Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inget bootljud

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Ett problem.. jag får inget boot ljud när jag startar upp datorn. Hade tänkt köra en Safe mode (single user) men jag måste ju höra ljudet för att veta när jag ska trycka shift.

Har testat:
- Skivverktyget (reparerat)
- Startat om några gånger
- Ljudet är INTE på 0 eller lågt när jag stänger av
- Kört alla tre cron (vad nu det skulle hjälpa)
- Kontrollerat alla .plist (vad nu det skulle hjälpa)

Vad kan det vara?

Senast redigerat 2005-10-01 16:56

har du kollat system profiler och diagnostics Power On self-Test?

Står det inte passed så har du ngt fel på din hårdvara

Oj!

Självtest vid start:

Senast körd: 2005-10-01 08.39
Resultat: Misslyckades
Feltyp: Minne
Minnesplats: SODIMM0/J25LOWER

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-01 09:56

Är det möjligen en Powerbook G4 15"?

Isåfall, läs här:

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=77693
http://lowermemoryslot.editkid.com/

Jupp..visst är det en G4 15''. Det var just snyggt. Den är ju inte ens ett halvår så det är väl bara att lämna in på garantin då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-01 10:56

Mm, jag måste också göra det nu - det är bara en månad kvar på garantin i mitt fall. Problemet är att jag har flera projekt som skall färdigställas de närmaste veckorna, så jag har vekrligen inte tid att vara utan dator. Fan.

Tei: ring din lokale apple handlare säg vad felet är. Eller gå dit med datorn och låt dem kolla att felet verkligen är så....de beställer ett nytt moderkort till dig och ringer när de fått in det och har tid att byta.

Då kommer du max vara utan din dator en 3-4 timmar

Det är så service ska vara iaf

Lycka till mvh Olof

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-01 15:29
Ursprungligen av Kellogs:

Tei: ring din lokale apple handlare säg vad felet är. Eller gå dit med datorn och låt dem kolla att felet verkligen är så....de beställer ett nytt moderkort till dig och ringer när de fått in det och har tid att byta.

Då kommer du max vara utan din dator en 3-4 timmar

Det är så service ska vara iaf

Lycka till mvh Olof

Absolut, men då gäller det att det finns ett lokalt serviceställe

True that

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-21 10:56

Inte vet jag om detta hjälper, men ett enkelt sätt att slå av/på "start-up chime" för oss som inte är geeks är att skaffa Tinker Tools System (USD 7 shareware, eller så kan man använda det några ggr utan att pröjsa) och bara klicka på en knapp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-21 11:00
Ursprungligen av Danne V:

Inte vet jag om detta hjälper, men ett enkelt sätt att slå av/på "start-up chime" för oss som inte är geeks är att skaffa Tinker Tools System (USD 7 shareware, eller så kan man använda det några ggr utan att pröjsa) och bara klicka på en knapp.

Jo, men den här tråden handlar om varför startljudet plötsligt slutar att fungera. Svar: hårdvaruproblem.

Skönt att Apple äntligen erkänt felet med pb-loggikkorten, förresten! Det märkliga är dock att de bara inkluderar de powerbooks som byggdes förra våran, medan problemet bevisligen drabbar även de smo byggdes hösten 2004.

1
Bevaka tråden