Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Högst personliga "buggar"....

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-09-01 12:34

Jag tänkte att det skulle behövas en tråd för alla dom här alldeles egna, högst personliga (och ofta väldigt korkade) grejer man hänger upp sig på när man använder Macen eler datorer i allmänhet. Dvs såna där saker som man helst inte berättar eftersom man kan bli tagen för att vara en komplett idiot...

Jag börjar med mina egna, och det skulle vara kul om folk fyllde på med fler. Jag tror nämligen att vi har en hel del gemensamt - mer än att använda Mac, förstås...

Den Pockande Instinkten....
När jag kör operationer som kräver lång tid för datorn att fixa, så hör man ju hur hårddisken knäpper, knastrar och jobbar. T.ex. när man kör det kompletta underhållsprogrammet i Cocktail eller Xupport inklusive prebinding, permissions, cachetömningar, osv. Men ibland så stannar disken av och blir dödstyst, och jag vet ingen tystnad som är så enerverande som just den. Jodå, jag VET att hårddisken samlar krafterna och börjar strax jobba igen. MEN JAG DRABBAS AV ETT SÅNT OERHÖRT BEGÄR ATT SPARKA TILL PÅ DATORN FÖR "ATT FÅ IGÅNG DEN" ATT JAG FÅR HÅLLA I BENET.

Det Idiotiska Gloendet....
Ni vet att 90% av alla som står vid en busshållplats står vända mot det håll varifrån bussen ska komma. Hela tiden. Varför? Kommer den tidigare? Märker dom den inte annars när den stannar? Eller tror dom att chauffören inte ska förstå att dom vill åka med, fastän dom står inuti en busskur där det bara passerar just denna buss och ingen annan?

Jag kan sitta och glo som en åsna på en sån där "load bar" eller vad det nu kallas, fastän jag VET att det tar 20 minuter att bränna den där DVD:n (det står ju framför näsan på mej). Hur många dygn av sitt liv har man inte glott på såna där???? Man är patetisk...

Nu e de eran tur...

Danne

  • Medlem
  • 2005-09-01 13:43

Det idiotiska gloendet gäller här också..

Sen har vi ju idiot-klickandet på "hämta e-post" knappen när man sitter och väntar på svar.. Trots att man har inställt att e-post ska hämtas varje minut så sitter man ändå och klickar... och klickar... och klickar.. Fast man rent förnuftigt vet att det kanske inte ens kommer ett svar den här dagen...
*suckar åt mig själv*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-01 13:51
Ursprungligen av stiko:

Det idiotiska gloendet gäller här också..

Sen har vi ju idiot-klickandet på "hämta e-post" knappen när man sitter och väntar på svar.. Trots att man har inställt att e-post ska hämtas varje minut så sitter man ändå och klickar... och klickar... och klickar.. Fast man rent förnuftigt vet att det kanske inte ens kommer ett svar den här dagen...
*suckar åt mig själv*

Det är inte så att du är nyförälskad?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • 2005-09-01 14:04
Ursprungligen av Ylan:

Det är inte så att du är nyförälskad?

Vänligen, Ylan

Nej, inte nyförälskad direkt, men jag väntar fortfarande lika ivrigt på makens mail!

Skeneffektivisering...
Jag lider av en slags galen drift att saker ska genomföras så smart som möjligt. Därför kan jag lägga ner flera timmar på att klura ut ett AppleScript eller shell script som spar mig ett par minuter.

Glömma e-postbilagor...
Jag vet inte hur många gånger jag skickat mail där det står "se bifogad fil" för att bara några minuter senare få veta att "det fanns ingen bilaga med ditt mail"

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Skeneffektivisering...
Jag lider av en slags galen drift att saker ska genomföras så smart som möjligt. Därför kan jag lägga ner flera timmar på att klura ut ett AppleScript eller shell script som spar mig ett par minuter.

Glömma e-postbilagor...
Jag vet inte hur många gånger jag skickat mail där det står "se bifogad fil" för att bara några minuter senare få veta att "det fanns ingen bilaga med ditt mail"

Skeneffektivisering lider jag också av. Minst lika mycket i verkliga livet som framför datorn. Egentligen är det otroligt hur mycket man kan anstränga sig för att kunna uppnå total lättja. Det har väl blivit bättre med åren, men förr kunde jag möblera om ett helt rum bara för att slippa förflytta mig en halv meter två gånger om dagen.

