Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Raw-krångel med CS och 350D

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå,

Har läst trådar gällade frågan i forumet tidigare.

Har följt anvisningarna som ges i tidigare trådar utan resultat.

Läst allt i denna: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=79969&highlight=RAW

Har tankat Adobe DNG Converter och Camera Raw 3.1

Gällande installationen av Camera Raw 3.1 så gavs följande anvisning på adobe's hemsida,
man skulle gå följande väg Library/Application Support/Adobe/Plug-Ins/CS2/File Formats
och ersätta eventuella plugins som fanns, eller spara dom vid behov.

Problemet jag har tror jag är att jag helt saknade stegen Plug-Ins/CS2/File Formats
Vet inte om det går, men jag skapade helt enkelt dessa mappar och la camera raw-filen längst
in där den ska ligga.

Har konverterat mina raw-filer till dng och förväntade mig nu kunna öppna upp dom,
det funkar ej. Får mess om att det inte är rätt typ av dokument.

Hängde någon med där?

Har testat och starta om Photoshop osv, ingen skillnad.

Hoppas någon kan hjälpa!

Har du verkligen CS 2 då?

Meen.. Nej det har jag inte! Såg såklart att jag måste ha det nu för att det ska funka när jag läste tråden igen. Illa. Kan jag lösa det för mig på något annat sätt? Råd?

Jag tor du har försökt lägga den i USER/Library/Application Support/Adobe/Plug-Ins/CS2/File Formats. I User finns nämligen inte /Plug-Ins/CS2/File Formats.

Testa lägga direkt i Library/Application Support/Adobe/Plug-Ins/CS2/File Formats

Ursprungligen av ill_chrill:

Jag tor du har försökt lägga den i USER/Library/Application Support/Adobe/Plug-Ins/CS2/File Formats. I User finns nämligen inte /Plug-Ins/CS2/File Formats.

Testa lägga direkt i Library/Application Support/Adobe/Plug-Ins/CS2/File Formats

Bortse från detta

Din tanke var god, men som sagt. har ju inte Cs2 - frågan kvarstår, kan jag lösa det på något annat vis?

Då måste du installera DNG converter (senaste) och ha senaste Camera Raw 2.4 (för CS1, inte CS2) och konvertera filerna, då kan du öppna dem och redigera i RAW i Photoshop. Alternativet är att köra Photoshop Elements 3 (som har uppdaterat Camera Raw 3.1 också, men lite "tunnare" i utförandet).

Camera Raw 2.4 stödjer följande kameror, alltså inte min, eller?

--

Canon
EOS 20D
PowerShot S70
PowerShot G6
EOS-1Ds Mark II

Nej. Därför måste du först konvertera dina raw-filer till DNG innan du kan öppna dem i Photoshop (Camera Raw).

nu har jag gjort som jag ska och laddat 2.4 istället för 3.1 Filerna är konverterade till dng, funkar trots det inte. Jag måste uppenbarligen göra något fel? Någon inställning i konverteraren jag bör kolla extra på?

Nu funkar det!

fiffla lite i inställningarna under plugins och angav pluginmappen, så nu rullar det! tack för alla råd!

1
Bevaka tråden