Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nikon D50 vs. andra SLR-kameror?

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-11-21 17:27

Då var det så småningom dags!

Ja, dags att ta steget från kompakt digital till digital SLR. Men vad sjutton ska man välja? Jag vet inte hur många olika testsidor jag har varit inne på, jag har även varit inne i massor av butiker (man kan inte gå in för ofta till en och samma) och klämt på kameror. Men jag vet fortfarande inte vad som är ett bra val.

Som så många andra så har jag tittat på Nikon D50 och Konica-Minolta Dynax 5D. Jag tittade även till en början på Canon EOS 350D, men kom strax på att den skulle ligga över budget. Antagligen klarar jag mig fint med 6 megapixels.

Nåväl. Som jag förstått så har K-M antiskakfunktion som kan vara käck. Hur mycket den kan kompensera vet jag inte. Fick möjlighet att klämma några bilder, då en god vän hade köpt en sådan. Jag fick dock känslan av att upplösningen på displayen kändes låg, något jag störde mig lite på. För övrigt så har min sambo en tendens att blunda när man kör med blixt. Detta har jag löst på mina gamla kompaktdigitala genom att köra serietagning. Döm om min förvåning när hon blundar på ALLA kort tagna med Dynax 5D - även i serietagning. Skumt. Därför är nästan den kameran utom tävlan i vilken kamera man ska välja.

Sen har vi Nikon då. Vilken kvalitetskänsla i huset!! Funderar på om man kommer att sakna skakstabilisering. Dessutom är ju inte den där lilla displayen beslyst, har jag hört folk hosta om. Men jag vet inte om det är så viktigt. Den info kan man väl på på stora displayen?

Ny hörde jag även om Olympus E-500, men jag vet inte..har inte orkat kolla.

Ja - vad sjutton ska man välja? Jag har tänkt att fota allt från porträtt, som jag tycker är spännande att fota. Har alltid haft intresse i hur människor ser ut. Därtill ska jag väl fota lite bebisar, och jag kommer, när ett bättre objektiv med mer tele är inköpt att plåta lite på flygshower. Så är det tänkt i alla fall. Älskar ju stridsflyg och allehanda andra flyg, för att inte prata om sportbilar och allt annat vackert i livet.

Grejen är att jag har ca 10.000:- i kredit hos Expert, så det får bli hos dem jag ska köpa kameran. Som det är nu så skulle jag inte få kredit hos någon annan då jag söker jobb. Så jag är "låst" till Expert. De har ju å andra sidan en synnerligen proffsig butik i "Z-foto" som ligger vid Götaplatsen här i Göteborg. De rekommenderar främst EOS 350D, men som sagt; det blir för mycket pengar för min tajta budget, dessutom klarar "man" sig säkert med 6 megapixels. Eller?

Hur är det med objektiven? Har jag rätt i att det är bättre att välja orginalobjektiv istället för, låt säga ett "Sigma"-objektiv? Jag tänkte att om man köper ett standardobjektiv (ligger väl runt 18-55?), så kan man ju köpa ett billigare teleobjektiv, och då kanske just från Sigma. Såg något som drog från ca 50 - 200, och som man kunde få för ca 1.500kr om jag inte misstog mig. Detta var på Expert. Tror jag. Är det en vettig lösning?

Ja, ni...mycket att klura på. Sen bör man väl skaffa en bra väska och gärna lite minne? Kan måhända 512mb minneskort räcka som start? Hur många bilder blir det i bästa (ej raw) läget?

Synd det där som sagt, att damen blundar på Dynaxen. Annars känns det ju som den vore det bästa köpet. Dessutom sträcker sig ju dess originalobjektiv till 70!

Hälsningar Fredrik

  • Medlem
  • 2005-11-21 19:57

Att damen blundar på dina testkort skulle inte jag ta som argument för att inte köpa en specifik kamera. Om du tycker att den verkar bäst tycker jag att du ska köpa den.

Nikon har ett något större och bättre urval av optik om du tänker köpa det senare. Kan vara värt att kolla vad som finns till KM.

Jag har en 350D som jag är rätt nöjd med. Den tar väldigt bra bilder, men har kanske inte det absolut bästa handhavandet.

Du kanske skulle kolla på Nikon D70 också? Den finns ganska billigt, och även begagnad.

Ursprungligen av Nifo:

Nåväl. Som jag förstått så har K-M antiskakfunktion som kan vara käck. Hur mycket den kan kompensera vet jag inte.

