Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Importera mail från outlook express

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag är i stort sett lika ny i mac-världen som jag är på det här forumet, men är inte mer blygsam än att jag slänger ut en fråga ögonaböj: Innan jag skaffade denna dator (Japp, en mac) hade jag en så kallad pc. I den hade jag en mer eller mindre betydande mängd mail som jag, innan pc:n avskaffades (flyttade med nu mer ex-sambon), sparade över på en extern hårddisk. De sparades i formatet .dbx... Nu vill jag importera dessa mail till mailprogrammet i min mac. Någon som kan leda mig ut ur mörkret?

Hej Fredrik och välkommen till 99mac.

Använd det här programmet på din PC:

http://people.freenet.de/ukrebs/dbxconv.html

Det konverterar dina Outlook-mailboxmappar från .dbx till Mbox-filer. Ändra filändelsen från .mbx till .mbox bara så går de att importera i Mail på macen.

Tack!

Om jag förstår dig rätt, så måste jag alltså lägga in mailen på en pc igen för att kunna konvertera dem? (Har som jag skrev lagt över mailen på en extern hårddisk). Provar!

Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • 2006-02-01 21:24

Jag gick igenom samma sak nyligen (när jag switchade min mamma). Om inget av ovanstående tips fungerar kan du installera Thunderbird på PC:n och importera mailen dit. Sedan kan du föra över Thunderbirds mappar till macen och importera till Mail.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-02-01 22:11

Vad heter din nya mamma:)

  • Oregistrerad
  • 2006-02-01 22:26

Jag gjorde på samma sätt som herr Baron när jag switchade min mamma. Det funkade kalas ända fram till det steg då jag skulle importera mailen från Thunderbird på Macen till Apple Mail.app. Det visade sig att Mail.app inte kunder importera mail från den nyaste nya version av Thunderbird jag installerat på macen..
Men mamman i fråga fick i alla fall över sina mail till sin nya data och var överlag rätt nöjd ändå.

/jensa

  • Medlem
  • 2006-02-01 22:30

jag installerade inte Thunderbird på macen. Jag importerade direkt från PC-filerna.

Precis haft samma problem som FredrikJ och daniel_sides tips var det som löste det. Kanon!

Dock en fnurra på tråden. Entourage kände först inte igen filerna vid "importera", utan jag fick ta själva filerna manuelt och höcgerklicka och "öppna med" Entourage.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-24 23:01

Jag har konverterat OE 6:s dbx filer med ovanstående program men Entourage 2008 ville inte svälja de skapade mbox filerna hur man än försökte med förändrade ändelser, "öppna med" osv. Jag konverterade (med samma program) till .eml format istället där varje mail blir en egen fil och dra-släppte alla filerna rakt in i inbox/outbox i Entourage. På det sättet funkade det.

Nu gäller det bara att hitta ett format på adressboken som Entourage vill ha. Har försökt men bara misslyckats. Återkommer.

För några år sedan höll jag på med detta för en switcher och inget funkade. Det slutade med att jag öppnade ett mac.com-provkonto (idag MobileMe) och IMAP-ade allt till molnet. Sedan IMAP-ade jag in det igen till Macen/Mail. Det var många mail och tog ett par timmar, men det blev fint och snyggt :-D.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-25 00:08

Jag gav upp med adressboken. Det är min frus privata konto det gäller och det är begränsat med människor. Det går fortare att lägga till adresserna en ny adressbok via de mail som finns i inkorgen.

1
Bevaka tråden