopiera och ta med sig!)?

Kolla med STIM eller banden som äger rättigheten till musiken. Troligen så kommer du tyvärr att få betala.

Ursprungligen av killemall:

3. Mac som publik burk?
Skulle vilja ha lite för och emot om att använda Apples datorer på en publik arena!, allt är bra, inte bara tekniskt utan också ekonomiskt, etc.

För:
Enkel att administrera (=billig)

Nackdel:
Kan vara en hög inlärningströskel för en del användare (vana med windows).
---

Hoppas att det var till någon hjälp och lycka till!

Ursprungligen av killemall:

1. Om apple?
jag har letat om information om apple computer, har gogglat både på svenska och engelska, och letat på apple.com men jag kan inte hitta något om ämnet., vad jag leter efter är te x, "Apple målsättning är att utveckla och leverera säkra och användarvänliga lösningar etc." ,nån som vet var det finns publicerat?

Kolla foten på Apples pressmeddelanden. Är det något sådant du är ute efter?

Apple ignited the personal computer revolution in the 1970s with the Apple II and reinvented the personal computer in the 1980s with the Macintosh. Today, Apple continues to lead the industry in innovation with its award-winning desktop and notebook computers, OS X operating system, and iLife and professional applications. Apple is also spearheading the digital music revolution with its iPod portable music players and iTunes online music store.

1
Bevaka tråden