Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips! Safe Sleep

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Helt klart trevligt tips! får lov att prova på ibooken

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-11-13 15:06

Funkar på min ibook

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-13 20:06

Fungerar finfint på min iBook, däremot har jag lite problem med att få det att fungera bra på min mac mini

Om jag tolkar artikeln rätt så ska 'safe sleep' vara introducerat på de nyaste powerböckerne. Sedan hastar artikelförfattaren vidare till hur man kör ett hack som aktiverar 'safe sleep' på äldre maskiner men hur gör man om man vill ha igång 'safe sleep' på en ny pb utan att hacka den?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-22 10:58
Ursprungligen av David Slättne:

Om jag tolkar artikeln rätt så ska 'safe sleep' vara introducerat på de nyaste powerböckerne. Sedan hastar artikelförfattaren vidare till hur man kör ett hack som aktiverar 'safe sleep' på äldre maskiner men hur gör man om man vill ha igång 'safe sleep' på en ny pb utan att hacka den?

De senaste PB'arna, som lanserades nu i höst, ska inte behöva nå hack..

Det ska bara vara att sätta den i vila..

för att testa kan du ju sätta den i vila, dra ut strömsladden + batteri och sen stoppa i batteriet igen och se om den startar upp till samma läge som innan..

Det är inte så att den knäpps av helt och hållet, utan den går ner i samma gamla vanliga sömnläge.

Att jag inte ska behöva hacka antog jag. Men jag undrar om jag inte måste aktivera funktionen på nåt sätt. För som det är nu så går den bara ner i normal vila.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-11-22 11:54

Det är först när batteriet dör helt och hållet som den startar upp från safe sleep. Finns det kräm i batteriet så startar den från vila precis som vanligt. Men när du lägger den i vila så skriver den en disk image till hårddisken så att den KAN starta från safe sleep om den behöver.

Ursprungligen av rixard:

Det är först när batteriet dör helt och hållet som den startar upp från safe sleep. Finns det kräm i batteriet så startar den från vila precis som vanligt. Men när du lägger den i vila så skriver den en disk image till hårddisken så att den KAN starta från safe sleep om den behöver.

Åhå, jag som trodde man skulle kunna sleepa den lite djupare än annars för att på så sätt ha lite mer kräm när det är dags. Men det är klart isåfall kan man ju stänga av den istället....

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-11-22 12:02
Ursprungligen av David Slättne:

Åhå, jag som trodde man skulle kunna sleepa den lite djupare än annars för att på så sätt ha lite mer kräm när det är dags. Men det är klart isåfall kan man ju stänga av den istället....

Den funktionen går kanske att aktivera från terminalen möjligen. Jag hoppas att Apple slänger in ett menyval - sleep eller safe sleep så man kan göra som du säger. Om man ska iväg och vill spara på batteri men fortfarande starta från safe sleep.

Det enda sättet som jag känner till nu är att sätta den i sleep - koppla ifrån batteriet och stoppa tillbaka det...men det verkar som att man kan göra det via terminalen enligt artikeln i början av tråden.

Bra tips från Mac OSX Hints för att aktivera det de få gånger man behöver det och att den automatiskt går tillbaks till "vanligt" sleep-läge efter att man startat upp igen.

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20051114140328545

1
Bevaka tråden