Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa Apple aktier - var? hur?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-03-17 13:17

Någon som kan svara på min fråga i rubriken? Va kostar de med alla de där avgifter? Har absolut ingen koll på de saker...

Om du vet så lite så ska du inte köpa aktier alls. Kontakta din bankman som kan hjälpa dig med detta.

Allt beror på hos vem du handlar och hur mycket du vill köpa.

Äh låt grabben spela på aktier

Jag ska "spela" lite också. Skulle gärna vilja ha lite bättre koll på vilka olika möjligheter det finns att köpa utan att måste traska in på banken. Är så osmidigt om man måste dit varje gång man ska köpa o sälja. IT-aktier på Nasdaq flukturerar ju så mycket, så man skulle ju måsta bosätta sig på banken om man ska ha en chans.

Så få höra, vad finns det för alternativ?

Jag använder Nordnet, och då har du realtid och bra hemsida som funkar på mac.

Se bifogad bild över Nordnets courtage.

Avanza är bra också.

För svenska aktier (Stockholmsbörsen, NGM, Nya Marknaden och Aktietorget) kan man ha en depå hos Aktiedirekt (Nordnets lågprisalternativ) eller Aktiespar (Avanzas lågprisalternativ) då de har rejält mycket lägre courtage, åtminstone för "mindre" affärer.

Tips: Läs på ordentligt innan du börjar trada, annars är det väldigt lätt att allt går åt skogen..

  • Medlem
  • 2006-03-17 14:42

Gå in på www.etrade.com och lägg upp ett konto. Det är ganska struligt och de kommer att skicka papper till dig som du måste skriva på och skicka tillbaka. När väl detta är gjort så går du till banken och gör en överföring till etrade. Sen är det bara att köra igång.

Vill man vara mer försiktig så kan man köpa en bankcheck på mindre än 100.000 och skicka med vanlig post.

Fördelen med att köra etrade i USA är att kommissioner etc är väldigt låga, etrade är ett stort företag man kan lita på, deras handelssystem funkar utmärkt. etrade funkar även utmärkt om man kör optioner. Glöm inte att man som boende i Sverige måste deklarera för pengar man har i utlandet...

Nackdelen med etrade i USA är att det tar tid och flyttar pengar dit och tillbaka (kan dock delvis lösas med kreditkort kopplat till kontot...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-17 16:35

Då jag hade Apple-aktier handlade jag med dem via en depå i min internetbank hos S|E|B.

Men det var för länge sedan...

-T

  • Medlem
  • 2006-03-20 01:34

jag jag tänkte mest att jag ville äga en liten del av apple

Ursprungligen av icep:

jag jag tänkte mest att jag ville äga en liten del av apple

?
Jo det är liksom det som är meningen med aktier..

Om det bara är en som du vill ha så kan du köpa den på http://www.oneshare.com/

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Om det bara är en som du vill ha så kan du köpa den på http://www.oneshare.com/

Grymt ställe, har köpt en Apple, en Coca-cola och en Disney

Kommer bli snyggt att hänga upp vid datorn.

  • Medlem
  • 2006-03-27 13:33

nu har jag tänkt genom och tror de blir 20 aktier i apple de är inte mycket men mer har man inte riktigt råd med... så var är de billigast o köpa dem. menad alla de dumma avgifter som jag itne fattar mig på. Kan inte nån köra en snabb förklaring för mig?

Ursprungligen av icep:

nu har jag tänkt genom och tror de blir 20 aktier i apple de är inte mycket men mer har man inte riktigt råd med... så var är de billigast o köpa dem. menad alla de dumma avgifter som jag itne fattar mig på. Kan inte nån köra en snabb förklaring för mig?

Den enda avgift du betalar är courtaget. Kan variera en del, men man får vad man betalar för. Lågt courtage ger mindre service och vice versa. Jag använder mig av Etrade för aktier i USA, men Nordnet för europa.
Jag skulle tipsa dig att använda Nordnet då dom erbjuder USA aktier till ett resonabelt courtage.

Ursprungligen av icep:

nu har jag tänkt genom och tror de blir 20 aktier i apple de är inte mycket men mer har man inte riktigt råd med... så var är de billigast o köpa dem. menad alla de dumma avgifter som jag itne fattar mig på. Kan inte nån köra en snabb förklaring för mig?

Bra jobbat! Om du köpte 20 Apple-aktier i mars/april 2006, bör du nu ligga typ SEK 4000 plus.

Grattis!

