Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

spela in arbetsuppgift i InDesign (typ makro)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-12-02 14:18

Hej!

Jag har en massa återkommande jobb där jag får 5-10 filer med jämna mellanrum som alla ska justers. t ex, ska det göras om till uppslag, och jag ska sätta en sidpaginering och nyasvenska typografimallar ska läsas in och lite annat.
eftersom detta arbetet är exakt lika varje gång undrar jag om det inte finns ett sätt att spela in den här processen. typ som ett makro i photoshop.

hittar en pallet som heter script, men dock inget om hur man skapar sig ett.
ingen hjlp på hjälpsidorna heller.

eller ska man göra ett sånt här applescript kanske.
fast de har väl ersatts av något annat nuförtiden...

Jag sitter med OSX10.3.9 och InDesign CS.

Nej, det finns inga funktionsmakron i InDesign. Däremot så finns det som du säger stöd för AppleScript, extremt välutvecklat och kraftfullt stöd dessutom, så det kan göra i princip vad du än önskar, men nackdelen är att inlärningströskeln är mycket hög och har du inte sysslat med AppleScript tidigare så kommer det ta dig längre tid än vad det gör att göra jobbet manuellt.

Alternativet är att hyra en konsult av min typ som kan göra det åt dig, och då får du naturligtvis väga kostnaden mot tidsbesparingen.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-02 15:19

Hmmm...
Är det så svårt alltså?

om jag vet exakt vad som ska göras, säg att det är 6 moment, hur lång tid skulle det ta för dig att göra det och vad är ditt timpris = vad skulle det kosta?

Och kan man få 2 bibliotek som jag skapat med loggor o sånt att finnas som paletter, eller måste man först öppna öppna dessa manuellt?

Ursprungligen av kimrin:

Hmmm...
Är det så svårt alltså?

om jag vet exakt vad som ska göras, säg att det är 6 moment, hur lång tid skulle det ta för dig att göra det och vad är ditt timpris = vad skulle det kosta?

Och kan man få 2 bibliotek som jag skapat med loggor o sånt att finnas som paletter, eller måste man först öppna öppna dessa manuellt?

Ja det är svårt. Vi är väl en omkring 10 personer i Sverige som kan InDesign-scripting riktigt bra. Förmodligen är det ändå högt räknat. Hur lång tid saker tar att göra beror inte på antalet steg, utan på hur komplext det är. Slå mig en signal så kan vi prata om det.

När det gäller bibliotek så kan du enkelt göra det du vill genom att droppa in alla filer på en sida och sedan lägga till i en biblioteksfil.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-02 15:52

och vilket kortkommando använder man om man vill ändra radavståndet mindre än två punkter (tex en punkt, eller kanske en halv)? [alt] + [pil ner/pil upp] ändrar ju 2 steg.
samma sak när man flyttar tecken en baslinje upp eller ner.
och ibland kanske man även skulle vilja gå upp o ner bara en halv grad även på själva font-storleken...

  • Oregistrerad
  • 2005-12-02 16:16

Okej... det senare hittade jag under Indesign --> inställningar - måttenheter och skalsteg...

  • Oregistrerad
  • 2005-12-03 01:55

hmm...
inte helt omöjligt att jag gör.
drar till thailand imorgon, och sen blir det jul, men jag tror att jag kommer ha det här jobbet hela 2006 oxå.
grejen är att jag tidigare gjort det i Quark, men from 2006 går de över till InDesign.
Många fördelar, men en del grejer som jag... är mer van vid i Quark.
har ägnat 2 dagar åt att skapa nya mallar och ställa in en massa kortkommandon (finns en särskilt plugg från danmark och då är det danska kortkommandon för den ska funka och då var det en massa svenska som förvann... skitstörigt...

Men det kommer det förhoppningsvis vara värt när jag väl är klar med allt...

god jul så länge!

1
Bevaka tråden