Ursprungligen av ohennig:

Skeneffektivisering lider jag också av. Minst lika mycket i verkliga livet som framför datorn. Egentligen är det otroligt hur mycket man kan anstränga sig för att kunna uppnå total lättja. Det har väl blivit bättre med åren, men förr kunde jag möblera om ett helt rum bara för att slippa förflytta mig en halv meter två gånger om dagen.

Men det där är ju faktiskt värt. Om man effektiviserar lite i några timmar nu så spar man kanske flera veckor resten av livet.
Lata människor är de smartaste som finns.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-09-01 15:19
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Skeneffektivisering...
Jag lider av en slags galen drift att saker ska genomföras så smart som möjligt. Därför kan jag lägga ner flera timmar på att klura ut ett AppleScript eller shell script som spar mig ett par minuter.

Glömma e-postbilagor...
Jag vet inte hur många gånger jag skickat mail där det står "se bifogad fil" för att bara några minuter senare få veta att "det fanns ingen bilaga med ditt mail"

"Skenneffektiviseringen" lider jag också av. Men jag tror snarare det är en slags inre drift att lösa ett problem än att egentligen effektivisera. Jag löste svåra jäkla korsord förr i världen, och det kunde ta en månad att lösa en del eftersom jag "var tvungen" att springa till bibliotek och försöka belägga olika ord och begrepp. Jag nöjde mig nämligen inte med att det BLEV ordet "arkivolt", jag var piskad att ta reda om OM det verkligen fanns ett sånt ord, och vad det betydde...

Men härrejösses va nöjd man blev när det blev klart...

Jag hade tidigare gjort en regel i Entourage som påminde mig om eventuella bilagor när jag skickade mail. Men det blev så irriterande att klicka bort det där varningsfönstret varenda gång att jag hellre glömmer då o då.

Sorteringsdjävulen...
Jag har kanske sisådär en 15-20.000 rena dokumentfiler i min hemmapp, dvs bilder, ljud, PDF-er, textdokument etc. etc. och visst behöver man ha någon slags struktur för att hitta, men jag lider av en kronisk sjukdom att jag alltid tror att jag kan hitta en bättre struktur och skapa bättre ordning.

Därför kan jag lägga ner långt mer tid på att sortera filer än vad det faktiskt skulle ha tagit för mig att hitta dem i en normal oordning.

Jag gick till och med så långt att jag byggde en egen sökmotor (det var innan spotlight). Så nog fan är det något fel på en alltid...

  • Oregistrerad
  • 2005-09-01 19:45
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Sorteringsdjävulen...
Därför kan jag lägga ner långt mer tid på att sortera filer än vad det faktiskt skulle ha tagit för mig att hitta dem i en normal oordning.

Jag rids sedan ungdomen av den lede sorteringsdjävulen. Förr var det främst skivsamlingen som ständigt sorterades om på nya "bättre" eller "intressantare" sätt, tills frun lade in skarpt veto för några år sedan, eftersom hon inte hittade bland musiken. Då gick jag över till att skapa sorteringssystem i datorn. Hur mycket tid jag kastat bort på det vill jag inte tänka på.

Numera är det iPoden som tar alla mina sorteringstvångstankar i anspråk. Det gäller ju att skapa det perfekta spellisteupplägget...

Filsparningsamnesi...
Väldigt, väldigt ofta när jag sparar en fil från ett program så hinner jag bara klicka på "Spara" så glömmer jag bort var jag la den. Nära besläktat till det är också min åkomma att klicka på spara innan jag försäkrat mig om att jag står i rätt mapp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-01 19:40

Haha sitta och bara titta på när en DVD bränns ... Som att sitta och glo på tvättmaskinen ...

Det jag kan komma på just nu är att när jag ska dra ett objekt någonstans så flyttar jag alltid pekaren i en rund bana istf bara direkt dit den ska, av någon anledning (se bild).

