Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starta program som i windows - men hur gör man?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag vill starta och avsluta ett program ett visst klockslag varje dag automatiskt. Windows XP har Aktivitetshanteraren, Unix har Cron, men OS X?

Med hjälp av Automator kan jag tex få iTunes att starta en viss spellista så det är OK. Det vore ju fint om man kan starta Automator-skriptet ett visst klockslag också!

Är det någon som vet?

Cron finns väl även i OS X?

  • Oregistrerad
  • 2006-01-21 18:02

Cron finns, annars kan man använda iCal.

På nyhetssidan finns en nyhet: Running Things Periodically with Launchd som kanske kan vara till hjälp?

Tack för svar!
Jag var just ute efter något mera användarvänligt sätt, än att använda Cron... Ska kolla Launchd

Just det! Jag hittade just "Lingon" av Peter Borg förut ikväll. Dessförinnan kollade jag lite på den lite enklare "Launchd Editor", men fastnade tyvärr pga mina bristande kunskaper... Lingon har en assistent som gör det enkelt att komma igång Morgan, är upphovsmannen svensk?

Ursprungligen av MacMagnus:

Morgan, är upphovsmannen svensk?

Hmm, Få se nu, han gör ett program som heter Smultron, ett som heter Lingon och ett som heter Hallon... hmm... ja han kanske rent av är svensk...

Schysst programsvit, man kan alltid lära sig något nytt! Det är ju alltid bra att veta vilket språk man ska välja om man ska kontakta...

Nu tror jag att det ska gå att klara starten - mha Lingon. Sen ska programmet avslutas, antingen efter tolv timmar eller helst vid ett visst klockslag. Det är inte uppenbart hur man går tillväga. Har jag missat något igen???

Senast redigerat 2006-01-22 19:19
1
Bevaka tråden