Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dashboard sämre än konfabulator

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tycker att DB är totalt värdelöst i jämförelse med K. Jag vill ju ha dessa små söta widgetar liggandes på skrivbordet alt. "always on top" men det funkar ju inte med DB...

Vad är det som gör DB bättre än K?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-29 21:36

Använd konfabulator då!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-29 22:07
Ursprungligen av David Molarin:

Jag tycker att DB är totalt värdelöst i jämförelse med K. Jag vill ju ha dessa små söta widgetar liggandes på skrivbordet alt. "always on top" men det funkar ju inte med DB...

Själv ser jag det som en fördel.

Jag ser det verkligen som en fördel, Konfabulator tycker jag var otroligt störigt.

En nackdel med Dashboard är att man inte har möjligheten att ha dem "always on top" som man kunde på en beta.

Annars tycker jag som sagt att en fördel är att man kan få iväg dem från skärmen plus att de inte är lika krävande som K är.

Ursprungligen av David Molarin:

Jag tycker att DB är totalt värdelöst i jämförelse med K. Jag vill ju ha dessa små söta widgetar liggandes på skrivbordet alt. "always on top" men det funkar ju inte med DB...

Vad är det som gör DB bättre än K?

Det här löser ditt problem:

To get the Dashboard Widget to stay on the desktop, click on Dashboard, when you select the Widget in the dashboard dock just hold F12 while dragging to the desktop.

Senast redigerat 2005-04-30 00:23
  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-04-30 00:27
Ursprungligen av Olav Rust:

Det här löser ditt problem:

To get the Dashboard Widget to stay on the desktop, click on Dashboard, when you select the Widget in the dashboard dock just hold F12 while dragging to the desktop.

Jamän, det funkar ju faktiskt! Men bara med en widget i taget va? Ska leka lite mer och se hur det funkar.

En annan sak som är en stor fördel med Dashboard jämfört med Konfabulator är hur enkelt det är att skapa egna. Bara webbtjosan alltihop. I grund och botten bara DHTML (HTML/CSS/JavaScript), med möjlighet att köra shellskript samt koppla in Cocoa-plugins. Grymt najs.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-04-30 01:15

Testade det där med F12.. Verkade ju funka bra.. Ända tills man öppnar dashboard igen. Då hoppar widgeten tillbaka :/

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-30 01:30
Ursprungligen av KarlF:

Testade det där med F12.. Verkade ju funka bra.. Ända tills man öppnar dashboard igen. Då hoppar widgeten tillbaka :/

Verkar inte fungera alls på en iBook.

Ursprungligen av Spiken:

Verkar inte fungera alls på en iBook.

Dra ut den widget du vill ha till skrivbordet, tryck ned F12 och släpp den och mustangenten samtidigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-30 01:35
Ursprungligen av Olav Rust:

Dra ut den widget du vill ha till skrivbordet, tryck ned F12 och släpp den och mustangenten samtidigt.

Då får man se CD-utmatningsbezeln (och den stannar inte på skrivbordet om jag håller inne fn+F12).

Ursprungligen av Spiken:

Då får man se CD-utmatningsbezeln (och den stannar inte på skrivbordet om jag håller inne fn+F12).

Välj en annan F-tangent i Exposé för "Alla fönster".

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2005-05-01 11:43
Ursprungligen av KarlF:

Testade det där med F12.. Verkade ju funka bra.. Ända tills man öppnar dashboard igen. Då hoppar widgeten tillbaka :/

Ganska irriterande faktiskt! Finns det ingen lösning på det?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-01 12:00
Ursprungligen av Clas:

Ganska irriterande faktiskt! Finns det ingen lösning på det?

Jodå. http://www.macosxhints.com/article.php?story=20050422172929402

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-01 12:40

Hur löser de problemet???
Även om jag är i devmode så försvinner de så fort man trycker F12 igen och blir en del av dashboard...

Har du lyckats undvika detta??

//henke

Ursprungligen av henkez:

Hur löser de problemet???
Även om jag är i devmode så försvinner de så fort man trycker F12 igen och blir en del av dashboard...

Har du lyckats undvika detta??

//henke

Efter du har släppt ex widgetkalkylatorn, flytta den på skrivbordet. Då försvinner den inte nästa gång du F12.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-01 13:19

Najs! Thanks man!

BTW!
Håll ner Option key och dra musen över en widget så visas stäng krysset direkt.
Funkar även för dem som ligger på skrivbordet!

/henke

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-30 02:03

Dessutom är det så att Konf.. startade en ny instans av Javascript "motorn" för varje widget man la på skrivbordet. Vilket betyder att den tuggade minne nåt så in i h-vete.

Det gör inte DB.

mvh
b0bben

Oavsett vilken f-tangent jag än ställer in till att visa dashboard, tvingas jag hålla nere fn också för att det ska fungera. F8 har till exempel inte någon funktion i systemet. Hur löser jag detta?
Har en iBook G4.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-05-01 00:10
Ursprungligen av Kristofer:

Oavsett vilken f-tangent jag än ställer in till att visa dashboard, tvingas jag hålla nere fn också för att det ska fungera. F8 har till exempel inte någon funktion i systemet. Hur löser jag detta?
Har en iBook G4.

Det är helt enkelt så det fungerar med laptop-tangentbord. Gillar du inte det så kan du ju köpa till ett vanligt tangentbord.

Ursprungligen av tjogin:

Det är helt enkelt så det fungerar med laptop-tangentbord. Gillar du inte det så kan du ju köpa till ett vanligt tangentbord.

Mysko med tanke på att det har gått alldeles utmärkt att använda F8 utan fn som hotkey i Quicksilver.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-01 12:20
Ursprungligen av Kristofer:

Oavsett vilken f-tangent jag än ställer in till att visa dashboard, tvingas jag hålla nere fn också för att det ska fungera. F8 har till exempel inte någon funktion i systemet. Hur löser jag detta?
Har en iBook G4.

Gå till inställningar Tangentbord.
Kryssa i rutan "Använd F1-F12 att styra programfunktioner"

Sen ska det funka!

//henke

Tack!

1
Bevaka tråden