Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes: Uppdatera biblioteket (rensa saknade filer)

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-11-11 23:05

Har manuellt tagit bort en massa dubbletter med Findern som fanns i iTunes musikmapp, men iTunes verkar inte förstå det. Hur gör jag för att uppdatera biblioteket, alternativt söka igenom mappen och skapa en ny databas?

Om du inte har några viktiga spellistor så kan du radera alla låtar från Itunes bibliotek, men utan att radera dem från datorn. Sen tar du bara "Lägg till i biblioteket..." och väljer din mapp med alla låtar och allt blir då uppdaterat.

Nästa gång du har dubletter kan du annars välja "Visa dublettspår" från Redigera-menyn och på så sätt se alla dubbla och radera i Itunes istället.

...spellistorna blir nämligen tomma när man gör som jag beskrev...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-11-11 23:30

Oki. Jag har precis kastat in all musik från PCn, så några spellistor har jag inte än.

Tack för hjälpen, och för tipset

  • Oregistrerad
  • 2005-11-12 01:13

Annars kan man använda ett applescript som tar bort alla låtar med "trasig länk". Det finns att laddda ner här:

http://www.dougscripts.com/itunes/scripts/scripts01.php

Där finns massor av användbara script.

Bl.a.

Super Remove Dead Tracks v1.5: tar bort filer med "trasiga länkar"

och

Corral All Dupes v2.0.1 : Hittar alla dublettspår och lägger i en spellista

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-05 11:16

spårnummer=avgrund!

Hej allihopa och GOD JUL !
[snart]

Jag har inhandlat MEGASEG audio-mixer, med vilken jag är mkt. nöjd!http://www.99mac.se/forum/images/smilies/smile.gif
Den kräver dock att jag har en speciell mapp som INTE är knuten till Itunes.

(Jag har i pur slöhet lagt den mappen på skrivbordet.)

Sen fixade jag hem ett script som fint och nätt synkrioniserar MEGASEG-spellistan i Itunes med nämnda mapp.
Så långt frid i stugan.

Jag vill nu att den på ngt. automatiskt sätt tar bort all dessa spårnummer som Itunes beskäftigt lägger framför alla filer som man proppar in i Biblioteket.

När jag synkar så tas ju inte filerna från "spellistan" utan från biblioteket.
Jag har scripts som raderar x antal tecken framför filnamnet om jag vill, -men jag har ingen lust att gör a det VARJE gång jag synkar.http://www.99mac.se/forum/images/smilies/mad.gif

Vid synk av spellistan med mappen åker de förbenade spårnumrena dit igen med resultat att jag sjunker djupare och djupare ner i depression....

Som om livet inte vore hårt nog ändå!

Egentligen skulle jag vilja radera ALLA dessa spårnummer från filnamnen i hela djävla Itunes biblioteket men det är stort och min tid begränsad.

Någon där ute som också vill döda alla spårnummer ?

Om man skickar en ljudfil från Itunes till någon som även han har Itunes så blir det ibland så här eller liknande:
<< 01 Track 03 07 >>
Eller andra fullkomligt sanslöst icke-informativa filnamn, -suck!

Jag blir GALEN !!! Save Me ! / ish

  • Oregistrerad
  • 2005-12-05 11:42

Bocka av "Ordna mappen iTunes music" under Preferences > Avancerat
kan det vara något?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-05 12:07
Ursprungligen av svampmoln:

Bocka av "Ordna mappen iTunes music" under Preferences > Avancerat
kan det vara något?

hej och tack för tipset
________________

Om man gör som du säger och går ut i bibblan och tittar så är alla spårnumer kvar ....?
"Ordna mappen iTunes music" har varit förbockad hela tiden så alla filer som ligger i bibblan är MED spårnummer.

Det jag gjorde nu var att bocka av, -köra "samla ihop bibliotek" och sen kolla.
Sen gjorde jag "bocka för" och "bocka av " igen med samma resultat.
Till saken hör att jag har närmare 3000 låtar så det kanske finns ngn. spärr?

Har du någon idé om hur mans kulle kunna få över alla låtar i Itunes biblioteket till en enda lång lista så man kunde köra -Renamer- på den?

Undrar varför jag blivit så hätsk mot spårnummer helt plötsligt?
(jag måste nog söka hjälp)....

Återigen -tack för uppmärksamheten och inkom gärna med tips
Mvh. ish

1
Bevaka tråden