Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lättfattlig instruktionsbok OS X?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mina gamla föräldrar 60+ har fått en dator (naturligtvis en mac) i present av mig och min sambo. De är av det gamla gardet och vill gärna ha en enkel och lättförståelig instruktion i pappersform. Några bra tips på; sidor där man kan ladda ner sådant (på svenska naturligtvis), någon bra bok eller liknande.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-17 09:25

Jag tror att det absolut bästa är om du skriver den själv. Lite jobb, men då kan du välja själv vad du ska ha med samt så känner du dina föräldrar och kan "anpassa" den efter dem

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-17 09:28
Ursprungligen av Wheat:

Jag tror att det absolut bästa är om du skriver den själv. Lite jobb, men då kan du välja själv vad du ska ha med samt så känner du dina föräldrar och kan "anpassa" den efter dem

Precis vad behöver dom vet - och sedan göra manualen efter det
Eller skapa en blogg, lägg ut de topics som ska skrivas - och "kräv" hjälp härifrån, jag hjäler gärna till...

/Tangen

Tja, det är ju ett alternativ så gott som något - det där med bloggen var ju ett hett tips. Får sätta mig och knåpa ihop en schysst anpassad "manual"!

Jag har bestämt för mig att någon här på 99mac gjorde en snygg enkel manual. Den innehöll grundläggande saker som att man öppnar cd:n genom att trycka på tangentbordet, vad Findern är osv. Sök en stund så hittar du säkert den.

Hmmm, söker som en tok - men hittar den inte, däremot ser jag att jag inte direkt varit ensam i min önskan om en enkel och lättfattliga manual. Någon som känner till manualen som Dr Jekyll nämner?

Sökte också lite, men hittade den inte. Vet att den finns... Det var någon som gjorde en riktigt snygg manual till företaget/skolan/vadsom där han jobbade och man hade skaffat in en liten maskinpark med OSX datorer. Han ville bl.a. ha förslag om vad som skulle ingå i pdf:n...

Hittar ni den får ni gärna säga till, vi har precis switchat på jobbet och har sju purfärska användare som aldrig suttit vid en mac tidigare.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-17 11:17

Här är den gamla iMac-handboken på svenska för dem som kör Mac OS 9:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=50015-sv

Har en PDF på 66 sidor:

Mac OS X -
En praktisk guidebok
Tips, tricks och information om Apples nya operativsystem

Av Rob Griffiths ([email protected])

Översatt till svenska av:

Thomas Lundström ([email protected])

Kommer inte ihåg var jag laddade ner den svenska versionen - prova att maila översättaren - annars kanske det går att hitta den engelska versionen om man letar på www.macosxhints.com.

Ser på sidan 2 att den är shareware så jag kan skicka den om du vill.

(Edit: Går det att ladda upp den någonstans här på 99?)

Senast redigerat 2005-06-17 12:45

Tack Nilsanders!

http://www.macosxhints.com/osxguide.php

där finns den engelska versionen, dock verkar de ju va rätt 10.1 specifikt, så ja vet inte hur mycke förvirrat de blir o ge denna guide till nån som inte är van vid datorer, och dels ska köra 10.4.

Ursprungligen av Johan S:

dock verkar de ju va rätt 10.1 specifikt, så ja vet inte hur mycke förvirrat de blir o ge denna guide till nån som inte är van vid datorer, och dels ska köra 10.4.

Även om inte "finesserna" i 10.4 inte finns med så är ju grunderna i OS X med och att det är bättre än ingenting och om de får den svenska översättningen så tror jag att det är en bra hjälp för dem.

Jo, de klart de är så, men de ja menade var att för folk som kan väldigt lite om datorer (jag jobbar med sånna dagligen) så kan så små saker som att ikonernas utseende skiljer sig, vara rätt så stora problem

1
Bevaka tråden