Och glömma att bifoga filer gör jag alldeles för ofta ... Får alltid skicka ett till mail efter det första - "Själva filen". Och så börjar alla uppifrån i listan när de läser sina mail av någon anledning, så jag får alltid ett svar "Vadå själva filen? Vad är det här?" etc och sedan "Jaha nu ser jag" ... öhh vad störande

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-09-01 20:36
Ursprungligen av Rajje:

Haha sitta och bara titta på när en DVD bränns ... Som att sitta och glo på tvättmaskinen ...

Det jag kan komma på just nu är att när jag ska dra ett objekt någonstans så flyttar jag alltid pekaren i en rund bana istf bara direkt dit den ska, av någon anledning (se bild).

Tvångsmässiga beteenderubbningar...

Undrar hur många som "skakar igång" musen, dvs drar den snabbt fram o tillbaka ett par-tre gånger innan dom gör det dom egentligen ska...

Jag tar ofta skärmdumpar av öppna fönster och sedan redigerar i Photoshop. Hur många gånger per session jag tagit miste på den AVBILDADE fönsterramen och den VERKLIGA vet jag inte, men det är ett helvete att skrolla en BILD på en skrollist, det lovar jag.

PS: "Fetvattengrind"??????????

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-09-01 20:43

Kom på en annan...
Soptömmaren
Jag KAN inte slänga nåt i papperskorgen utan att omedelbart tömma den. Det är spännande...

Nej ligger det där för länge börjar det ju lukta

Det här var en rolig tråd...

Jag har alla klassiska fuckupps, springer hem för att kolla så att jag inte glömde spisen, för att i nästa sekund komma på "låste jag verkligen dörren"

Sen har jag en annan. Jga mår dåligt om jag har mappar på skrivbordet i datorn. det räcker med macintosh HD tycker jag

Över-exposéring
Allt får ofta när jag väntar på att något ska laddas eller jag tänker en stund så trycks det fanatiskt på "visa alla fönster" exposé knappen (mitt-knappen på min mus), vilket oftast resulterar i en mildare känsla av åksjukhet.

Fönster överflod
Av någon anledning är jag helt överbevisat om att jag alltid måste ha alla program+fönster öppna för alla projekt jag jobbar med samtidigt, även jag inte nödvändigtvis jobbar med alla projekten under dagen (eller veckan). Men redo måste dom vara! att minimera dom till dockan slösar värdelös tid! Bättre att spendera längre tid på att hitta hit projektfil bland alla fönster!

Avslutaren
Alltför över trycker jag cmd+q istället för cmd+w när jag ska stänga ett fönster, ibland med förödande resultat, alltid med lika stor frustration.

Skeneffektivisering, Glömma bilagor och Soptömmaren är alla kända fenomen här...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-09-03 11:39

Tio år försenad aha-upplevelse

Jag jobbar ofta så att jag sparar om dokument allteftersom jag ändrar dom, men i t.ex. Photoshop när man kör "Spara för webb" så är det nästan alltid olika namn på själva arbetsdokumentet och filen man ska skriva över. I alla år har jag därför skrivit in samma filnamn när jag gör "spara som", och om man uppdaterar en fil som heter "basfiolsöverdragsmakargesällerna.jpg" 45 gånger på en timme, så blir det en smula tjatigt.

För två månader sen upptäckte jag av en ren slump att man kan klicka på den redan existerande filen när man gör "spara som", så får den nya filen samma namn.....

Gissa om jag funderade länge på att berätta det här.

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-09-05 15:12
Ursprungligen av Danne V:

Tio år försenad aha-upplevelse

Jag jobbar ofta så att jag sparar om dokument allteftersom jag ändrar dom, men i t.ex. Photoshop när man kör "Spara för webb" så är det nästan alltid olika namn på själva arbetsdokumentet och filen man ska skriva över. I alla år har jag därför skrivit in samma filnamn när jag gör "spara som", och om man uppdaterar en fil som heter "basfiolsöverdragsmakargesällerna.jpg" 45 gånger på en timme, så blir det en smula tjatigt.

För två månader sen upptäckte jag av en ren slump att man kan klicka på den redan existerande filen när man gör "spara som", så får den nya filen samma namn.....

Gissa om jag funderade länge på att berätta det här.

