Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kopiera användarmapp

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-12-18 09:53

Hur kan kopiera en användarmapp för att göra backup, installera om systemet, lägga tillbaka användarmappen, utan att ha lösenordet som denna person använder och utan att denna person märker nått?

Ska som sagt installera om systemet, och sambon har ett konto på datorn och hon är borta en vecka. Har inte, och vill inte veta hennes lösenord. Men göra backup fungerar ju bra från root-läge, men att lägga tillbaka allt efter en nyinstallation känns som ett problem.

Hur göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-18 10:18

Vilket OS har du? Var ska du göra backup? (Annan hårddisk?)
Joel

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-12-18 10:22
Ursprungligen av Joel:

Vilket OS har du? Var ska du göra backup? (Annan hårddisk?)
Joel

MacOS 10.4.3, extern hårddisk.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-18 10:29

carbon copy cloner bode kunna fixa det om du har ett admin konto på maskinen. funkar inte det, logga in som root, och så funkar det garanterat.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-18 10:35

Det är ju bara att göra en "archive and install", dvs installera om själva systemet utan att användarmappar och program och annat rörs. Du ser alternativet när du börjar installera som vanligt.

Men jag är ganska säker på att din sambo kan märka att nåt hänt. I vissa fall kan man t.ex. tvingas registrera program igen, eller så poppar det upp ett fönster när man startar ett program som säger ungefär "Du startar nu xxxxx för sörsta gången. Vill du det?" Jag tror det beror lite på, bl.a. om ni har vissa grejer inlagda för alla användare eller för en enskild. Men detta är ju inget problem egentligen.

Jag tror inte du behöver backa upp innan du gör en archive and install. Har aldrig jag gjort, och har aldrig haft problem. Men det skadar ju inte att vara på den säkra sidan. Kolla i så fall in CCC: http://www.bombich.com/software/ccc.html eller annat backupp-program (kolla t.ex. versiontracker.com).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-12-18 10:45

Tack för svaren. Meningen är att hon inte ska drabbas av att jag installerar om allt. Att hon märker vissa förändringar gör inte nått. Bara så lösenorden till olika certifikat fungerar så är det ok.

Men valet att arkivera innan man installerar. Vad sparar den, i vilket format och var?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-18 10:51
Ursprungligen av knappen:

Men valet att arkivera innan man installerar. Vad sparar den, i vilket format och var?

Sättt i installationsdisken, kör fram till du ser en knapp som erbjuder olika val nere till vänster i fönstret. Klicka. Välj "Arkivera och installera".
Men antagligen kommer installationsprogrammet att säga till dig: "Hörrö, du har redan ett system på disken. Ska jag skriva över hela skiten eller ska jag spara användarmappar och sånt och bara installera om systemet"?

Förtydligar:

DU ska inte spara eller göra nåt i nåt format. Det tar installeraren hand om. Du bara klickar.

Installeraren lägger då in ett helt nytt system, men rör inte personliga grejer, program, osv. Sen sparar den det gamla systemet som backup i en mapp som heter "Old system" eller nåt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-18 11:27

Med OS 10.4.3 och separat hårddisk kan du göra så här.
Installera OS X på nya håddisken.
Vid slutet av installationen har du möjlighet att använda flyttassistenten.
Denna kopierar allt du vill till nya håddisken.
Flyttassistenten kan också startas separat (finns i Vektygsprogram-mappen).
Joel

1
Bevaka tråden