Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

träna upp sin styrka och fysik

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter att ha spenderat allt för mycket tid i en för kroppshållningen direkt fientlig krökning över tangetbordet börjar jag fundera över om jag skulle ägna ett par hantlar jag har i garderoben lite uppmärksamhet.
Men hur använder man ett lösa vikter på ett för kroppen skonsamt sätt?

Jag behöver träningsråd helt enkelt. Eller åtminstone en vink om var värdefulla träningsråd finns att söka. Jag har kollat en del på nätet men det verkar finnas en hel drös klåpare som hävdar att dom vet precis hur det ska gå till allting.

Finns här någon som kan rekommendera ett stycke litteratur i ämnet eller kanske en å annan juste hemsida?

/Davi

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-14 10:59

Jag kan svara med att jag inte är rätt person att svara

/Tangen

http://halso.info

Eller besök ett trevlig gym.

Ursprungligen av Christian Å:

http://halso.info

Eller besök ett trevlig gym.

trevliga gym - finns de?
Siten du länkade till verkar juste. tack snälla CÅ

Tycker inte det är en så bra idé att bara träna med ett par hantlar hemma. Du kommer inte att märka så stor skillnad, men kanske anstränga dig så mycket att du aldrig mer tänker börja träna. Ta fasta på insikten om att du ska börja träna men gå till ett gym (som har utbildad personal, de har ofta en skylt för att visa att deras instruktörer har S.A.F.E. licens eller liknande.) så får du hjälp att lägga upp ett personligt program. (Har du råd är det förstås bäst att skaffa en PT, men det är absolut inte nödvändigt.)

Det finns många olika teorier om hur man ska träna, men alla är överens om att man måste vila ordentligt och äta rätt när man tränar. Dina muskler bryts ner när du tränar och för att de ska kunna byggas upp måste du äta ordentligt och vila mellan passen och inte träna när du musklerna håller på att byggas upp.

Ät mycket fisk och fågel, bär, frukt och sallad. Sluta med smör/margarin och vitt bröd och börja älska olivolja.

Ett boktips kan vara "Fitness för honom" av Kim Justin.

Börja med motion. Springa, simma eller "powerwalka" (promenad med raska rejäla kliv som om du använde såna där stavar som är så poppis, sväng ordentlig med armarna.) Minst en halvtimme tre gånger i veckan. Om du orkar så lägger du också in några intervall-träningspass i veckan.

Fortsätt med med core-övningar som stärker magen och ryggen. Kontrollera gärna med en naprapat eller kiropraktor så du inte har några problem som du inte själv vet om. Situps gör du enkelt hemma och du kanske kan skaffa ett maghjul för att få lite mer varierad magträning. Här är en kort Kvällsposten-artikel som berättar lite mer om Core http://www.kvp.se/index.jsp?a=49582

(Själv tränar jag yoga, pilates och "bodybalance" för den här delen, men också för att hålla kvar smidigheten i kroppen.)

Nästa steg är att förbereda styrketräning. Träna med lätta vikter och många repetitioner för att bygga upp senor, muskelfästen och vänja nervsystemet vid träning. Detta kommer att göra att du känner dig mycket starkare och upplevs som vältränad av din omgivning fast du inte har lagt på dig någon speciell muskelmassa.

Vidare så fortsätter du med basövningar och nu lägger du på lite mer vikt. Det är styrketräningsövningar där du tränar stora muskelgrupper. Exempelvis bänkpress, marklyft, chins, dips, knäböj, utfall och militärpress.

Chins och dips kan du göra hemma genom att köpa en sån där dörr-trapets för någon hundring.

När du har tränat så här ett tag kan du börja träna hårt. Det är egentligen nu som de större skillnaderna kommer att märkas och du kommer att kunna se till att bygga upp de muskler du vill ha. Många börjar direkt här, vilket är dumt och säkert kommer resultera i skador och slitningar på kroppen snarare än att bygga upp den.

Det viktigaste är förstås att du hittar en träningsform som du trivs med och som blir ett normalt inslag i din vardag och inte bara några månaders "panik-ryck" så se till att vara motiverad och ha kul när du tränar. Ett sätt att bli motiverad är att sätta upp mål som man sedan lätt kan se att man håller på att uppnå, för att ha kul så bör du lägga in någon träningsform som du tycker är rolig, viktlyften kan bli lite tråkigt. Själv tränar jag Muay Thai, och du kan säkert hitta något du gillar.

Ett bra sätt att komma igång är förstås att läsa och lära sig mer om varför man ska träna och äta rätt. Här är några länkar till som kanske kan hjälpa till att göra träningen bra.

http://www.styrketraning.com/sida/nyborjare
http://www.iform.se
http://www.fitness-magazine.com/
http://www.ast-ss.se/styrke_traning/kom_igang/introduktion_traning.asp
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/

Ursprungligen av thevil:

Dina muskler bryts ner när du tränar och för att de ska kunna byggas upp måste du äta ordentligt och vila mellan passen och inte träna när du musklerna håller på att byggas upp.

Just den biten är en myt, iaf enligt Illustrerad Vetenskap (minns varken årgång eller nummer, men jag spenderade myket tid i den tidningen förut ). Kan inte gå djupare i ämnet pga mitt guldfiskminne, så en diskussion om rätt/fel är onödig. Dessutom har jag ( =säck potatis) inget i övrigt att tillföra denna träningstråd.

Ursprungligen av thevil:

Då hade Illustrerad vetenskap fel..

Vilket inte skulle förvåna mig

Tack Thevil för inspirerande text och länkar. Det ska nog kunna bli nåt av det här. Skulle dina tips se annorlunda ut om jag sa att jag mer vill känna resultat i form av ökat välmående snarare än se resultat i form massa mysigt ådriga svällande muckler?

