Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Start-up spelföretag i Göteborg sommaren -06

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-11 09:17

Tills vidare kommer jag att förlita mig enbart på mina egna insatser och skriva ett 2d-spel i C# (ja, jag har faktiskt gått tillbaka till winxp) och försöka få över det till xbox360 vilket nu skall vara möjligt. Eventuellt blir det mindre spel gjorda i Blender3d och därmed möjliga att publicera på alla plattformar (win, mac, linux). Om fler här på forumet är intresserade av att veta mer om Blender, besök www.blender3d.com för att ladda ner, www.sweblend.se för ett svenskt blender-forum eller www.blenderartists.org för det största (och bästa) blender-forumet (på engelska).

PM:a mig gärna om det är någon här från GÖTEBORG som är intresserad av spelutveckling, så kanske (kanske), kan det bli något att hoppas på igen.

/ Mis-jö Gonzales.

PS: Jag ska tillägga att jag redan skrivit grunderna för spelet i Java, vilket jag gjorde på min mac mini, så egentligen vore det kanske inte fel att fortsätta med det, men C# är vägen till en större värld, så javan är lite osäker i dagsläget. DS

Ursprungligen av speedy:

... och försöka få över det till xbox360 vilket nu skall vara möjligt.

Kommersiellt har du ju alltid kunna göra Xbox360 spel. Nu förstår jag inte riktigt. Menar du icke-kommersiellt (alltså inte ivägskickning till MS för godkännande) för att spelas på chippade 360´s så skulle jag vilja se länken till det påståendet. Jag har följt med rätt bra på 360scenen, och än så länge verkar ingen ha knäckt "homebrew" som det kallas. Jag skulle väldigt gärna vilja installera applikationer på min 360, men ingen verkar klurig nog att komma runt MS spärrar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-11 12:57

Varför skulle C# vara vägen till en större värld?
Enda fördelen med C#/.NET mot java är att .NET frameworket följer med som default i Windows XP, medans Java måste installeras i Windows, däremot följer Java med i OS X, så ska du nå en störrevärld är egentligen java bättre..
I falla fall min åsikt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-11 13:24

Jo, men Windows-marknaden är ju också lite större än Mac-världen... Dessutom kan man med C# och XNA utveckla egna spel till Xbox360, gratis. Att fortsätta med Java hade ju varit för Mac-användare, såklart. Java följer förresten med winxp också, det är jag (nästan) säker på.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-16 17:39

C#

Intressant

Skoj att höra att ni funderar på att starta spelföretag. Jag tror att ni kan lära en del av allas inlägg. Kommer ni igång seriöst så skulle det vara skoj att satsa på er ide.

/mvh Carl

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-19 16:07

Det speedy syftar på är att microsoft har släppt XNA utvecklingspaketet som när det kommer i skarpversion i slutet på året eller någon gång i början på nästa kommer man som hobbyutvecklare att med hjälp av XNA kunna göra spel som kan komma att säljas via XBox Arcade eller liknande tjänst inom Live, så det handlar inte om att göra valfri applikation utan småspel i stil med vad som redan finns på XBox arcade.

Ansatsen är bra, hur det kommer fungera i praktiken får vi se när den skarpa versionen av XNA är släppt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-19 19:12

Vad har ni för bakgrund?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-14 08:48

Jag är Civ. Ing. i Medieteknik, men har fram tills nu mest hållt på med Java + bildanalys, så spel är en rätt ny arena för mig. De andra som var med kan jag inte svara för. Jag kan dock meddela att jag fått nytt jobb som visualiseringsprogrammerare på ett företag i Gbg, istället för den lärartjänst jag haft i 1&1/2 år, vilket är mkt trevligt och bör bidra till många idéer på utvecklingsfronten (tyvärr gäller de flesta av dessa C#, men Blender finns ju för alla plattformar!

Bevaka tråden