Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FCE problem på G5

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-09-22 17:43

Jag har en nyinköpt G5 dual och installerat FCE v.1.0.1

Följande problem uppstår som inte fanns på gamla G4:an:
Jag har ändrat "thumbnail cach disk" till 60000 och "thumbnail cach RAM" till 5000 (som jag hade på den gamla datorn).

Problem 1:
Trots detta stannar uppspelningen och "Warning - Dropped Frames" kommer upp efter några sekunder när jag kör "timeline"

Problem 2:
På gamla G4 behövde jag inte rendera om efter att ha gjort justeringar endast i ljudspåren på "timelinen"
Det måste jag nu vilket är mycket tidsödande.

Problem 3:
När jag kör över filmen från datorn till kameran via "Mark>Play>In to Out" uppstår problem = 1
Om jag använder "File>Print to Video" fungerar det dock.

Någon som kan hitta lösningar??

Göran

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-22 18:53

Detta borde aboslut inte ske.

1. Vad kör du för OS?
2. Vad kör du för QuickTime version?
3. Hur mkt RAM har maskinen?
4. Har du några andra saker i gång utom FCE? (öppna terminalen och skriv "top -u" och se om något sitter o sliter i bakgrunden)
5. Vad har du för inställningar i FCE?

Allt detta påverkar enromt hur bra programmet presterar. Det kan mkt väl vara så att FCE 1.x inte funkar så bra med ex. Tiger och QT7.

  • Medlem
  • 2005-09-23 11:43

Svar på Eriks frågor:
1. OS X, 10.4.2
2. QT 7.0.2
3. Ram 512 MB
4. Nej
5. Leveransinställning förutom "thumbnail cach disk" som är ändrat till 60000 och "thumbnail cach RAM" till 5000

Måste det till en uppgradering av FCE??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-23 11:48

RAM-minnet kan vara lite i underkant men det borde funka ändå.

Jag tänker med inställningar på sekvenser och så... Kolla så du kör med PAL/DV på allting. Kolla så allt ljud är 48Khz/16 bit.

Installerade du allting "från scratch" eller gjorde du en "ful-uppgradering" till G5:an?

Kolla vad du har för inställningar för ljudet i FCE (tror det är rekommenderat att göra "LOW" Quality under redigering). När du sen kör "edit to tape" eller "print to video" så kör den alltid högsta kvlaitén, tror jag.

Det KAN vara så illa att FCE 1.x inte funkar så bra med Tiger eller din G5:a också. Programmet har några år på nacken (det har väl tom stöd för G3:or).

  • Medlem
  • 2005-09-23 20:49

Jag har hittat orsaken till mitt Problem 2 ovan:
Musikfilerna ska vara i format AIFF (inte mp3) - då fungerar det.
Men Problem 1 kvarstår.

  • Medlem
  • 2005-12-19 18:17

En uppmaning till alla med nyinköpta G5.or:
Läs i forumet under "Final cut pro problem på G5"
/Göran

1
Bevaka tråden