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-08-18 13:22
Ursprungligen av icep:

nu har jag tänkt genom och tror de blir 20 aktier i apple de är inte mycket men mer har man inte riktigt råd med... så var är de billigast o köpa dem. menad alla de dumma avgifter som jag itne fattar mig på. Kan inte nån köra en snabb förklaring för mig?

icep; För att återuppleva tråden / Du bör ha köpt för runda slängar 65 usd per st (060320) i dag 123usd 070818 dock har varit uppe på 145.. för nån mån sen..

du sa 20st ca 1300 i dag ca 2500usd inte illa hoppas du har dom kvar..

Fast det är lite turbolent på marknaden?! Apple Inc är en stark vinnare i längden.
inte minst med Iphonen och nya duo konceptet O:-)

  • Oregistrerad
  • 2006-03-27 17:27

Nu letar jag inte efter brottslighet men hur stor är chansen att man kan undvika vinstskatt om man använder sig av etrade?

wunderbaren: vad kostar det ungefär?

Ursprungligen av iOberg:

Nu letar jag inte efter brottslighet men hur stor är chansen att man kan undvika vinstskatt om man använder sig av etrade?

wunderbaren: vad kostar det ungefär?

"Att betala skatt är ett sätt att hjälpas åt"

- Bamse

Återupplivar denna gamla tråd för att nu har jag tänkt att köpa aktier i Apple.

I tråden har dessa företag nämnts och för att underlätta lite att besöka dem så finns det nedan länkar, enjoy!

www.nordnet.se (Lågprisalternativ: www.aktiedirekt.se )
www.avanza.se (Lågprisalternativ: www.aktiespar.se )
www.etrade.com
www.seb.se
www.oneshare.com
www.morningstar.se

Både Aktiedirekt och Aktiespar går väl bort direkt, för där kan man väl inte handla med amerikanska värdepapper?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-11 15:47

Varning för Avanza. Jag skulle köpa appleaktier direkt efter intel-avslöjandet men dom hade stängt av all handel eftersom det var midsommarafton (tror jag) och svenska börsen var stängd.

Hur ser det ut idag? Kan det vara smart att köpa lite aktier i apple?

jag skulle gärna köpa några men läget på den amerikanska marknaden med bolån osv får mig att tveka.. dessutom hoppas jag på revolution och det går inte helt ihop med att ha aktier..

någon med liknande tankar?

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2008-02-17 22:19
Ursprungligen av klarabara:

jag skulle gärna köpa några men läget på den amerikanska marknaden med bolån osv får mig att tveka.. dessutom hoppas jag på revolution och det går inte helt ihop med att ha aktier..

någon med liknande tankar?

Jo
men det skulle va kul att några aktier bara för att, - skiter fullständigt i amerikanarnas bolån.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-02-17 22:25
Ursprungligen av klarabara:

jag skulle gärna köpa några men läget på den amerikanska marknaden med bolån osv får mig att tveka.. dessutom hoppas jag på revolution och det går inte helt ihop med att ha aktier..

någon med liknande tankar?

Vart vill du revolutionen skall ske? Jag gillar inte att döda folk, så för mig får den gärna utebli.

Ursprungligen av klarabara:

jag skulle gärna köpa några men läget på den amerikanska marknaden med bolån osv får mig att tveka.. dessutom hoppas jag på revolution och det går inte helt ihop med att ha aktier..

någon med liknande tankar?

Jag hörde om en vänstersnubbe som inför EMU-valet satsade tusen spänn på att det skulle bli Ja på nån vadslagningssajt. Själv röstade han nej och hoppades på det. I glädjeyran över att det blev nej glömde han helt bort att han just förlorat en tusenlapp.
Så köp dig en aktie så har du iallafall nåt att glädjas åt om revolutionen uteblir… och en värdelös apple-aktie är väl ett billigt pris för revolutionen?

(hoppas också på en oblodig revolution)

Revolutionen skiter jag i, men en symbolisk Apple-aktie skulle jag inte ha något emot.

jag vill nog mer ha en snäll revolution, en som sker inom människan själv. att människor slutar vara så passiva och sjukt intresserade av vad Paris Hiltons knähund har för nya sockar....nåväl. jag tror att den här börs-uppgången och hela aktie-marknaden har ridit på en framgångsvåg med nyliberalismen som jag tror kommer bli svår att hålla igång i all evighet eller upprepa.

vad det gäller deras bolån så ser jag gärna att de kokar i sin egen soppa men tyvärr så ser ju inte världen inte ut så. vad de gör med sina pengar påverkar vad som händer med våra. i alla fall de som sitter på aktie-marknaden och det gör ju de mesta av kapitalen numer, vare sig vi vill eller inte...

kanske inte helt normalt att fråga nu vad kursen står i, men ja. jag gör ett försök..

vad står äpplet i för kurs?

124,63 för en Apple.

Bevaka tråden