Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cd kommer inte ut

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har nyligen uppdaterat från Mac OS X 10.1 till 10.2. När jag matar ut cd-skivor från datorn är det bara vid vartannat tillfälle som de verkligen kommer ut fysiskt också. Skivorna försvinner från skrivbordet men cd-spelaren öppnar inte och matar ut skivan. Den enda "lösning" jag hittat hittills är att starta om. Då dyker skivan upp på skrivbordet igen och jag kan försöka mata ut den. Det räcker inte med att logga in på nytt. Idéer?

Vad är det för burk?

Det problemet har jag haft sedan X Public Beta...
Och då är det oftast skivor som är lätt skadade (läs repiga)

  • Oregistrerad
  • 2003-01-26 12:19

Det här har varit uppe en gång innan men jag hittar inte tråden.
Samma sak hände några gånger på mitt gamla jobb och en kille lyckades alltid öppna CD´n igenom att använda något kommando i terminalen.
Till slut hade han någon länk till kommandot liggandes på skrivbordet så om det hände igen så var det bara att dubbelklicka på ikonen så kom den ut.

Ciryon kanske kan hjälpa er?

Samma kille tyckte att det var väldigt roligt att logga in via Telnet och mata ut folks CD-skivor den vägen.

Han använder väl kommandot unmount..

I terminalen: man unmount

[ 26. Januari 2003, 12:36: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-26 12:45

Har samma problem själv... det har gått så långt att jag tar in skivorn i PeZen & för över filerna via Routern :rolleyes:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-26 12:46
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:
Han använder väl kommandot unmount..

I terminalen: man unmount

"No manual entry for unmount" Hade varit grymt om det funkade dock...

Här finns en beskrivning hur man gör.

Om det är en PowerBook och man inte orkar gå in i Terminalen kan man ta ett smalt, trubbigt föremål och trycka lite försiktigt till höger i CD-sloten så matas skivan ut.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-26 13:34

Så här gör man det visst ja:

hdiutil eject -force /dev/drivename

Hittade det på Excelsiors länk. Det är samma kommando som killen på jobbet använde.

Jag har ett torn (QS G4 733).
Tipset verkade bra, men jag kan inte för mitt liv komma fram till vilken av volymerna som är cd-spelaren efter att jag har skrivit df i terminalen.
Det närmaste jag kan tänka mig är något som beskrivs så här:
<volfs> 1024 1024 0 100% /.vol
De andra alternativen:
/dev/disk0s7 40205088 5369056 34433984 13% /
devfs 200 200 0 100% /dev
fdesc 2 2 0 100% /dev

För att hitta din cd i Terminal:
diskutil list

Då får du en lista över dina enheter med deras namn. Så om du sätter i en CD och kör kommandot ska det inte vara svårt att hitta CDn (min är t ex /dev/disk2).

Sen kör du:
hdiutil eject -force /dev/disk2

(eller vad din CD-enhet har för nummer)

[ 26. Januari 2003, 17:27: Meddelandet ändrat av: Michael Nord ]

1
Bevaka tråden