Typ 2 steg om jag inte minns helt fel.

Spelar faktiskt ingen större roll vilken av dem du väljer, alla levererar mycket god bildkvalitet. Mitt råd är att du väljer den som känns bäst rent handhavandemässigt. Tycker man 350d är för liten kan man kompletter med ett vertikalgrepp. Blir mycket lättare att greppa!

  • Medlem
  • 2005-11-21 21:44

För 10 000 hade jag köpt en Nikon D70s med bundlad 18-70 mm lins.

Men så är jag Nikontrogen sedan barnsben, och har redan en D70.

Ursprungligen av Nifo:

Sen har vi Nikon då. Vilken kvalitetskänsla i huset!! Funderar på om man kommer att sakna skakstabilisering. Dessutom är ju inte den där lilla displayen beslyst, har jag hört folk hosta om. Men jag vet inte om det är så viktigt. Den info kan man väl på på stora displayen?

Nikon D50 har tydligen inte belysning på den lilla skärmen på ovansidan av kameran. Se här... På den skärmen (på min D70, i alla fall) så visas information om till exempel exponering, hur många bilder man kan ta tills minnet är slut, vitbalans, batteri, bildkvalitet och lite mer... Den är mycket bra, men det är sällan som man behöver tända lampan i mörker.

  • Medlem
  • 2005-11-22 07:32

För mig ÄR det viktigt att jag kan plåta allt, och det inkluderar såklart min sambo. Därför blev jag lätt frustrerad över problemet. Men det kan ju hända att samma problem uppstår med andra D-SLR. I så fall kan man ju inte göra så mycket.

Vad det beträffar min kredit, så har jag inte för avsikt att använda hela krediten. Jag tyckte att Nikon D50 har fått bra i olika tester, men så vitt jag förstått så har även K-M Dynax 5D blivit hyllad med. Om vi frångår Nikon D70/D70s samt Eos 350D, vilken kamera skulle ni välja av de båda andra? Jag kommer antagligen att köpa en telezoom upp till 200 eller 300 för att fånga flyg med, samt ev. något roligt macroobjektiv. Men det ligger i framtiden. Med andra ord kommer jag nöja mig med det standardobjektiv som medföljer kamerorna.

Dock, och detta måste jag tillägga, så kändes Eos 350D mycket smidigare att hålla. Dessutom så har ju den Canons menyer som jag är van vid sedan alla Powershot-kameror jag haft i min ägo. Det blir väl en 4-5 stycken. Men..ja, den kanske finns med Sigma *host* objektiv till bättre pris. Jag vet inte varför, men jag vill nog ha orignalobjektiv. Har fått för mig att dessa är mycket bättre. =/ Utan att ha provat dem that is. Hmm. Men sålänge det inte är något större diff i vare sig bildkvalitet eller enkelhet i handhavandet, så måste man ju väga in priset VS. vad man får. Därav intresset för de lite billigare kamerorna.

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Men..ja, den kanske finns med Sigma *host* objektiv till bättre pris. Jag vet inte varför, men jag vill nog ha orignalobjektiv. Har fått för mig att dessa är mycket bättre. =/ Utan att ha provat dem that is.

Har inte egentligen så mycket med märket att göra, snarare priset. Ett billigt Canon är lika ruttet som ett billigt Sigma. Ett dyrare Sigma slår naturligtvis ett billigare Canon.

Däremot, i de allra högsta prisklasserna kan man nog säga att Canon är bäst. Bara i ett fåtal fall är Sigma bättre än Canons L-objektiv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-22 07:53

Jag kan bara lägga in att jag är mycket nöjd med min D50 som jag köpte på Fotokungen i Stockholm i början av september. Kitet D50+18-55+55-200 kostade 8790:- vilket jag tycker är prisvärt. Det är ju inte Nikons bästa objektiv men än så länge duger de för mig.

För mig stod valet mellan D50 och 350D men när jag kände på dem avgjordes det rätt snabbt - 350D har på tok för litet grepp för mig (och för min sambo). Att köpa ett extra batterigrepp för att kunna hålla i kameran är inte ett alternativ (vikt och pris är också viktiga).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-22 08:14

Jag har en 350D till "normal" foto - svärfar har en D50 han är "proffsig" men inte proffs och han är svinnöjd...

