Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NT 4-klienter i NT-domän på Mac OS X

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har i dagarna slitit med att få våra nya NT-maskiner att bete sig snällt. Nu är allt installerat och rullar utom att inloggningen på NT-domänen funkar.

Vi har en Mac OS X Panther server som är PDC i vår NT-domän. Det funkar utan problem mot en Win2000-maskin som är med i domänen. Tidigare har vi haft Win98-burkar som "loggat in" och använt servern som filserver. Nu vill jag kunna köra NT 4 mot Pantherservern, men det går inte lika enkelt i praktiken som det ska i teorin.

Jag kan hitta domänen och kan ansluta till den. Men jag misstänker att det inte går helt rätt till när maskinkontot skapas eftersom jag först anger att jag vill skapa ett konto och anger namn och lösenord, får ett felmeddelande på det, men sedan kan ansluta till domänen utan att försöka skapa kontot på nytt. Jag kan också se i Workgroup Manager att det skapats ett konto. När jag sedan försöker logga in mot domänen får jag felmeddelande ID 3210 i NT-burken och meddelande "Du kan inte logga in på den här domänen eftersom lösenordet för den primära domänen saknas eller är felaktigt".

Är det någon som haft liknande problem? Är det något jag förbisett?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-08-29 18:38

Ursäkta en dum fråga.
Om det funkar med Win 2000, varför inte uppdatera även NT-burkarna till Win 2000?

Eller har jag missat något?

Håller med. Uppgradera till 2000 eller allra helst XP.
NT4 supportas inte längre.

Hade gärna gjort det, och får kanske göra det om det inte går på annat sätt, men eftersom jag gör detta idéellt i en liten förening så var det en kostnadsfråga att välja NT 4 när maskinerna införskaffades. Men ni kanske har tips på var man kan få tag på licenser eller uppgraderingar utan alltför stor kostnad.

Är det fabriksnya burkar med NT?
Annars kan man få bättre begagnade burkar med t.ex. W2000 för mellan 1000-1500 kr.
http://www.inrego.se/

Burkarna är pIII/800 så de är inte nya, men fullt tillräckliga för ändamålet. Att köpa nya är inte aktuellt. Vi köpte datorerna för 1000kr styck inkl. NT4, så att lägga på 300-500 till för 2000 verkade som en onödig kostnad. Är det det bästa sättet att få det att funka är det klart värt det, men det räknade vi inte med när datorerna införskaffades.

1
Bevaka tråden