Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket datum ska man bokföra?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-02-12 23:06

Hej

När jag handlade lite saker till företaget betalade jag med mitt eget viskort som är kopplat till mitt privata konto. Efter kanske 1-2 veckor förde jag över pengar från mitt företagskonto till mitt privata. Nu undrar jag vilket datum jag ska lägga in i verifikationen ska det vara när jag handlade eller när jag förde över pengar från kontot?
Och måste man bokföra det på något särskilt sätt, när jag lagt ut pengar själv?
Detta gäller enskild firma.

jag hade tänkt så här:

Kredit (1930) bankkonto
Debet (5410) Förbrukningsinvetarier
Debet (2641) Ingående moms

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-12 23:31

Eget utlägg redovisas det datum du redovisat det till bolaget, dvs den dag du privatr fick tillbaka pengarna..

Redovisa det ihopsatt på ett A4 med beskrivning av vad som är inköpt, (om det är fler kvitton)

/tangen

  • Medlem
  • 2006-02-13 00:05

Jag brukar bokföra sånt här som två händelser:
1. Inköpet bokförs det datum som det skedde, med kontona Debet: förbrukningsinventarier och moms, och Kredit: Övriga egna insättningar (2018).
2. Uttaget av pengar från firman bokförs det datum pengarna plockades från företagskontot, med kontona Kredit: bankgiro och Debet: Övriga egna uttag (2013)

  • Medlem
  • Österåker
  • 2006-02-13 15:22

Överkurs:

Eftersom det är ett inköp till företaget så SKALL du bokföra det som två händelser. Om jag köper något på mitt privata kort så brukar jag göra som wlao ovan men annars är egentligen lite krångligare ändå. Köper du något på företagetskort (t.ex. VISA) så är det egentligen alltid i sig två transaktioner:
1. Själva köpet, då det uppstår en kortfristig skuld till kortbolaget.
2. Pengarna dras från ditt konto av kortbolaget.
Möjligen kan man göra detta som en verifikation om det är den onlinekopplad kortterminal som drar pengarna innan kvittot skrivits ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-13 17:31

Eller så gör man som jag sa vilket är lagligt och praxis, om man har ett separat företagskonto...

/Tangen

  • Medlem
  • Österåker
  • 2006-02-13 23:54

Jupp. Mycket smidigare. Försöker tom göra mina "egna uttag" på regelbunden basis så det blir som lön fast jag är enskild närinsgidkare.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-14 00:32

Kanske borde tillägga att jag använder mig av kontaktmetoden, men så mitt sätt är rikgit att göra om jag förstått det rätt och jag sätter det datum pengarna betalades ut?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-14 00:36

japp

sov gott

  • Oregistrerad
  • 2006-02-14 23:07

tackar, sov gott själv

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-14 23:10

Det var igår jag sa att du skulle sova

/Tangen

1
Bevaka tråden