/Tangen

  • Medlem
  • 2005-11-22 08:40

Jag får helt enkelt gå in och klämma lite mer på kamerorna. Jag funderar på vad som gör att sambon blundar på bilderna från Dynax 5D. Annars verkar ju den vara överlägsen med stabilisering etc. Liten snabbgenomgång: Dynax 5D vs. Nikon D50. Utöver mina egna uppfattningar och smak, så skulle det vara bra att få veta om någon av dessa har några rejäla nackdelar även för en avancerad amatör.

/Fredrik

För egen del föll valet på en D5 eftersom jag tyckte att det mesta talade för den. Framförallt AS-funktionen. 9 000:- för kitobjektiv 18-70 + 75-300 hos den lokale handlaren.

Köpte den dock i lördags så jag har inte hunnit testa tillräckligt för att kunna säga hur nöjd jag är. Däremot klämde jag ordentligt på alla aktuella modeller innan köpet.

  • Medlem
  • 2005-11-22 20:12

Jag råkade ut för något lustigt idag, något som även chockade (?) säljaren jag för stunden pratade med. Vi stod och hade kikat på både Nikon D50 och KonicaMinolta Dynax 5D när jag som sista fråga ville se prestanda vid serietagning med den inbyggda blixten. Tro om bådas förvåning när vi märker att Nikon D50 bara presterar 1 bild med blixt. Sedan nada. Det kommer alltså inte en bild till hur länge vi än höll inne avtryckaren. När jag kom hem så grunnade jag lite på detta - kunde det verkligen vara så illa. Vi, dvs. jag och säljaren fick samma resultat med D70s. Kan det ha varit så att vi körde Nikonkamerorna i "demoläget", och att det var detta som satte gränsen? Så MÅSTE det väl ha varit, annars vette 17.

Annars så var kvalitetskänslan hundra procent på Nikonkameran, som dessutom hade en någon mindre, men betydligt bättre bild än KonicaMinolta-kameran. Kamerans finish kändes "dyr" om ni förstår vad jag menar. Men (jobbigt med "men") faktum är att jag tycker att KM-kameran seglar ifrån Nikon, dels vad det gäller AS-funktionen, men även då denna har en längre tele samt att priset är bättre satt än på Nikonkameran. Jag antar även att objektiv osv till KM-kameran är billigare än till Nikon.

Det lustiga är att jag fortfarande inte vet vad jag ska välja. Känslan skrek: NIKON, medans förnuftet vrålade KONICAMINOLTA. Livet är jobbigt ibland.

/Fredrik

D70s är mitt svar

Ursprungligen av Nifo:

Då var det så småningom dags!

Ja, dags att ta steget från kompakt digital till digital SLR. Men vad sjutton ska man välja? Jag vet inte hur många olika testsidor jag har varit inne på, jag har även varit inne i massor av butiker (man kan inte gå in för ofta till en och samma) och klämt på kameror. Men jag vet fortfarande inte vad som är ett bra val.

Som så många andra så har jag tittat på Nikon D50 och Konica-Minolta Dynax 5D. Jag tittade även till en början på Canon EOS 350D, men kom strax på att den skulle ligga över budget. Antagligen klarar jag mig fint med 6 megapixels.

Nåväl. Som jag förstått så har K-M antiskakfunktion som kan vara käck. Hur mycket den kan kompensera vet jag inte. Fick möjlighet att klämma några bilder, då en god vän hade köpt en sådan. Jag fick dock känslan av att upplösningen på displayen kändes låg, något jag störde mig lite på. För övrigt så har min sambo en tendens att blunda när man kör med blixt. Detta har jag löst på mina gamla kompaktdigitala genom att köra serietagning. Döm om min förvåning när hon blundar på ALLA kort tagna med Dynax 5D - även i serietagning. Skumt. Därför är nästan den kameran utom tävlan i vilken kamera man ska välja.

Sen har vi Nikon då. Vilken kvalitetskänsla i huset!! Funderar på om man kommer att sakna skakstabilisering. Dessutom är ju inte den där lilla displayen beslyst, har jag hört folk hosta om. Men jag vet inte om det är så viktigt. Den info kan man väl på på stora displayen?

Ny hörde jag även om Olympus E-500, men jag vet inte..har inte orkat kolla.

