Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man stänga av dashboard helt?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-05-08 22:38

som titeln lyder, kan man helt stänga av dashboard?

vill inte använda, behöver inte använda, vill tjäna på varje gnutta kraft & minne, så hur blir man av med det heeeelt?

Om du inte öppnar dashboard efter att du startat datorn, drar det heller inga resurser.

  • Medlem
  • 2005-05-08 22:54

ok, jag pluppade bort alla widgets dessutom heh...får väll duga så

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-05-09 09:21

Det finns anrop i dashboard-API:t för att slösa minimalt med resurser när dashboard är gömt. Om nu alla utvecklare använder sig av detta är en annan sak. Jag har sett motsatsen genom att kolla grovt med top(1) vad dashboard-demonen drar. Med <10 widgets så kan dashboard-demonen dra ca 10% CPU.

  • Medlem
  • 2005-05-09 11:27

Uscha, gillar inte att ha saker igång som jag inte vill ha eller behöver.
Dashboard är årets onödigaste sak från apple anser jag.

Ursprungligen av P3t3r:

Dashboard är årets onödigaste sak från apple anser jag.

Tyckte också först att Dashboard verkade onödigt, men nu har jag börjat att hitta fler och fler användbara widgets, så nu har jag omvärderat Dashboard helt och hållet. En synnerligen fiffig funktion!

Vad händer om man slänger dashboard.app?

  • Medlem
  • 2005-05-09 11:46

vet inte, vågar inte testa :S

Eftersom det är Dock.app som styr Dashboard.app så kanske det finns någon .plist-fil som styr när Dashboard.app öppnas. Kanske enklare att fiddla i den filen än att slänga ett program?

jag gillar inte heller Dashboard

Skulle vilja ha bort det.

Är inte superhaj på det här med programvara och operativsystem (men är ändå inne på min femte Mac) men nä, gillar inte.
Vet inte alls om Dashboard har med saken att göra - men när jag hade installerat Tiger (från 10.3.9 innan) så segar massa program. Och inte har jag tänkt använda Dashboard för närvarande så det skulle vara skönt att bli av med det (vilket jag har förstått inte är lätt).

Funderar nästan på att gå tillbaks till Panther.

  • Medlem
  • 2005-05-10 19:21

funderar på samma sak faktiskt, sämsta 10.x uppdateringen hitils från apple om ni frågar mig...

BLÄ! bakläxa 2k lixom...skabbigt besviken

Hm, ja, jag skulle nästan kunna sätta något på att Dashboard antingen försvunnit helt eller åtminstone hamnat mer i skymundan om ett par år...

Nå - troligen finns det kvar men på ett bättre sätt.

Det jag framför allt inte gillar idag är att bakgrunden tonas ner när man tar fram Dashboard, samt det otroligt klumpiga widget-fältet... den naturliga platsen för den funktionaliteten borde vara i Systeminställningar imho.

  • Medlem
  • 2005-05-10 19:40

precis TZW, det käns inkonsekvent, precis som med nya MAIL som inte alls följer samma designtema, vare sig när det gäller den är sidomenyn & horisontella menyn där uppe med skumma ikoner...

SUCK!

  • Medlem
  • 2005-05-11 16:25

ja, samma här faktiskt, gillar nyttosaker som mineräknaren & postitlappar, skönt att de ligger över allt annat & man snabbt kan komma åt dem / dissa dem hur enkelt som helst istället för att det är separata program som ligger och tar plats i dockan / skrivbordet

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-12 15:03

Jag tycker att det är helt fantastiskt! Om man sätter på developer funktionen blir det ännu bättre (man får möjligheten att kunna lägga widgetserna på skrivbordet)

Ursprungligen av Rayden:

Jag tycker att det är helt fantastiskt! Om man sätter på developer funktionen blir det ännu bättre (man får möjligheten att kunna lägga widgetserna på skrivbordet)

Hur sätter man på developer-funktionen?

(Jag använder Amnesty tillsvidare, som gör ungefär samma sak.)

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-12 17:56

Skriv "defaults write com.apple.dashboard devmode YES" (utan situationstecken) i terminalen... Ändra Yes till no om du vill stänga av det. Jag tror att du måste logga ut och in innan det börjar funka.

