Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det några Apple Newton användare här?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-09-22 21:19

Ja. Rubriken säger förhoppningsvis allt.
OM det är så, är jag nyfiken på hur ni använder Newton, vilken modell, vilka tillbehör etc.

/M

Min Newton 130 är död just nu, ska se om jag kan återuppliva de när jag får tid.

Newton 2000 ligger här bredvid. Används dock sporadiskt. Skulle vilja få den att fungera med ett Airportkort.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-23 08:33

Har en Newton 2000, som jag mycket entusiastiskt köpte för tre år sedan.
Sedan det inte var mycket 'progress' i OSX<->newton sammankopplingen, samlar den damm nu.

(Också eftersom jag fixade en Sharp Zaurus 6000, för ett år sedan. Kör på Linux, med terminal, ssh, ftp, python, Opera, trådlöst närverk, SD & CF slottar, och allt annat möjligt smått och gott.)

Dock tror jag nog det skett mycket på OSX<->Newton mjukvaru-fronten, så får jag några lediga ögonblick över, vore det kul.

Om inget annat har Newtonen en utomordentlig bra skärm, och är mycket trevligare att läsa ting ifrån än någon liten Palm/PocketPC historia.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-09-24 18:46
Ursprungligen av miska:

Har en Newton 2000,....

Ok.

Men _vad_ använder du/andra sin, för närvarande dammsamlande, Newton till (när den inte samlar damm, alltså...)?

Och ja. Viss avundsjuka från mitt håll...

Vilken modell ska man försöka få tag i om man nu är så tokig?

Ursprungligen av Micke F:

Ok.

Men _vad_ använder du/andra sin, för närvarande dammsamlande, Newton till (när den inte samlar damm, alltså...)?

Och ja. Viss avundsjuka från mitt håll...

Vilken modell ska man försöka få tag i om man nu är så tokig?

Newton 2000 eller 2100 skulle jag rekommendera
Kolla här för mer info: http://www.msu.edu/~luckie/newtgal.htm

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-25 18:46

Rekommenderar rekommendationerna - helt annan grej än de andra.

Angående användning, läs den här mailinglistan (newtontalk) så får du snabbt en rimlig ide.
(Ledsen att hänvisa till andra. Hade den bara en snabbare processor, hade jag användt den mer. Som det är, är mitt bruk mest för att läsa digitalt material i andra situationer än vid mitt skrivbord).

'Newton'ites' använder den till att hålla reda på tidsbruk på div projekt, spela mp3 (eller som fjärrkontrol till iTunes), köra VNC, emaila, köra WiFi, etc...

  • Oregistrerad
  • 2005-12-04 13:26
Ursprungligen av Bengt Eriksson:

Newton 2000 ligger här bredvid. Används dock sporadiskt. Skulle vilja få den att fungera med ett Airportkort.

http://www.ff.iij4u.or.jp/%7engc/eng/newtwave.htm

Saknar MP110 och MP2100 till min samling där jag har OMP, MP100, MP120, MP130 och MP2000. Så är det någon som kan komplettera min samling, till ett rimligt pris, så kontakta mig!

Ursprungligen av Nilsanders:

Saknar MP110 och MP2100 till min samling där jag har OMP, MP100, MP120, MP130 och MP2000. Så är det någon som kan komplettera min samling, till ett rimligt pris, så kontakta mig!

Om du är intresserad av en eMate så har Wegener Media ganska billiga sådana (sen kostar väl frakten lite)

  • Medlem
  • 2006-02-16 19:47

Jag är nybliven MP2100-ägare (sedan nån vecka) , och har just börjat få den att funka med airport. Ett lucent silver sitter i, jag är nybörjare på Newton men fast ip funkar (och då kan jag installera paket trådlöst från OSX.

Dock är det egentligen DHCP jag vill få att funka. Och få tag i Newt´s Cape, den enda browser som verka funka.

Ursprungligen av Enar:

Jag är nybliven MP2100-ägare (sedan nån vecka) , och har just börjat få den att funka med airport. Ett lucent silver sitter i, jag är nybörjare på Newton men fast ip funkar (och då kan jag installera paket trådlöst från OSX.