Ja - vad sjutton ska man välja? Jag har tänkt att fota allt från porträtt, som jag tycker är spännande att fota. Har alltid haft intresse i hur människor ser ut. Därtill ska jag väl fota lite bebisar, och jag kommer, när ett bättre objektiv med mer tele är inköpt att plåta lite på flygshower. Så är det tänkt i alla fall. Älskar ju stridsflyg och allehanda andra flyg, för att inte prata om sportbilar och allt annat vackert i livet.

Grejen är att jag har ca 10.000:- i kredit hos Expert, så det får bli hos dem jag ska köpa kameran. Som det är nu så skulle jag inte få kredit hos någon annan då jag söker jobb. Så jag är "låst" till Expert. De har ju å andra sidan en synnerligen proffsig butik i "Z-foto" som ligger vid Götaplatsen här i Göteborg. De rekommenderar främst EOS 350D, men som sagt; det blir för mycket pengar för min tajta budget, dessutom klarar "man" sig säkert med 6 megapixels. Eller?

Hur är det med objektiven? Har jag rätt i att det är bättre att välja orginalobjektiv istället för, låt säga ett "Sigma"-objektiv? Jag tänkte att om man köper ett standardobjektiv (ligger väl runt 18-55?), så kan man ju köpa ett billigare teleobjektiv, och då kanske just från Sigma. Såg något som drog från ca 50 - 200, och som man kunde få för ca 1.500kr om jag inte misstog mig. Detta var på Expert. Tror jag. Är det en vettig lösning?

Ja, ni...mycket att klura på. Sen bör man väl skaffa en bra väska och gärna lite minne? Kan måhända 512mb minneskort räcka som start? Hur många bilder blir det i bästa (ej raw) läget?

Synd det där som sagt, att damen blundar på Dynaxen. Annars känns det ju som den vore det bästa köpet. Dessutom sträcker sig ju dess originalobjektiv till 70!

Hälsningar Fredrik

Du skall aldrig plåta i något annat än i raw.
6 megapixel kommer du mycket långt med.
D70s kit är mitt svar

Du skall aldrig plåta i något annat än i raw.
6 megapixel kommer du mycket långt med.
D70s kit är mitt svar.
MVH KulturBild Norr

Först och främst skulle jag vilja avråda dig från att låna pengarna av Expert. För en kredit på 10.000kr har du en effektiv årsränta på nästan 20%. Jämför det med vad du skulle få av din bank.

Det kallas för ocker och låt dig inte luras.

Men, jag har precis varit i samma tankar som du och slog till på en Canon 20D. Dyrare, men en oerhört högre kvalitets känsla

ru4real?

  • Medlem
  • 2005-11-22 21:46

Men vänta lite nu...expert på upp till 24 mån är väl räntefritt? Du kanske menar summan efter aviavgift och uppläggningsavgift? =/

Alltså, mitt val står mellan Nikon D50 eller KM Dynax 5D.
Jag ser mig som en avacerad amatör som växt ut Powershot A-klasserien från Canon. Då borde väl någon av dessa "grabbar" funkar bra?

Gör man "fel" (så kan man inte säga, men men..) i att välja Nikon? Då går jag på känsla

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Men vänta lite nu...expert på upp till 24 mån är väl räntefritt? Du kanske menar summan efter aviavgift och uppläggningsavgift? =/

Alltså, mitt val står mellan Nikon D50 eller KM Dynax 5D.
Jag ser mig som en avacerad amatör som växt ut Powershot A-klasserien från Canon. Då borde väl någon av dessa "grabbar" funkar bra?

Gör man "fel" (så kan man inte säga, men men..) i att välja Nikon? Då går jag på känsla

/Fredrik

Hej!
Om du slutbetalar i mars 2006 är det räntefritt. Se nedan saxade villkor:

Köp nu betala mars 2006

0:– i ränta, 0:– i uppläggning, 0:– i aviseringsavgift.
Gäller för köp från 1.995:– upp till 60.000:-. Den sista mars 2006 väljer
du själv att slutbetala hela skulden utan extra kostnad eller att dela upp betalningen på max 60 månader. Om du väljer att delbetala är årsräntan 19,88% och aviavgift 25:–/mån tillkommer. Effektiv ränta på 10.000:–
blir vid 100% utnyttjande 25,44%. Du får naturligtvis slutbetala när du vill.