Hehehhe.... det va helt klart den bästa hittils

Måste nog erkänna att jag själv lider av Skeneffektivisering & Soptömmaren...

Danne, den där funktionen kom i och med Panther, om jag inte minns fel, så din aha-upplevelse är inte fullt så gammal som tio år

Aj aj den kom tillbaka i Panther ja...

Soptömmarens kung det är jag, jag kan inte låta bli att tömma andra personers papperskorgar heller...

Varje gång jag drar igång Safari så kliar det i fingrarna att trycka på länken till 99Mac i bokmärkesraden, även om det är någon annan stans jag är på väg.
Men det kanske bara är naturligt.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

jag kan inte låta bli att tömma andra personers papperskorgar heller...

samma här! samt gloendet, sorteringsdjävulen, skeneffektivisering, glömma e-post, över-exposéring.

1 timmes arbete åt helvete
Jag sitter ofta och pillar i Illustrator, Photoshop eller GoLive på saker som jag kommit på att de skulle vara snygga/häftiga/bra att göra, och efter 1-2 timmar upptäcker jag att det inte alls var så jäkla snyggt/häftigt/bra som mitt huvud tänkte att det var. Ner i papperskorgen (och töm direkt såklart ).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-05 22:59

Bara jag som kör ett par varv i menyerna när jag tänker på något. Brukar ofta dra igång Programuppdatering på folks datorer, sådär lite i smyg.

Gloendet brukar inte vara så illa när det är nåt som man vet ungefär hur lång tid det tar, men när jag laddar ner nåt i BitTorrent så glor jag hela tiden för att se hastigheten gå upp och ner och se hur megabajtsen tickar upp och tiden tickar ner.

Papperskorgkoll
Jag måste alltid kolla vad som ligger i papperskorgen innan jag tömmer den så jag inte råkat lägga dit nåt jag ville ha kvar (varför jag nu skulle göra det).

Exposéberoendet
Jag använder exposé hela tiden i framförallt Safari, men även andra program, även när jag inte vet vilket fönster jag vill till. Tänk om jag har nån jättekul hemsida gömd nånstans långt bak som jag glömt att jag gick in på. Jag kan sitta och Exposéa trettio gånger med bara ett fönster öppet innan jag fattar att om jag vill till nån roligare sajt får jag leta rätt på den själv. Exposé trollar inte fram bra fönster åt mig.

Optimisten
Jag utgår alltid ifrån att allt jag vill att en dator ska kunna göra på nåt sätt går och googlar och frågar tills jag hittar nåt sätt att få datorn att göra så. Förvånansvärt ofta finns det faktiskt nåt sätt, men jag antar att detta är nära besläktat med skeneffektiviseringar. Jag räknar dock alltid med att nån annan redan fixat mina smarta idéer (eftersom vi människor sällan är så unika som vi tror) och letar därför reda på nåt insticksprogram som fixar det hellre än att fixa det själv.

Senast redigerat 2005-09-06 02:19
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-06 14:38

Aktiv Finder vid paus
Jag kan inte låta bli att klicka en gång på Skrivbordet innan jag går från datorn eller ska ta en paus. Hujedamej om något annat program skulle råka vara aktivt... :rolleyes:

A1-djävulen i kalkylblad
Innan jag sparar ett kalkylblad måste jag markera cell A1. Att öppna ett kalkylblad och se en markerad cell mitt i bladet ger mig rysningar. Ordning och reda, löning på fredag. Typ.

Svenska tecken och långa filnamn
Säga vad man vill om DOS, men nog har det gjort intryck hos mig... Efter två år som Macanvändare och tio år efter introduktionen av Windows 95 - och därmed möjligheten att på PC kunna använda långa filnamn och svenska tecken i desamma - drar jag mig fortfarande in i det längsta innan jag döper filer med namn som innehåller å-ä-ö. Långa filnamn börjar jag faktiskt kunna ta till mig nu...

CPU-koll
Jag har lite svårt att använda en dator där jag inte grafiskt kan se hur mycket processorn arbetar. Jag är beroende av MenuMeters på Macen och... uhm... vad-den-nu-heter... Task Manager (?) i Windows, den lilla gröna man kan lägga vid klockan. Kontrollbehov, jag?

1
Bevaka tråden