Dock är det egentligen DHCP jag vill få att funka. Och få tag i Newt´s Cape, den enda browser som verka funka.

http://home.comcast.net/~saweyer/newton/newtscape.htm ?

  • Medlem
  • 2006-12-04 22:47
Ursprungligen av Markus Bennermo:

PAGE UNAVAILABLE
This URL you typed is unavailable at this time.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-24 18:05

"Geek Factor Podcast #2"(Macworld Podcast) handlar om Newton communityn.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-09-25 20:19

Tack miska.
Jag är medveten om att Newton inte direkt är "det senaste" i PDA-branchen, men jag fick ett kombinerat nostalgi/nyfikehets-il och tänkte det kunde vara lite läckert att testa...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-25 22:16

Även om jag har lite brist på mitt tålamod - och det kan vara helt personligt - så tycks Newtontalk listans medlemmar använda Newtonen flitigt.

Jag själv började med en Newton 110, och använde den rejält i ett år. Lite mindre sedan efter, efter att ha brännt upp mitt tålamod med MP110's 'handwriting recognition'. Sedan, för tre år sedan, var det en bekant som ville sälja en nästan oanvänd MP2000, och jag kunde inte låta bli att slå till.

I mitt tycke är en rejält vacker PDA. Kanske inte den lättaste, men verkligen rätt storlek på skärmen jämfört med diverse Palm och Power PC prylar. (Har inte mp2000 320X480 i skärmupplösning).
Och gränssnittet tycker jag är phenomenalt, och också präglad av en viss estetik. Man kan klart se vart OSX har fått diverse ideer ifrån (Docken, till exempel).

Sedan, dåförtiden då jag höll på att gå över til OSX, och de flesta Newton applikationerna också körde på OS9, försökte jag att få den att fungera med nätet, och att lätt utbyta data med den.
Jag hoppas verkligen att det endast berode på att det inte var vidare kompatibelt att köra Newton applikationer på OSX *då för tiden*. Dock var den en massa elende med diverse hårdvaru och mjukvaru kompatibilitet. Jag använde ett par dagar på att få det att fungera. Dock, på sin höjd och någon enstaka dag, fick jag en webläsare (Newtcape) att ladda en hemsida (theregister.co.uk) på phenomenala 5-10 minuter. Bildskalningen var verkligen långsam (kanske hade det hjälpt med mer minne).

(Iom att jag också hade problem med att koppla upp Newtonen mot min dator, via en näterksanslutning, har jag låtit projektet ligga på hyllan tills jag får lite mer tid...)

Men, många av Newtonens applikationer kör bra snabbt, så jag har inte tappat hoppet att någon 'killer app' visar sig, så småning om.

<nostaligskt snyft>
.....

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-09-25 22:23
Ursprungligen av miska:

Även om jag har lite brist på mitt tålamod - och det kan vara helt personligt - så tycks Newtontalk listans medlemmar använda Newtonen flitigt.
...
...
Men, många av Newtonens applikationer kör bra snabbt, så jag har inte tappat hoppet att någon 'killer app' visar sig, så småning om.

<nostaligskt snyft>
.....

Hehe
Kanske är det så att de som fortarande kör Newton inte är de som kastar sig över Apples OS X-uppgraderingar lika snabbt som de som byter till senaste Palm-modellen...

Jag har inte någon Palm, men har heller inte kört OS 9 på länge.

Pratade dock med min far om att starta upp en gammal Classic med 6.0.3 och multi-Finder när tiden räcker till.

Jo, visst vore det skoj om den fick en bredare "återfödelse".

Räcker det med en 2000 eller är det extra minnet i 2100 avgörande, tror du?
Är alltså mest nyfiken på att prova konceptet "gammal revolutionerande PDA"

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-26 05:45
Ursprungligen av Micke F:

Hehe
Räcker det med en 2000 eller är det extra minnet i 2100 avgörande, tror du?
Är alltså mest nyfiken på att prova konceptet "gammal revolutionerande PDA"

Tror aldrig det skadar med lite extra minne.

Det finns ett uppgraderingskit för MP2000, som får upp den till en MP2100, men med den lilla kompromissen att minneskillnaden 'kompenseras' med genom ett PCMCIA kort. Vet inte riktigt hur Newtonen disponerar över 'internt' och 'externt' minne.