Bättre att låna pengar hos din bank.

ru4real?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-11-22 22:12

Någon som kan dela med sig av erfarenheter av Nikon D50/D70 och Nikons manuella gluggar?
Hur användbar blir kameran?
(Själv har jag en Nikon FA med "allt utom autofokus", men är väl rätt så van att köra i M-läget)

Mitt förnuft säger för övrigt "Canon 350!", men min plånbok säger "Behåll din Olympus 8080!"...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-23 13:50
Ursprungligen av Micke F:

Någon som kan dela med sig av erfarenheter av Nikon D50/D70 och Nikons manuella gluggar?
Hur användbar blir kameran?
(Själv har jag en Nikon FA med "allt utom autofokus", men är väl rätt så van att köra i M-läget)

Har bara provat en gång att skruva på min Nikkor 105/2.5 på D50n. Fungerar bara i M-läget och man får ingen hjälp med ljusmätningen öht. För min del är det för jobbigt att meka med en separat ljusmätare så jag är nog på väg att sälja min gamla utrustning.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-11-23 14:44
Ursprungligen av steli:

Har bara provat en gång att skruva på min Nikkor 105/2.5 på D50n. Fungerar bara i M-läget och man får ingen hjälp med ljusmätningen öht. För min del är det för jobbigt att meka med en separat ljusmätare så jag är nog på väg att sälja min gamla utrustning.

Vad?
Fungerar inte ljusmätningen när man använder de gamla gluggarna? Så förstod jag ej säljaren...

/Per-Anders

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-24 09:57
Ursprungligen av peanjo:

Vad?
Fungerar inte ljusmätningen när man använder de gamla gluggarna? Så förstod jag ej säljaren...

/Per-Anders

Tyvärr, har gluggen ingen CPU (vilket nästan ingen MF-glugg har) så fungerar inte ljusmätningen på D50 alls. Se t ex http://www.nikonians.org/html/resources/nikon_articles/other/compatibility.html, not 4.

Lösryckt citat från http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00E2X3:

Citat:

The F5, F100, F6, D1, D2 and now D200 can all meter with non-CPU lenses while the N80, N75, D100 (largely based on the N80), D70(s) and D50 cannot.

/Stefan

  • Oregistrerad
  • 2005-11-23 13:59

Räntefri avbetalning? Nikon D200... Utan tvekan. Bästa semiproffskameran idag... Ganska nära D2X... Om det inte är så att du redan har gammal canonutrustning. En del gamla (inte FÖR gamla) gluggar funkar ju på nya digitala SLR.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-23 15:14

Men Nikon D200 hamnar ju på nästan dubbla pengen mot en Canon 350D eller en Nikon D50

  • Oregistrerad
  • 2005-11-23 15:51

ja, men med en snygg avbetalning!!! Nej då, skämt åsido. D200 e en grym kamera, nästan en pro-modell. Helt klart värt sina pengar. Men det är ju en fråga om hur långt man vill gå med sin fotografering och vilka kvalitetskrav man har... som allt annat i livet...

Jag sitter med bl.a. en D2X som JAG tycker är värd pengarna. Andra kanske tycker 40k är sjukt mycket för ett kamerahus. Förra kameran, en hasselblad H1 med digitalt bakstycke gick loss på över 300k tror jag... Det är inte gratis det...

Helt klart skulle jag förorda Nikon, sedan canon, sist KM. Det baserar jag på framförallt färgåtergivning, optikarsenal, kantskärpa på vidvinklar, känsla och till viss del religiös uppfattning....

  • Medlem
  • 2005-11-23 18:18

News: Nikon klarar INTE serietagning med den inbyggda blixten, vare sig med D50 eller D70s! Enligt Nikon har kameran för lite lagringsminne för det. De måste ju mena mellanlagring eller något. Lustigt nog funkar detta smärtfritt på ex Konica Minolta Dynax 5D.

/Fredrik

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-23 19:57

Vill inte kapa tråden här men ska sälja av mitt 18-70 kitobjektiv till min D70 om det är något som kan vara intressant? Förövrigt supernöjd med D70:n, hade en budget på runt 10kkr för ett tag sen och kollade vad jag fick för pengarna..Kände på Canon 350 och gillade inte alls känslan i den, tyckte även handhavandet var mycket bättre på Nikon. (menyer, knapplacering etc) D70s är mitt tips, andravalet D50 om du inte vill spendera mer dollars..Konican tyckte jag inte kändes rätt för mig, gillade känslan bäst i Nikon...

