Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrivbordet/Finder visar inget

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-12-13 20:39

Tjena!

Fick ett ganska irriterande problem på halsen nyss. Problematiskt i och med att man inte kan använda skrivbordet alls, och irriterande därför att man kan komma åt filerna genom att skapa ett nytt fönster.

- Sökt på 99Mac: Ja (fick inga bra träffar under det senaste halvåret)

- Dator: iMac G4

- System: Tiger 10.4.3

- Rättighet till skrivbordet: Ja, fast inte direkt utan via ett nytt fönster

- Rättighet till allt annat: Ja, via nya fönster

- Fungerande övriga konton: Ja

- Gjort något speciellt den senaste tiden: Körde programuppdateraren som innehöll bl.a. Java- iPod och säkerhetsuppdateringar

- Reparerade behörigheter innan: Nej

- Reparerade behörigheter efter: Ja

- Startat om igen: Ja

- Rensat både synliga och osynliga filer: Ja

Finns det någon som har något bra tips. Helst vill jag slippa göra ett nytt konto och kopiera sakerna till det. Men om nöden kräver det så, vad ska man göra?

Har du testat att
1) Klicka på skrivbordet och markera allt genom Äpple-a, och välja Innehåll-> Ordna efter namn?

2) Slänga Finders inställningsfil? (com.apple.finder.plist i bibliotek/preferences hos den användare som krånglar)

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2005-12-13 21:24

Hade ett liknade problem i Panter för ett tag sedan, efter en hård omstart med knappen, då finder inte svarade, eftersom något gick fel när jag sparade en fil med GraphicConverter på skrivbordet som delades upp i massa småfiler.

Efter omstarten kom jag endast åt de objekt som jag hade på skrivbordet mm på det sätt du beskriver. Upptäcke också att jag hade en mapp som hette "Skrivbord" i min hemkatalog (den med huset), och där låg alla objekt som jag hade på skrivbordet och alla småfiler. De var bara att dra ut och släppa objeket på det riktiga sktivbordet och slänga småfilerna,

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-12-13 21:26

Det andra alternativet räddade min dag! Tack ska du ha Nicklas!

1
Bevaka tråden