Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prestanda i Final Cut Pro på Dual G5

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har sedan ett par månader börjat köra Final Cut Pro, men är långtifrån nöjd med prestandan.

Ren klippning med ett videospår fungerar fint. Lägger på lite chroma key och en dissolve, plötsligt lyser det rött över klippet och det kräver rendering. Jag har testat alla(?) inställningar för att hantera Realtidseffekter.

Nämnas kan också att jag på min gamla Dell Precision med Avid Xpress DV kan lägga flera lager med chroma keys, superimpose och dissolves utan problem.

Har inte vänt mig tll Apples support ännu, då jag inte riktigt vet hur mycket den ska klara av, har gjort en sökning här på 99mac men inte riktigt fått klarhet. Har även kört Apples hårdvarutest som inte gav några fel, att kopiera mellan hårddiskarna går i ryslig fart så det är nog inte flaskhalsen.
Även att skapa DVD i DVD Studio Pro 3 tar ganska lång tid, långsammare än realtid, vilket jag också reagerar på, vill minnas att jag får flera år sedan läste om att Dual G4 1,25 GHz skulle fixa det i närmast realtid.

Teknisk info macen:
Final Cut Pro 4.5 HD
Mac OS X 10.3.9
Dual Powermac G5 2.5 GHz
2,5 GB RAM (2x1 och 2x256 MB)
2 st 250 GB diskar (en för system, en för video).

Tar med min Dells config också som jämförelse:
Avid Express DV (Tror det är v 4.1)
Dell Precision Workstation 340
2,53 GHz CPU
512 MB RAM
En systemdisk, en videodisk

När jag tänker efter upplever jag även Motion som lite långsamt. Vet inte om förväntningarna var för höga eller om det är något skumt.

För att sammanfatta, är detta vad jag kan förvänta mig av mina kära mac, eller har den mer att ge?
Tack på förhand!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-06-03 17:10

Testade samma ska

Tja.

Jag sitter på samma system som du. (2.5 Ghz - 2.5 G Ram). Jag testade det du sa lite snabbt.
Jag var också tvungen att rendera först. Men sen slog jag på "Unlimited RT" och då fick jag upp en ljusröd markering. Vilket räcker för att spela upp i RT. När jag sen sänkte min "playback video quality" så blev det den tjocka gröna linjen.
Prova detta och posta igen. Nyfiken på vad som händer.

Dodo

Nu testade jag att lägga enbart chroma key på ett klipp, bara mot svart bakgrund.
Kör jag på Unlimited RT, High och Full Quality behöver jag inte rendera, men jag får jag dropped frames. Ställer jag ner kvalitén till medium klarar den sig även med tre videospår.
Kanske helt enkelt får nöja mig med detta?

Hur blir det med detta när jag går över till HD ev. HDV inom en snar framtid?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-06-03 18:21

Jag var just inne på apple.com
Jag skulle inte sätta mitt liv på de, men jag tror att med FCP 5 kommer du kunna ha samma prestanda på HDV.
För övrigt så tror jag att det du kör nu är vad du kan vänta dig av FCP idag.

Dodo

Ok, tack för din tid Dodo!

1
Bevaka tråden