Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det blir bredbild från smalfilmen

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-12-01 19:17

Jag lät föra över två dubbel-8-filmer till video och DVD på CamRent i Stockholm.

Med Apples DVD-spelare blev bilden avlång, typ 16/9. Smalfilmen är ju mer som 3/4.

Ringde CamRent som sa att det beror på spelaren.

Testade med VLC, då blev det rätt. Men det var bara första gången, därefter blev det bredbild igen.

Körde så DVDn i en DVD-spelare och visade den i TVn. Bredbild igen!

Märkligt, tycker jag.

Någon som har samma erfarenheter?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-12-02 13:51

Skummt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-02 15:46

Har personen som gjort DVD:n "arslat" sig så har han lagt in ett 4x3 video spår och sagt att den är 16x9… Då får du bredbild av smalbild

  • Oregistrerad
  • 2005-12-04 15:56
Ursprungligen av Erik.dv:

Har personen som gjort DVD:n "arslat" sig så har han lagt in ett 4x3 video spår och sagt att den är 16x9… Då får du bredbild av smalbild

Så var det förstås. Lita inte på okända expediter - lita hellre på dig själv eller på Erik.dv.

Jag gick till Camrent och killen som var där sa just att någon klantat sig vid DVD-överföringen. Han tog videokasset och fixade till en ny, felfri skiva på en kvart. Jysst!

  • Medlem
  • 2005-12-04 12:31

Sverker,
Innan du lägger ner en förmögenhet på att föra över 8mm till DVD - kolla "Svenska Filminstitutet - Filmarkivet i Grängesberg" på
http://www.sfi.se/
Dom förvarar t o m dina filmer på ett riktigt sätt.
/Göran

  • Oregistrerad
  • 2005-12-04 22:20
Ursprungligen av goran:

Sverker, innan du lägger ner en förmögenhet på att föra över 8mm till DVD - kolla "Svenska Filminstitutet - Filmarkivet i Grängesberg" på
http://www.sfi.se/
Dom förvarar t o m dina filmer på ett riktigt sätt.
/Göran

Tack för tipset!

  • Medlem
  • 2005-12-04 23:34

Intressant, men:

1. Hur blev skanningen kvalitetsmässigt på Camrent?
2. Finns det några alternativa skannare, och vad kostar de?
3. SFI verkar ju trevligt - men man får knappast någon skanning, va? (Lite fånigt att överlåta sina filmer om man sen inte kan se dem...)

  • Medlem
  • 2005-12-05 17:35

lime,
Svenska Filminstitutet rengör filmerna (hjälpligt), lagar trasiga skarvar, scannar in dom och levererar tillbaka filmerna valfritt i form av VHS eller DVD. GRATIS!! (Man betalar endast portot).
Varför tycker du att det är "fånigt" att titta på filmerna i TV i st f via filmprojektor?? Jag tycker det är praktiskt. Sedan vi fick våra DVD har vi tittat på en massa gamla filmer, som vi inte haft fram på många år. (Dessutom har vår gamla filmprojektor "beckat" ihop). Och så är det är lätt att kopiera DVD-filmer och dela med sig till tacksamma släktingar.
Jag är mycket tacksam att de gamla filmerna lagras i Filmarkivets kassematter - i rätt temperatur och brandsäkert.
Men kolla med Filminstitutet innan du skickar något till dom - det kan vara lång väntetid!!
Man väljer om man vill deponera eller donera materialet till SFI.
/Göran

1
Bevaka tråden