Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att bo på hotell

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har tillbringat ganska många nätter på hotell under det senaste året och har väl sett ganska många olika nivåer på rummen. Blev ganska förvånad igår när jag kom "hem" till rummet efter att ha ätit middag. Någon hade varit inne på rummet och tagit bort överkastet, vikt upp hörnet av täcket och lagt en liten chokladbit på sängen med texten "Good night"

Just nu är klockan 20.00 i Hong Kong och nu kom "sängvikaren" till rummet för att fixa till min säng även ikväll - tackade dock nej idag men fick min lilla chokladbit ändå.

Hade varit intressant att höra era upplevelser - har ni någonsin blivit förvånade över god/dålig service eller bekvämligheter/utrustning/bemötande?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-08 18:11

För sex(?) år sedan bodde jag och en kompis två nätter på ett enkelt, men billigt, hotell på den grekiska ön Ios. Den snåla ägaren hade vattnet avstängt större delen av dygnet pga. "vattenbrist", fast han hade sagt att det bara skulle vara några timmar per dag. Konstigt nog sprutade kranen några kvarter upp på gatan hur mycket vatten som helst när man satte på den

"Sängvikare" förekommer i Egypten också, men baktanken där är förmodligen inte att ge service utan att få drix. Någon chockladbit får man inte. i Dubai hör tydligen sängvikning och chockladbit också till hotellstandarden.

/M

En gång när jag var mutkolv (motorjournalist) bodde jag på Hotel Negresco i Nice. (Ett klassiskt hotell i världsklass). Det var V.A.G. som betalade. Jag hade balkong med utsikt mot Medelhavet och himmelssäng.
Jag var nere i matsalen och skulle upp till rummet och hämta något, åkte hiss med en cigg i käften. När hissen stannade fimpade jag ciggen i en bautastor fyrkantig askkopp med sand i utanför hissen. Det var ett stort "N" stämplat i sanden. Var inne på rummet i 30 sekunder, när jag kom tillbaka till hissen fanns det inte ett spår av min fimpade cigg och ett nytt "N" var stämplat i sanden. Och inte en människa syntes till. Det var säkert någon som hade till arbetsuppgift att se till att det skulle vara så.

Jag gick en kurs på Krusenberg utanför Enköping för några år sedan. Förutom den mycket ombonade och trevliga miljön och mat från kocklandslaget så bjöds man ett tänt ljus på rummet med en litet kort på kudden där det handskrivet fanns en önskan om en god natt plus en liten chokladbit, varje kväll.

Det var oerhört puttinuttigt trevligt. Så trevligt att "återkomsten till verkligheten var nästan chockartad.

När jag bodde i Vegas brukade vi fixa rum på Bellagio då och då via sponsorer, sviterna där är rätt feta.

Ursprungligen av Jon Adolfsson:

När jag bodde i Vegas brukade vi fixa rum på Bellagio då och då via sponsorer, sviterna där är rätt feta.

Finns många fräcka hotell i den där hålan... En kollega var där nyss och bodde på MGM. Han berättade att det hotellet hade 30.000 anställda!

I Bangkok brukar vi numera bo i samma kåk som en kompis har lägenhet i. Översta våningarna är hotellrum. Det är shysst, lagom fräscht och en bit vid sidan av turisthordernas framfart. Rummen har en liten TV och ett litet pentry+kyl.

Men sist hade vi oflyt. Rummet vi fick hade invaderats av någon slags termiter. Inget märktes när vi tog in, mer än att det i den infällda taklampan låg en del döda "flugor" (trodde vi)

På kvällen innan solnedgången som på en given signal så började det röra sig överallt, mer och mer. Bakom sängen, i taklampan, på balkongen, heltäckningsmattan och i vandringsstråk över väggarna. Överallt termiter!!! Jag var nere i den lilla Minimart som fanns på gatuplanet när det hände och trodde inte mina ögon när jag kom upp till rummet. Frugan var lätt panikslagen.
Som en skräckfilm!

Personalen var dock synnerligen hjälpsam och städade allt på en halvtimme. Vi fick rekommendation att inte gå och lägga oss förrän gifterna hade vädrats ur, så vi tog en sväng på stan och det var dagarna efter lugnt på rummet. Det var en liten rysare faktiskt.

Senast redigerat 2005-06-10 14:55

Mitt absolut bästa, roligast, mest skrattframkallande, mest frustrerande, galnaste hotellminne, allt på en gång, var för drygt tre år sedan i Funchal, Maderia. Vi chansade på ospec i sista minuten och hamnade mitt i stan på ett litet lätt sunkigt och ganska opretto lägenhetshotell, i en liten dinette med separat sovrum. Vi vaknade av marknadsljuden varje morgon 06:30.

Vattnet fungerande inte i duschen när vi kom. Reparerades prompt. Sängen brakade samman under första nattens övningar. Vi skvallrade på morgonen och de ställde helt enkelt in en pall under sängen som löste problemet. Quick fix!

Den stora behållningen var städerskan, en söt, lätt gränslös, rund tjej som tog uppdraget på blodigt allvar. Vi var familj för henne. Hon inte bara städade och bäddade, hon var morsa också, plockade undan, sorterade, vek ihop, la på plats, la i lådor, vek upp, rensade kylen, diskade, ställde undan. Det tog några dagar att vänja sig vid hennes omsorger, det första intrycket var påträngande. Men vi hade två makalösa veckor i hennes vård.

Gissa om det låg drix på bordet när vi reste?

