Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa forum-programvaran?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har testat vBulletin och Invision Power Board. Finns det några andra värda namnet?

PunBB

Inte så mycket lulllull som de där två, och oftast snabbare (mindre queries) under belastning.. Dessutom är det svennemärkt, ur Helsingborgs möllan.

Invision är fett bra!

Ursprungligen av Roland:

Har testat vBulletin och Invision Power Board. Finns det några andra värda namnet?

Eftersom dom du tar upp kostar pengar så kanske det kan vara intressant att titta på Pmachine som i grunden är ett blogscript men som också har en forum-modul som verkar ganska potent.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-08 19:09

Väldigt basic frågor men…

1. Om vBulletin är bästa valet och det kostar $160 att köpa en evighetslicens och för närvarande $30 för årsvisa prenumerationen på uppgraderingar så är väl priset ingen relevant faktor när man väljer programvara?

2. Vem kan ge en uppskattning på hur tidseffektivt det är att sitta med köpeprogrammet vBulletin jämfört med gratisprogrammet phpBB exempelvis.

3. Och rekommenderas en helt annan (enklare) teknisk lösning för föreningen Blåsippans Vänner där medlemmarna bara skall kunna köra presentationer av sig själva, men med några läbbiga färgfoton, typ

myBB är helt ok. Gratis också.

edit: Oj.. detta var visst en halvgammal tråd, men hur som så tycker jag att myBB är bättre än phpBB.

Ursprungligen av Johan S:

edit: Oj.. detta var visst en halvgammal tråd, men hur som så tycker jag att myBB är bättre än phpBB.

phpBB ska man la hålla sig långt borta från. Bättre med SMF eller punBB då.

Svenska PunBB är som sagt ett väldigt kompetent forum. En av fördelarna är att de även tar väldigt lite kraft av servern. Det finns även flera tillägg som man kan installera om man vill ha lite er än vad som medföljer. SMF är ett bra alternativ om man vill ha fler funktioner. Ingen av dem kostar något alls att använda.

phpBB tycker jag inte fungerar särskilt bra. Jag har dock provat nya version 3 beta och det är på god väg att bli bättre. Men det finns bättre alternativ.

Hos OpenSourceCMS finns flera installerade forum som man kan prova, alla fria att använda kostnadsfritt hur länge du vill.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-08 22:16

Tack för alla snabba och givande svar!
När jag för en timme sedan handlade nytt bokföringsprogram - självklart på grundval av rekommendation från diskussion i 99mac - gick jag in på deras lilla, snygga rena forum. Det var gjort i punBB

Vad jag erfarit så är sökmotorn i SMF inte mycket att hurra för och den är ju ändå en rätt viktig del av ett forum tycker jag.

1
Bevaka tråden