  • Medlem
  • 2005-11-23 22:08

Klämde ju lite lätt på båda maskinerna, dvs både Nikon D50 och KM Dynax 5D. Som sagt, hjärtat säger Nikon men hjärnan säger Dynaxen. Nikon kändes som en förlängd del av mig, medans Dynaxen kändes som en finessspäckad, lätt knakande tingest. En tingest som alla vill få mig att köpa. Börjar klura på om jag ska dra beggat istället, och köpa ett bra porträttobjektiv (brukar väl ligga runt fast "50" om man vill få fin skärpa va?) samt något eller några andra objektiv, gärna nåt med 18-55 eller liknande "allround".

Men som sagt: Ny kamera, ja då har jag bara råd med D50 med 18-55 eller Dynax 5D med sitt 18-70. Beggat så finns ju EOS 300D samt Nikon D70. Priserna på D70s och EOS 350D ligger väl fortfarande lite väl högt. Fick jag dock en EOS 350D för ca 6-7000 med nåt Canon orginalobjektiv på 18-55, så hugger jag nog den likt en kobra. Mindre kamera, visst - men bättre enligt alla tester jag läst, och då inte bara vad det beträffar pixelmängd, utan även brusnivåer etc. Dessuom har ju ju alltid haft Canon och kan dess menyer likt mitt kylskåp nattetid. Utantill.

Hjälp mig lite, jag är så jävla velig i alla val jag ska göra.

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2005-11-24 09:12

Det låter som du kan ha canon-gluggar liggande om du haft deras systemkameror tidigare? Kan det vara så? Isf är det smart att köra vidare på Canon. Annars är det bildkvalitet+känsla som du ska gå på = Nikon. Mindre fulbrus i lågdagrarna, bättre färger speciellt i hudtoner, bättre kantskärpa på vidvinklar (Rätta mig om jag har fel, Anders B). Men sedan ska du även ha i åtanke att deras fokuseringsringar mm jobbar spegelvänt mot canon. Har du fotat mycket kanske det sitter i ryggmärgen vilket håll du ska ratta för att fokusera och då kanske du tycker det känns skumt att jobba åt andra hållet. Att du inte kan plåta seriebilder med knappen nedtryckt tillsammans med blixt skulle jag nog inte se som allt för stort problem. Iom att de kameror du tittat på inte direkt bränner iväg 8 bilder per sek så kommer du inte plåta på det sättet iaf (á la sportsekvens). Då vill du ha kontroll över ögonblicket, mao just när du trycker av. Så tycker jag... Men vare sig du väljer Nikon eller Canon kommer du säkert bli nöjd. Ingen av dem skapar är usla, så du behöver inte känna panikångest över valet...

  • Medlem
  • 2005-11-24 09:38

Hej!

Nej, jag har haft digitala kompakter från Canon i form av deras Powershot A-serie tidigare. En fyra - fem stycken har jag väl haft. Det var där mitt intresse för lek med bländare och slutare kom till. Jag har med andra ord inga gluggar liggandes.

Sen har vi ju som sagt Konica Minolta 5D. Den har väl bara fördelar utöver att jag gillade grepp och byggkvalisort bättre på Nikon. Vilken är dess nackelar? =/

Canon är egentligen inte ett alternativ just nu, det blir över budget. Slaget får stå emellan Nikon och KM. I dessa fall då i kit med resp. orginalgluggar.

Jag var just inne och kollade lite på fotosidan.se och där stod inte mycket hyllningsrop i forumen från D50 ägarna. Däremot verkade KM-ägarna vara "igång" ordentligt.

Jag vet inte...vill kunna ta ett beslut och inte ångra mig.
Vad får jag förresten om jag kikar på beggat? D70, EOS 300? Vad ska man ge i så fall, och vilken är bästa köp beggad?

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2005-11-24 09:44

Jag har aldrig testat de senare versionerna av KM, inte direkt proffsmaterial... Så jag vet faktiskt inte och ska inte uttala mig. Det jag vet är att både canon å nikon gör mycket bra grejer. Och det finns mycket på begagnatmarknaden när du vill utöka optikarsenalen. Bara det är värt att välja någon av dem tycker jag... Men varför inte begagnat. Du kan göra riktiga kap! Det hade jag kört på... D70/D100 m.fl. Jag gjorde en fotobok med enbart bilder från en D100. Formatet var G5, bestruket och lackat papper. Bilderna håller hur bra som helst för det...

Bevaka tråden