För att lägga en widget på skriv bordet drar du i den medan du trycker F12 (trycker bort dashboard). Om du vill ta tillbaka den gör du helt enkelt samma sak igen. Viss varning dock! Var inte för snabb eftersom om du släpper widgeten medan dashboard håller på att tona bort/fram kommer den att hamna bakom dashboard men den kommer också försvinna när du trycker bort dashboard (vilket betyder att du inte kan ta bort den) Omstart/utloggning fixar detta men det kan vara lite jobbigt

Edit: Jag har varit med om att widgetserna "låser" sig (slutar att uppdatera sig) när man gör flyttningen mellan dashboard och skrivbordet. Det händer väldigt sällan (det har bara hänt mig 2-3 gånger) men om det händer är det bara att uppdatera dem (Klickar på dem och trycker cmd+R). Ganska snygg effekt när den uppdateras också, testa.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-09-21 09:04
Ursprungligen av Rayden:

Skriv "defaults write com.apple.dashboard devmode YES" (utan situationstecken) i terminalen... Ändra Yes till no om du vill stänga av det. Jag tror att du måste logga ut och in innan det börjar funka.

Detta fungerar bara tillfälligt hos mig, med eller utan devmode aktiverat! Jag kan släppa den på skrivbordet som man ska, och den sitter fint där. MEN så fort jag använder Dashboard (för att t ex titta på nån annan widget) hoppar alla widgetar tillbaka från skrivbordet till Dashboard.

Nu är jag sur på Dashboard. För första gången med min iMac G5 får jag ett meddelande av Photoshop att jag inte kan klistra in en bild eftersom det finns för lite RAM-minne. Det har aldrig hänt med Panther, trots att jag har använt Photoshop flitigt. Safari och iTunes är igång. När jag sedan kollar i Aktiviteteskontrollen ser jag att Dashboard ensam har roffat åt sig sammanlagt 150 MB fysiskt minne.

Mina 768 MB räckte i Panther, men tydligen inte i Tiger. Visst, jag har planer på att skaffa mer minne, men absolut inte för att Dashboards skull.

  • Medlem
  • 2005-05-22 00:30

Det verkar som om Dashboard suger musten ur cpu:n också. Akktivitetskontroll visar processorns användning när dashboard är framme och när det inte är det:

  • Medlem
  • 2005-05-22 09:21

Gillar faktist inte heller utformningen på dashboard..... inte dockan heller,den vill jag ha i menyn uppe.

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-05-22 09:58

maco: Det är lätt ordnat med en rad inskriven i Terminalen:
defaults write com.apple.Dock orientation top; killall Dock

  • Medlem
  • 2005-05-22 10:34
Ursprungligen av amolle:

maco: Det är lätt ordnat med en rad inskriven i Terminalen:
defaults write com.apple.Dock orientation top; killall Dock

Shysst . . .men jag menade i menyn inte under som en rullgardin som det var förr innan x

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-05-22 11:06

Åhå, okej

Ursprungligen av maco:

Shysst . . .men jag menade i menyn inte under som en rullgardin som det var förr innan x

Du kan ju testa HimmelBar, You Control eller FruitMenu. FruitMenu ger dig en konfigureringsbar meny under blå äpplet medan You Control och HimmelBar ligger i menyraden upptill och fungerar som en rullgardin.
Du hittar allihop under http://www.apple.com/downloads/macosx/system_disk_utilities/
Lycka till!

  • Medlem
  • 2005-05-24 20:00
Ursprungligen av Londongubben:

Du kan ju testa HimmelBar, You Control eller FruitMenu. FruitMenu ger dig en konfigureringsbar meny under blå äpplet medan You Control och HimmelBar ligger i menyraden upptill och fungerar som en rullgardin.
Du hittar allihop under http://www.apple.com/downloads/macosx/system_disk_utilities/
Lycka till!

Shyrre !!

Skall utforskas å' det nu !

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-24 17:53

Finns ett program som heter DashOff som säger sig kunna stänga av Dashboard

  • Oregistrerad
  • 2005-05-24 19:48

Skönt att höra fler som tycker samma sak. Nyhetens behag tycker jag. Häftigt och så, snyggt, absolut... men man vill ju inte att onödig processorkraft ska gå åt.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-25 02:42

Återkom gärna med rapport...

Här finns en app som heter 'DisableTigerFeatures 1.0.2' med vilken man kan avaktivera spotlight och dashboard.

http://www.macupdate.com/info.php/id/18182

ni får väl testa...

Bevaka tråden