Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Något äter upp hårddiskutrymme på systemdisk?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett stort problem. Sedan några dagar tillbaka så har något börjat äta upp mitt lediga hårddiskutrymme på systemdisken. Testade med att slänga saker, rensa olika cache med cocktail osv. men allt 'äts' upp, försvinner spårlöst. När jag startar datorn har jag numera cirka 9GB ledigt (på en 30GB partion). 30 minuter senare är det utrymmet borta. Så kommer varningsmeddelanden upp om att det är slut, försöker jag öppna ett program så går det bra, men 30 sekunder senare så kommer ett fönster upp som tvingar mig avsluta något program för att hårdiskutrymmet är slut och virtuella minnet?

Har 512 MB minne, har kört finfint i nästan 3år med denna konfiguration. Inte installerat något nytt de senaste 3 månaderna, och det är bara de senaste dagarna som det börjat krångla.

Finns det någon lösning eller ska jag försöka med att blåsa disken och installera om?

Går inte att jobba mer än 30 minuter som det är, vilket är värdelöst. Försök surfa tex när det inte finns någonstans att spara cache.

Dual 1ghz G4(vindtunnel), 10.3.6, 512 MB ram. 30gb sys disk (80+80+120+200 andra).

Jag hade ett problem när jag laddade data ner i en disk som jag trodde hette x1 men i själva verket var x2.
x1 hade funnits på datorn men jag hade bytt ut den till x2.
Sökvägen som jag hade till disken var inte uppdaterad och den började då spara på en virtuell skiva på systemdisken.
Det finns ett program som låter dig kolla om du har något på din skiva som du vill ta bort:

omni disksweeper

....den kostar om du vill att den ska ta bort åt dig MEN inte om du vill att den ska hitta filerna (du kan se filerna i storleksordning!) . Då kan du ta bort dom gratis manuellt från finder.

Hoppas detta hjälper

/Eric

Grejen är den att även om jag inte gör något med datorn så försvinner utrymmet. Startar jag om datorn och låter den stå på login rutan, så kommer samma varningsmeddelande upp efter cirka en halvtimme, och när jag loggar in är hårddiskutrymmet redan slut.

Testa Omni och kolla om du har en enorm fil som du inte vet om?
Annars är det ju bra att följa regeln om att ha ca 10% ledigt eller 10Gb!

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-09-08 17:40

Med det här lilla programmet kan man se vilka filer som tar mest plats på hårddisken:
http://www.derlien.com/

Borde kunna ge dig en ledtråd

Hittade nog boven med omni disk sweeper. En fil i mappen root/private/tmp/ vid namn 'ices.log'

Vad är detta? Den är 9GB, efter omstart endast några kb, men börjar växa direkt.

Någon som vet vad denna fil är bra till för och vad den gör? Men framförallt varför den börjat växa?

Det enda jag hittar på nätet om detta är något med 'icecast server' att göra. Ingenting jag vet vad det är.

Har du något som heter sushi installerat?

http://www.versiontracker.com/php/feedback/article.php?story=20030315074917960

Det verkar vara nån sorts audio streaming log ???

Ursprungligen av EricBradley:

Har du något som heter sushi installerat?

http://www.versiontracker.com/php/feedback/article.php?story=20030315074917960

Det verkar vara nån sorts audio streaming log ???

Supertack! Tror det är löst nu!

Började lista ut det där själv, och visst har jag sushi installerat.

ices.log växer inte längre och är numera 0 bytes.

Dock minskar hårddiskutrymmet lite, men är förmodligen andra cache/temp filer nu som gör det, för lika fort går det inte.

Problemet uppstod förmodligen i samband med att jag blåste disken med all musik(och annat) på, döpte om den och är numera endast musikdisk. Mp3 Sushi har förmodligen skrivit en logfil, då den försökt att spela/hitta musik som ej funnits tillgänglig där sushi letat.

1
Bevaka tråden