Ursprungligen av Adrian B:

Finns många fräcka hotell i den där hålan... En kollega var där nyss och bodde på MGM. Han berättade att det hotellet hade 30.000 anställda!

Snarare 50 000. MGM-koncernen består av Bellagio, MGM Grand, The Mirage, Treasure Island, New York-New York och Boardwalk Hotel. Ett par företag/koncerner äger allt på strippen, inte många som vet det.

På ett hotell i Egypten hade de förutom lakansuppvik gjort figurer av handdukarna och arrangerat min hustrus nattlinne på ett elegant sätt.

  • Medlem
  • 2005-06-08 21:27

oh, jag har bott på hotell 10 månader per år i sex år. Längst ner på skalan var nog det utanför Warszawa med myror i badkaret, och bäst kan ha varit ett lyxpang i Taipei. Ikeas respektive landsorganisationer verkar ha ganska olika budgetar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-09 00:16

Var med om en rätt konstig grej på Hotel American i Amsterdam.
Lobbyn, restaurangen och alla gemensamma utrymmen i hotellet var grymt schyssta. Fräscht och snygg inredning. Trevlig och mycket serviceinriktad personal.
Sen kommer man upp på rummet och finner att standarden är som ett rätt sunkigt medelklasshotell.
OK, det är varken det dyraste eller billigaste hotellet i världen, men kontrasten var slående. Undrar hur de tänkt med prioriteringarna?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-09 11:04

jag har bott på ett billigt hotell i Seoul i 2 nätter nu och det är ingen riktig höjdare, Yong Dong Hotel.

Rummen är skitsmå men de har klämt fullt möblemang så jag har sparkat in i samma bord 3 gånger, dessutom har de ställt in en Glade spruta som luktar riktigt billigt sexköp, på toaletten har de en hightechsits med fullt OS antagligen, det tog 10 minuter innan jag hittade spolknappen (den var nämligen läskigt analog och syntes inte bakom all elektronik. Tryckte på alla knappar (koreanska är väldigt svårt att läsa) och det kom ut pinnar från ingenstans och körde igång bidé funktionen, då jädrar gäller det att stänga locket snabbt.

Jag lämnar idag Yong Dong för ett annat hotell. Hoppas även slippa pommes frites till frukosten. Men de bugar väldigt artigt i entrén när jag kommer och går. Inget uppvik dock, har jag fått på andra ställen.

Har även hittat Apple Center här, det var stängt men det enda hade igång i butiken var en burk som körde Windows skärmsläckare?!?

  • Medlem
  • 2005-06-09 23:29
Ursprungligen av alex77:

Var med om en rätt konstig grej på Hotel American i Amsterdam.
Lobbyn, restaurangen och alla gemensamma utrymmen i hotellet var grymt schyssta. Fräscht och snygg inredning. Trevlig och mycket serviceinriktad personal.
Sen kommer man upp på rummet och finner att standarden är som ett rätt sunkigt medelklasshotell.
OK, det är varken det dyraste eller billigaste hotellet i världen, men kontrasten var slående. Undrar hur de tänkt med prioriteringarna?

Jag råkade ut för samma sak i Bangkok. Det var grymt flådigt i lobbyn, med marmor och dyra speglar, bellboys i vita uniformer fräscha växter, hela kitet. Priserna var modesta men inte billiga, så vi slog till. (Detta var en privat resa, märk väl.) Väl uppe på rummet dröp det av fukt på väggarna, lakanen var klibbiga (av fukt och insektsgift gissar jag), det stank malmedel, heltäckningsmattan från 70-talet måste ha varit körd i en sån där testmaskin man har för att se hur saker slits med tiden. Den såg ut att vara från Vasco da Gamas dagar.

Ohennig, jag minns inte vad hotellet i Taipei hette. Men nog fasen var det uppvik.

Ursprungligen av Baron:

oh, jag har bott på hotell 10 månader per år i sex år. Längst ner på skalan var nog det utanför Warszawa med myror i badkaret, och bäst kan ha varit ett lyxpang i Taipei. Ikeas respektive landsorganisationer verkar ha ganska olika budgetar...

Av ren nyfikenhet, vilket hotell bodde du på i Taipei? Hyatt?

När jag jobbade som mest blev min dåvarande flickvän hyfsat sur över att jag aldrig hade tid över till annat så hon fick välja vilken semester och hotell hon ville. Hon hittade ett helt nybyggt lyxhotel på Madeira som vi åkte på semester till.

Det var inte så många gäster som hade hittat till det hotellet ännu och för att få oss som hade gjort det att känna oss välkomna så var alla drinkar gratis i hotellbaren (i två veckor).

Om man är individualist och vill till Köpenhamn. Se under "Rooms" och olika storlekar.
http://www.hotel-fox.org

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-06-11 12:30

Jag har varit med om lakanvik o gonatt choklad också, både i Bangkok och Amsterdam... kommer inte ihåg vad hotellet hellet i Amsterdamn och i Bangkok var det flera hotell som hade det så, enda namnet jag kommer ihåg är "Hotel Elizabeth". Som för övrigt hade grymm personal som gjorde allt för att kunderna skulle vara nöjda, de fixade skräddare åt oss... skräddarna både hämtade oss för provningar och körde oss vart vi ville efteråt utan extra betalning (självklart fick ju chauffören drix men iaf). och så fixade dom biljetter till thaiboxning åt oss, grymma platser och så slapp man betala de vanliga "turistpriserna" som dom är lite fula och har.

1
Bevaka tråden