Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tömma Receipts mappen

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-25 17:40

Hejsan, jag hittade en underlig mapp i Mac OS X 10.4.4. Namnet på mappen är Receipts (Computer -> Library -> Receipts) Mappen innehåller alla pkg installationsfiler man har använt på datorn, om jag har förstått det rätt. Min fråga är om man kan ta bort dessa filer utan att sabotera resten av systemet.

Det är dessa paket som används när man med Skivverktyg reparerar behörighet. Så ja, du kan ta bort dem, men då kommer deras behörigheter inte att rättas. BaseSystem.pkg är extra viktig, utan den kan behörighetsreparationen inte köras alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-25 18:43
Ursprungligen av Björn Leander:

Det är dessa paket som används när man med Skivverktyg reparerar behörighet. Så ja, du kan ta bort dem, men då kommer deras behörigheter inte att rättas. BaseSystem.pkg är extra viktig, utan den kan behörighetsreparationen inte köras alls.

Hm, låter lite riskabelt. Kan man ta bort alla förutom BaseSystem.pkg?

Citat:

You may not need to use the Receipts folder every time you install something. But if you’re ever a little bit curious about what might have been installed, you’ll be glad it’s there. As a gentle reminder, do not remove things from the /Library/Receipts directory—it’s one of the ways that OS X knows about the stuff that’s been installed and/or upgraded on your system.

Läs mera här:
http://www.macworld.com/weblogs/macosxhints/2005/10/viewprogdetails/index.php

Ursprungligen av .mp3:

Hm, låter lite riskabelt. Kan man ta bort alla förutom BaseSystem.pkg?

Ja, men observera att de program du installerat via paketen inte kommer att få rättade behörigheter vid reparation av skivbehörigheter.

Tänk dock på att det inte är originalpaketen som ligger i Receips-mappen, bara information om dem. Så hittar du ett paket som hör till något du inte använder så kan du lika gärna ta bort det. Men som sagt. BaseSystem.pkg måste vara kvar.

Är det inte så att Programuppdateraren och Apples installationsprogram använder dessa för att hålla reda på vad som är installerat också?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-25 19:44

Tack för alla svar.
Jag sparar filerna trots allt, är bara ca. 100Mb det handlar om.

1
Bevaka tråden