Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byte av hårddisk?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Var kan man bäst och billigast byta sin hårddisk (ibook) i Göteborg?

Ungefärlig kostnad samt om det går att försöka rädda innehållet i den trasiga hårddisken?

/Anna

Ursprungligen av kustvagen:

Var kan man bäst och billigast byta sin hårddisk (ibook) i Göteborg?

Ungefärlig kostnad samt om det går att försöka rädda innehållet i den trasiga hårddisken?

/Anna

MacForum, Föreningsgatan, Göteborg (mellan Schillerska och Landala).
031-721 3100. Ring och kolla ....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-24 20:28

Billigast är väl att göra det själv? Det finns en mängd sidor med info på 99mac hur du går tillväga...
Rädda innehåll på en trasig disk är svindyrt, kan du inte leva utan dina filer?

Ursprungligen av Jonaz:

Billigast är väl att göra det själv? Det finns en mängd sidor med info på 99mac hur du går tillväga...
Rädda innehåll på en trasig disk är svindyrt, kan du inte leva utan dina filer?

Jo jag kan allt leva utan mina filer. Men hade det gaatt att raedda enkelt och billigt saa hade det varit toppen. Aer dock alldeles foer puckad foer att byta haarddisken sjaelv, och aer inte 100% saeker att det aer felet.

Foersaekringsbolaget (hemfoersoekringen) kan betala ut sa de - men naer de fick hoera att ibooken aer 15 maanader gammal saa haevdar dom att det gaar paa datorns EGNA garanti - men apple ger ju bara 12 maanaders garanti de snaala jaevlarna med sketprodukter....inte glad idag.

Om du kan bevisa att det var fel på datorn redan när du fick den eller nåt så är Apple skyldiga att fixa det åt dig i tre år. Vet inte vad det är för krav, men det svårare att få igenom en sån fixning än en som går på Apples vanliga garanti.

  • Medlem
  • 2005-12-02 23:07
Ursprungligen av Laseranders:

Om du kan bevisa att det var fel på datorn redan när du fick den eller nåt så är Apple skyldiga att fixa det åt dig i tre år. Vet inte vad det är för krav, men det svårare att få igenom en sån fixning än en som går på Apples vanliga garanti.

Står det så i konsumentköplagen? Annars är väl apple inte skyldiga nånting.

Jo, det är det jag tror att det gör sördu. Inte säker dock. Kan hända att det bara är två år, kan hända att jag är helt ute och cyklar, men jag tror detta varit uppe för diskussion tidigare med folk som kan mer.

  • Medlem
  • 2005-12-03 11:18

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=125&lngCategoryID=1674

Citat:

En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier.

Men också...

Citat:

Om du inte har fått någon garanti, eller om garantitiden gått ut:

Enligt konsumentköplagen har du sedan den 1 april 2005 tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Den nya lagen gäller för varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid.

1
Bevaka tråden