Ursprungligen av David Slättne:

Tack Thevil för inspirerande text och länkar. Det ska nog kunna bli nåt av det här. Skulle dina tips se annorlunda ut om jag sa att jag mer vill känna resultat i form av ökat välmående snarare än se resultat i form massa mysigt ådriga svällande muckler?

Om du vill öka välmåendet kan jag varmt rekommendera simning. Tränar hela kroppen och är samtidigt skonsamt. Kräver förstås en simhall att besöka, men det brukar ju finnas på de flesta orter. Och så kan man avsluta med en bastu efteråt och då mår man extra bra.

Håller helt med thevil; testa dig fram till en motionsform som passar dig och inte tvärtom. Sannolikt klokt att köra relaxande motion typ cykel, joggning, men BÖRJA LUGNT!
Friskis och Svettis är en klart underskattad motionsform bland män; men hittar man en ledartyp utan alltför krångliga koordinationshoppsövningssprång (du fattar nog) så är det riktigt bra träning.

Det bästa är om man kan få in det i vardagen var dag - man får en hyfsat bra cykel för ett års SL-kortspengar på Cykloteket (det sa jag i a f till min fru, sedan köpte jag en cykel för två års SL-kortpengar! men jag cyklar året runt och tycker det är dagens bästa stund)

Ursprungligen av Stefan Johansson:

Håller helt med thevil; testa dig fram till en motionsform som passar dig och inte tvärtom. Sannolikt klokt att köra relaxande motion typ cykel, joggning, men BÖRJA LUGNT!
Friskis och Svettis är en klart underskattad motionsform bland män; men hittar man en ledartyp utan alltför krångliga koordinationshoppsövningssprång (du fattar nog) så är det riktigt bra träning.

Det bästa är om man kan få in det i vardagen var dag - man får en hyfsat bra cykel för ett års SL-kortspengar på Cykloteket (det sa jag i a f till min fru, sedan köpte jag en cykel för två års SL-kortpengar! men jag cyklar året runt och tycker det är dagens bästa stund)

ja, powerwalken har jag redan där. 1 timmas rask promenad på morgnarna är rena drogen för mig numer. Och dubbdäck till cykeln har jag så klart! Det är bara det att resten av kroppen borde få sitt också. Nä nu måste jag krypa isäng, jag ska ju snart upp å få min morgonfix!

Jag tränar tre gånger i veckan på Nautilus. Tidigare har jag inte tränat något över huvud taget. Det är najs o jag rekommenderar det. Ring och boka en gratis instruktionslektion om du är intresserad.

Tack för bra länkar thevil!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-09-15 17:08

Mitt tips är Fredrik Paulun och Sport ju-jutsu...

Paulun är en inspirerande kille som bl a beskriver på ett kul sätt hur mängden glykos i vår kost påverkar hela den kemiska balansen och därmed vårt välmående.

Sport ju-jutsu är en motionsform som skärper kroppsuppfattning, balans, styrka och uthållighet (i likhet med många andra kampsporter) - och riktigt kul dessutom.

www.pauluns.se

www.nackajjk.com

Ursprungligen av David Slättne:

...men det verkar finnas en hel drös klåpare som hävdar att dom vet precis hur det ska gå till allting...

Hahaha, så då frågar du OSS?! Hahaaaa

Ursprungligen av sjovall:

Hahaha, så då frågar du OSS?! Hahaaaa

Ja för fan. Ni är ju jallafall sansade. Jag vågar inte tänka på hur olidligt hurtfriska svar jag fått annars...

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-09-15 17:33

Kan som Wiberg starkt rekommendera Sport ju-jutsu - har själv tränat i 4 år i nacka jujustsu-klubb och har aldrig haft så bra kondis som under denna period, dessutom är det en väldigt rolig och varierande träningsform + att man får många nya vänner...

Två pass med ju-jutsu kombinerat med ett gympass och ett "kick 'n box" per vecka, så kommer du vara stålmannen innan jul

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-09-15 20:37
Ursprungligen av oskich:

Kan som Wiberg starkt rekommendera Sport ju-jutsu - har själv tränat i 4 år i nacka jujustsu-klubb och har aldrig haft så bra kondis som under denna period, dessutom är det en väldigt rolig och varierande träningsform + att man får många nya vänner...

Två pass med ju-jutsu kombinerat med ett gympass och ett "kick 'n box" per vecka, så kommer du vara stålmannen innan jul

En klubbkompis!!! Kul! Är du aktiv nu? Har vi möjligen brottats? (har ingen lysande närvaro det senaste året - familjen växer och tiden krymper... men under hösten görs ett ryck!)

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-09-15 23:00
Ursprungligen av Wiberg:

En klubbkompis!!! Kul! Är du aktiv nu? Har vi möjligen brottats? (har ingen lysande närvaro det senaste året - familjen växer och tiden krymper... men under hösten görs ett ryck!)

Där ser man! Tränade i NackaJJK mellan 1998 tills när jag ryckte in i lumpen 2002, så det kanske vi har gjort...

Har haft planer på att börja igen, men jag har flyttat runt i riket på senare år så det har inte blivit av... e' Rickard.C kvar som instruktör?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-09-16 09:19
Ursprungligen av oskich:

Där ser man! Tränade i NackaJJK mellan 1998 tills när jag ryckte in i lumpen 2002, så det kanske vi har gjort...

Har haft planer på att börja igen, men jag har flyttat runt i riket på senare år så det har inte blivit av... e' Rickard.C kvar som instruktör?

Jadå, även om ryggen tvingat honom att sluta tävla!

1
Bevaka tråden