Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Office 2006? När kommer en ny svit?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-24 12:15

Någon som hört något om när Office kommer i en ny version? Vi sitter med v. X på jobbet och det känns om det vore läge att byta upp sig. Men man vill ju inte köpa 2004:an nu om det kommer en ny version i höst eller så... V. X funkade bra t o m 10.3 men i Tiger buggar det som f-n.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-24 12:24

Har inga källor att referera till så här direkt men någon gång under 2007 tycks vara budet från MS. Denna version ska då vara en så kallad Universal Binary med stöd för både PPC och x86.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-24 13:51
Ursprungligen av rk:

men i Tiger buggar det som f-n.

Går som en dans, alltså?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-24 15:39

Det finns ju uppdateringar att ladda hem, prova med det. Flera på mitt jobb kör med Tiger och Office X och det funkar fint.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-24 17:18
Ursprungligen av Konrad:

Det finns ju uppdateringar att ladda hem, prova med det. Flera på mitt jobb kör med Tiger och Office X och det funkar fint.

Jag har laddat hem alla uppdateringar som finns. De mesta strulet (i Word) verkar vara när jag försöker jobba mot en novellserver. Ibland kan man inte spara och ibland kraschar programmet precis när man försöker spara, det är jävligt irriterande... Wordfiler med bilder och tabeller verkar vara extra känsliga så dessa dokument är man mer eller tvungen att köra på pc:n (och det vill man ju helst slippa...).

Det har varit tre år mellan releaserna (-98, -01, -04). När kom v.X? 2002? Det är väl 2001:an som är "fuskanpassad" till Mac OS X? Kanske 2004:an också snabbanpassas (till Intel) och dyker upp som gubben eller Office 2006 i lådan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-24 19:28

Jag står kvar vid min bedömning om att det med största sannolikhet är 2007 som gäller. Att MS skulle få ut något tidigare än så har de mer eller mindre öppet sagt att de inte ska/kan men efter -07 kommer Office vara hopplöst obsolet om det inte anpassats efter den datorarkitektur som samtliga macar vid den tiden är byggda i, dvs Intel.

Att göra "snabbanpassning" av program från PPC till Intel går inte så som man gjorde vid övergången mellan OS 9 och OS X, se t ex Adobes blogg som var uppe som länk här tidigare idag på 99Mac. MS måste helt enkelt ta steget och bygga om hela sviten i Apples xCode vilket i sig är en mycket omfattande uppgift.

Office för Mac brukar väl komma ett år efter motsvarande för Windows...
Office 97 (pc) ~ Office 98 (mac)
Office 2000 (pc) ~ Office 2001 (mac)
Office 2003 (pc) ~ Office 2004 (mac)

Nästa Office för PC är Office 2007, så nästa för Mac blir väl Office 2008?

Ursprungligen av headlessmike:

Office för Mac brukar väl komma ett år efter motsvarande för Windows...
Office 97 (pc) ~ Office 98 (mac)
Office 2000 (pc) ~ Office 2001 (mac)
Office 2003 (pc) ~ Office 2004 (mac)

Nästa Office för PC är Office 2007, så nästa för Mac blir väl Office 2008?

De har sagt att de jobbar lite snabbare nu då de vill få ut Office som universal binary. Office 2004 genom Rosetta är dock långt från långsamt. Möjligen tar uppstarten någon sekund längre men annars märker man ingen skillnad.

Håller på bli psyko

En rolig bug med Office 2004 och Rosetta verkar va att den krashar vilt när man ska öppna AFP-mappar med mycke innehåll.. Kör jag från min G5 o browsar samma mapp går det hur bra som helst..

1
Bevaka tråden