Hur som helst så kan jag nämna att vissa Compact-flash adaptor PCMCIA kort är kompatibla med Newtonen. Det vill säga, PCMCIA kort/adaptrar som tillåter en att få tillgång till ett flash-kort, såsom Compact Flash, SD, etc... Såvida kan man expandera Netonen's lagrings-kapacitet ganska rejält (och, förhoppningsvis, överbrygga kommunikationsproblem .

(Som sagt, Newton-programmeringen har - fantastiskt nog - inte stannat av, och det går att hitta drivers till diverse WiFi kort, och dylikt, om man är ute efter det.)

/miska

  • Oregistrerad
  • 2006-12-04 01:12
Ursprungligen av Micke F:

Ja. Rubriken säger förhoppningsvis allt.
OM det är så, är jag nyfiken på hur ni använder Newton, vilken modell, vilka tillbehör etc.

/M

Lite gammal tråd men what the hell....jag har tre st newton i min ägo som jag älskar alla lika mycket.

Nr 1: Min Allra första Newton, en Newton MessagePad 120, som jag installerade en massa roliga program och spel på (iallafall såm mycket som det 2mb stora internminnet tillät). Numera har den ett spräckt displayglas efter en liten olycka med ett AK-4 magasin.

Nr 2: Min andra Newton (tror jag....), en Newton MessagePad 2100 som köptes på J&K sales i USA via internet. (Jävla svenska SKIT-tull till att kräva mig på 400 jävla kronor).
Den har jag köpt ett Lucent Wavelan Pc-card som kommer antagligen i morgon (hoppas) som jag installerade drivrutinerna för idag (hoppas jag gjorde rätt) så att jag kan surfa trådlöst med den och installera pkg´s med den. Den har jag stora planer för i form av:

* wlan
* pc-card hårddisk på 5gb
* GPS
* Spela Mp3
* Se film

Nr 3: Min tredje Newton, en Newton Orginal MessagePad (H1000 tror jag den kallas, den allra första). Vann den på en tradera-auktion där jag budade råhårt. jag fick den för ca 500kr. Perfekt skick. Nästan aldrig använd. Orginalförpackning och allt. Fick reda på sen att den tydligen är värd 4-5000kr beg i det skicket. Det är tydligen en samlargrej. Jag tycker den är jättefin. Men vet inte riktigt hur jag ska använda den eller vad för "moderna" pc-card den stödjer eller kan använda sig av. Jag vet ej heller hur jag ska kunna lägga in program på den då de enda datorerna jag har är:

* PowerMac 8500/180Mhz (står uppe på vinden och dammar)
* PowerMac G4 350Mhz (Sawtooth)
* iBook G3 366Mhz (Clamshell)
* iBook G4 1.2ghz (12")
* iMac 20" Intel Core 2 Duo 2.16Ghz

Den enda av ovanstående datorer som kan sammankopplas med Newton OMP och Newton MP 120 är väl Powermac 8500? Eller finns det nåt sätt att koppla ihop dom med PowerMac G4´an? Den måste väl de äldre kontakterna "seriell eller adb" eller vad de kallas?

  • Medlem
  • 2006-12-04 22:46
Ursprungligen av Elajtenworld:

Nr 2: Min andra Newton (tror jag....), en Newton MessagePad 2100 som köptes på J&K sales i USA via internet. (Jävla svenska SKIT-tull till att kräva mig på 400 jävla kronor).
Den har jag köpt ett Lucent Wavelan Pc-card som kommer antagligen i morgon (hoppas) som jag installerade drivrutinerna för idag (hoppas jag gjorde rätt) så att jag kan surfa trådlöst med den och installera pkg´s med den. Den har jag stora planer för i form av:
* wlan
* pc-card hårddisk på 5gb
* GPS
* Spela Mp3
* Se film

