Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köra Windows på intelbaserad Mac?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-05 12:11

Kommer det gå att köra Windows på en intelbaserad Mac?

Jag vet förhållandevis många av mina vänner samt affärsbekanta som skulle vara jättesugna på att köpa en mac (framförallt bärbart) om det även gick att köra Windows på dem. Detta då deras jobb är beroende av att kunna köra en och annan applikation på Windows.

Dessutom, förutom att boota datorn i Windows blir det ju betydligt enklare att bygga en ny slags "Virtual PC" för en intelmac än en PPC-mac. Jag skulle inte bli förvånad om VMWare kommer till Mac OS X i samband med att de första intelmacarna släpps för konsumenter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-05 12:37

Tror det finns några trådar om detta faktiskt.

  • Medlem
  • 2005-08-06 13:38

Apple har sagt att dom inte kommer hindra användare från att installera windows, detta innebär dock inte att windows kommer installera och gå som standard; utan kan kräva speciella drivrutiner vilka microsoft nödvändigtvis inte skickar med windows som standard, det är heller inte troligt apple skulle ha någon som helst windows support.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-06 15:48

Så här tror jag att det blir. Microsoft tjänar pengar i första hand på sålda Windows-licenser (Även MS Office, men det är ointressant i det här fallet.) och eftersom inte Microsoft ser Apple som något hot (vad än alla mac-heads säger) och eftersom en såld licens är en såld licens kommer nog Microsoft att göra allt för att anpassa Virtual PC for Mac (VPC) så att det kommer att bli otroligt smidigt att använda.

Man kan undra lite hur de kommer att lösa det rent tekniskt. Går det att behålla det smidiga sätt som VPC fungerar idag och samtidigt kunna få ut full effekt av processorn. Möjligt att man måste starta om datorn för att det ska fungera. Spontant borde man kunna lösa detta eftersom det idag går att få igång VPC utan att starta om sin Mac.

Även om Microsoft släpar efter på den fronten så kommer efterfrågan vara så stor att det snabbt kommer att komma andra lösningar.

Jag ser verkligen fram emot processor-bytet nästa år!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-07 13:30
Ursprungligen av acke:

Man kan undra lite hur de kommer att lösa det rent tekniskt. Går det att behålla det smidiga sätt som VPC fungerar idag och samtidigt kunna få ut full effekt av processorn. Möjligt att man måste starta om datorn för att det ska fungera. Spontant borde man kunna lösa detta eftersom det idag går att få igång VPC utan att starta om sin Mac.

Det är väl i princip så VMWare har gjort, http://www.vmware.com/ . Fungerar väl i princip som VPC fast utan processoremuleringen, körde VMWare i Linux för cirka fem år sedan, hade då Windows 98 inuti VMWare, snurrade på i princip lika snabbt som om jag skulle ha bootat datorn i Windows!

Jag undrar bara en sak köper man inte mac för att slipa Windows eller har jag missat något. Jag syftar till att köra Windows som primär Os. Att lösningen finns är kanske bra, men undrande är man! Då tycker jag bättre om VPC men jag ser fördelarna i prestanda i och med att man kan köra nativ Windows på en mac.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-07 08:06
Ursprungligen av Hunter78:

Jag undrar bara en sak köper man inte mac för att slipa Windows eller har jag missat något. Jag syftar till att köra Windows som primär Os. Att lösningen finns är kanske bra, men undrande är man! Då tycker jag bättre om VPC men jag ser fördelarna i prestanda i och med att man kan köra nativ Windows på en mac.

Ja, men jag som gillar att spela, till exempel Battlefield 2, som inte fills till Mac skulle bli jätteglad. Då slipper jag köpa två datorer - en Mac att göra det mesta på och en PC att spela på. Bara att "dualboota"!

Ursprungligen av nikce:

Ja, men jag som gillar att spela, till exempel Battlefield 2, som inte fills till Mac skulle bli jätteglad. Då slipper jag köpa två datorer - en Mac att göra det mesta på och en PC att spela på. Bara att "dualboota"!

F*N det tänket jag inte på du har rätt !

1
Bevaka tråden