Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobe InCopy – värt pengarna och besväret?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter på en redaktion med en handfull layoutare och snäppet fler redaktörer. Vi har idag en korr-rutin som bygger på PDF-dokument. Rutinen ser ut så här:

1) Dokumentet skapas i InDesign och droppas i korrmappen
2) Dokumentet korras av redaktör, som sedan droppar det i layoutfixar-mappen
3) En layoutare fixar felen, gör en skarp PDF och droppar i skarp-mappen
4) En redaktör kollar att allt är fixat och lägger dokumentet i klart-mappen alternativt tillbaka i layouytfixar-mappen

Det skapas och cirkulerar ca 100-150 dokument per vecka, där genomsnittslängden är 4 sidor per dokument. Är det någon idé att titta på InCopy? Jag är lite rädda att implementeringstiden och kostnaderna överstiger nyttan. Men, det läggs mycket tid på att skapa PDFer och skyffla runt dem.
Det är blandat Mac OS X/Windows och CS/CS2.

Incopy skulle klart underlätta korrhanteringen, men det finns också andra fördelar med incopy, tex. medger det att redaktörerna kan skriva med copy-fit, dvs med textpassning till en angiven yta, att de själva kan göra viss typografering, att de kan se layouten när de skriver, i viss utsträckning själv välja bilder osv.

Jag tror att det kan finnas många delar som kan effektiviseras och förbättras och där InCopy är ett redskap, men där det också finns andra som kan vara ett bra alternativ.

Ok, du säger det ... Jag har sett att Adobe har en tabell med "purchasing options" där alternativen är

A InCopy CS2 with LiveEdit Workflow Plug-ins
B InCopy Solutions from 3rd Party Developers
C InCopy Solutions from Systems Integrators

Tror du vi klarar oss på den enklaste nivån? Om man ska blanda in nån dyr konsult - vilka är bra på detta i Sverige?

Jag är t.ex. bra på det

Innan du springer iväg och köper något vill jag verkligen rekommendera dig att prata med någon som har lite koll, för det skiljer sig rätt mycket på de olika lösningarna, och vilket som är bäst för er beror på ett antal faktorer och vad ni vill uppnå.

1
Bevaka tråden