Hej. Jag har en MP2100 som funkar med airport. Iaf måttligt; jag kan kolla mejl, men inte sända (kan vara knasinställt någerst) och surfa (om jag bara fick tag i en vettig browser), samt köra VNC och skriva ut. Allt detta dock bara med fast IP, vore ju 1000 ggr ballare om det gick att glida runt på stan och hoppa på alla öppna nätverk där ute - är det någon som vet om det går? Har inte lyckats ta reda på det gnm att läsa websidor.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-04 23:32
Ursprungligen av Enar:

Hej. Jag har en MP2100 som funkar med airport. Iaf måttligt; jag kan kolla mejl, men inte sända (kan vara knasinställt någerst) och surfa (om jag bara fick tag i en vettig browser), samt köra VNC och skriva ut. Allt detta dock bara med fast IP, vore ju 1000 ggr ballare om det gick att glida runt på stan och hoppa på alla öppna nätverk där ute - är det någon som vet om det går? Har inte lyckats ta reda på det gnm att läsa websidor.

Vilken kryptering har du/kan du köra med? Funkar den på automatisk utdelning av ip eller fungerar det bara med fast ip (det suger isåfall)? Hur fick du VNC att fungera? Kan du ta lite foto/film på det hela (om du har digitalkamera)?
Fick inte mina kort idag. =( hoppas jag får dom imorgon annars blir jag arg för de ska ha skickats från jönköping i fredags.

Klarar Newton 2100 att spela upp avi/mpg/mov? Tänkte om man kunde rippa nån av sina gamla svartvita dvdfilmer och trycka in dom på en minihd/minneskort i newtonen och se på långfilm? Just bara för att det går och så kan det ju vara ett bra nöje om man ska resa långt eller är på något tråkigt ställe och vill få tiden att gå.

www.unna.org finns det mycket programvara till våra Newton.

  • Medlem
  • 2006-12-05 00:15
Ursprungligen av Elajtenworld:

Funkar den på automatisk utdelning av ip eller fungerar det bara med fast ip (det suger isåfall)?

Det är det som är min stora fråga - jag har bara fått den att funak på fast, men hoppas att det går med utdelat också. Har dock inte lyckats läsa det någerst.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-05 00:40
Ursprungligen av Enar:

Det är det som är min stora fråga - jag har bara fått den att funak på fast, men hoppas att det går med utdelat också. Har dock inte lyckats läsa det någerst.

prova sök på "newton 2100+wavelan" (om du ej redan gjort det) det kan vara nåt?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-05 12:32
Ursprungligen av Enar:

Det är det som är min stora fråga - jag har bara fått den att funak på fast, men hoppas att det går med utdelat också. Har dock inte lyckats läsa det någerst.

Jag fick mina kort idag. Hur ska jag ställa in newton så att den kan surfa via min AirPort Express?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-06 19:03

Nyss inköpt MessegePad 100. Men allt var i så fint skick att jag inte riktigt vågar röra den... :/ Handdatorn ser helt ny ut, skärmen är helt blank utan några som helst repor och allt annat ligger nedplastat...

  • Oregistrerad
  • 2006-12-06 19:58
Ursprungligen av C.K.:

Nyss inköpt MessegePad 100. Men allt var i så fint skick att jag inte riktigt vågar röra den... :/ Handdatorn ser helt ny ut, skärmen är helt blank utan några som helst repor och allt annat ligger nedplastat...

förstår dig, känner likadant för min Newton OMP. Men klart att du ska använda den.

  • Oregistrerad
  • 2008-07-04 03:39

Lite gammal tråd....men vart kan man får tag i kablar/dockningsstationer och dylikt till samtliga Newtonmodeller? Gärna för att dockas med Mac då alltså. Har en kabel för pc men äger ingen pc att koppla den i såvida man inte kan köpa nån adapter så den går att koppla via usb?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-04 10:56
Ursprungligen av Elajtenworld:

Lite gammal tråd....men vart kan man får tag i kablar/dockningsstationer och dylikt till samtliga Newtonmodeller? Gärna för att dockas med Mac då alltså. Har en kabel för pc men äger ingen pc att koppla den i såvida man inte kan köpa nån adapter så den går att koppla via usb?

Ebay är väl ett hett tips.

  • Oregistrerad
  • 2008-07-08 21:30
Ursprungligen av rhesus:

Ebay är väl ett hett tips.

Ok. Har du också newton?

Bevaka tråden