Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bygga PC för 13-åring

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med tanke på att 99mac till 99% ska handla om mac-relaterade frågor så finns det väl utrymme för den sista ynka procenten. Trodde aldrig den dagen skulle komma när jag plötsligt får för mig att bygga en PC, men så är det. Bäst att förklara varför. Tjejens 13 årige son blir lättare att få med sig då hans mor är hos mig och då kan en PC underlätta... vill underlätta inför en framtid när vi 3 kan komma att bo under samma tak. Så jag behöver råd om vilka delar jag bör köpa samt var jag hittar dessa delar - gärna med ett pris också. Det ska INTE bli en värstingdator, bara en hyffsat snabb surfburk som man ska kunna spela hyffsat många olika spel på.

Följande gäller dock - ska kunna använda mina två 512MB-minnen (PC2700) som sitter i min MDD-mac, samt en överbliven Seagate Barracuda 120GB (ATA) OBS ej SATA. Det är alltså reserande komponenter som jag vill ha tag i - skiter i hur ful burken blir, den ska ändå bara stå i ett hörn på golvet och åka snålskuts ut på nätet via min macs "Internetdelning". Har en överbliven ny 17" monitor så en ny sådan behövs inte.

Bör ingå:

Tower
DVD-brännare
Grafikkort
Moderkort
Processor
... kanske jag glömt något vitalt ??
Windows XP HOME edition

Olle
... nej jag switchar inte till Win - köpte en iMac 20" häromdagen... kanske min 10-15 mac på raken

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-07 14:32

Jag har bara byggt en PC i mitt liv, men när jag gör ett snabbt överslag på vad delarna skulle kosta undrar jag om det inte skulle vara billigare & enklare att köpa en färdig Dell?

Möjligtvis om man jagar de billigast komponenterna att det kan "löna" sig... Men då står du utan garanti om det skulle gå fel.

10 cent.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-09-07 14:38

Jag föreslår att du köper en s k barbone (låda med moderkort) och sedan kompletterar med resten. Dustin säljer bl a Asus Vintage S för 840 kr + moms.

Från samma företag kan du sedan köpa en P4 eller Celeron-processor, NEC 3540 DVD-brännare, ett grafikkort med ATI- eller Geforce-chipset och Windows XP Home.

De har även kompletta burkar från HP och Fujitsu-Siemens med Win XP Prof. för ca 3795 kr + moms.

www.dustin.se

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-07 14:40

Moderkort - nForce3-korten är ju billiga och bra, ca 700-900:- (inbyggt flerkanalsjud + nätverk)
Processor- athlon 64. 3000+ borde väl räcka? ca 1500:-
DVD-brännare, köp vad som helst, typ BenQ, 500:-
Grafikkort- Radeon x700 kanske duger?, ca 1300:-
Låda, vadsomhelst i towermodell, ca 700:-

summa: 4500 - 5000:-

Denna maskin blir hyfsat snabb och trevlig och är lätt att uppgradera med bättre grafikkort, snabbare processor eller en SATA-disk i framtiden.

  • Medlem
  • 2005-09-07 14:41

Den billigaste Dellen är Dimension 3000 som inte går att uppgradera annat än med minne. Man kan inte ens sätta in ett grafikkort för det finns ingen AGP eller PCI-e plats i den, enligt Dellsupporten kan man inte ens spela Sims på den. Uppgraderingsmöjlighet bör väl finnas och då får man köpa en Dimension 5000 eller bättre och då blir det genast pengar av det.

Köp en Celeron eller AMD så blir det billigare än med Pentium och välj moderkort därefter.

Kolla priser här:

http://buggy.no-ip.com/

  • Medlem
  • 2005-09-07 14:52
Ursprungligen av Olle@mac:

Med tanke på att 99mac till 99% ska handla om mac-relaterade frågor så finns det väl utrymme för den sista ynka procenten.

Jag flyttar den till OT-delen av 99mac eftersom du är Pro-medlem.

Mod

  • Medlem
  • 2005-09-07 15:25

komplett.se och microwarehouse.se har bra priser på det mesta.
Annars kan det löna sig att kolla på pricerunner när man bestämt t.ex vilket moderkort man vill ha..

Ska nog lösa sig... råkade hitta lite annat i mina lådor typ ett DLink 10/100/1000 Ethernet kort, ett USB2 kort samt ett FW400-kort... en kille på jobbet hade lite procesorer och moderkort liggandes och skräpa så med lite tur så behöver jag bara lådan med nätdel och ett grafikkort

Ursprungligen av Kalliban:

För att jag gissningsvis borde komma ned till halva priset av det annars klart bra förslag som du föreslog?

Mjo, inte halva kanske, men 2/3 iaf, men då kommer du förmodligen få en ganska ostabil dator också. Kolla upp ordentligt att komponenterna du köper verkligen funkar ihop. Jag har själv byggt fyra burkar, varav endast den sista beter sig som folk. Det är inte lätt.

Kan ju vara mig det är fel på också, men jag ser liknande fel hos kompisars/kunders datorer som är byggda av pcbutiker.

1
Bevaka tråden