Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa mp3 kodaren

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-30 13:24

Har ett gäng cd som jag vill göra om till mp3 för att släpa med mig i min ipod.

Vilken mp3 kodare skall jag använda?
iTunes?
Audion?
n2mp3?

Vilken har bäst ljud? Varför skall jag använda just den?

Vore kul att veta vad ni andra tycker. Jag själv är grymt nyfiken. Brukar koda med iTunes men har hört att den inte är så bra hela tiden.

Så, ni gurus och allvetare. Berätta för mig. Vad skall jag använda.

/glemme

Audion har stöd för kodning med LAME vilket många säger är den bästa kodaren. LAME finns även i någon halvtaskig variant för OS X, jag tyckte den var för långsam.
Jag har gjort en del tester och jag hör inte mycket skillnad mellan LAME och iTunes. Tycker det är viktigare att man har hög bitrate.
Vad ska du ha för lurar till din iPod? Använder du dem man får till så behöver du kanske inte köra allt i 320kbps, men har du bättre lurar är det värt att höja kvaliten. Jag kodar alltid i 320kbps.

Jag brukar kunna höra missjud och skräp, men tycker iTunes med 192 kbps låter helt OK, fattar inte varför folk klagar på den.

Mvh "Guldöra"

  • Oregistrerad
  • 2002-09-30 14:06

Lika viktigt som ljudkvalité anser jag att det är med ordning och reda. KorrektaID3-taggar, hela låtar, inga halva.

MP3-samlandet och lyssnandet faller ofta på totalt kaos bland filerna, sällan på dåligt ljud.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-30 14:17

Har nästan bara Sennheiser lurar. De större som jag har hemma kostar 2000, de lilla för resande fot bara 400.

tycker 320 blir för stort. Har redan 50 gig musik i 192. Har inte hårddisk för att spara alla skivor i 320.

Du kan få lika bra kvalitet med rätt kodare i 192 som i fel kodare med 320.

ID3 taggningen är pedantisk. Album, grupp, år, genre och lite extra räksallad.

/glemme

Glemme, jag är ännu mer pedantisk än dig. 90% av mina mp3 har allt det du säger+ räksallad + CoverArt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-01 10:54

Ingen som kan svara på hur jag skall koda för att bli nöjd?

/glemme

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: glemme:
Ingen som kan svara på hur jag skall koda för att bli nöjd?

/glemme

Jag kodar alltid med iTunes och är nöjd med ljudet
192kbps, stereo mode normal. Samt "smart encoding..." och "filter frequences..." avstängda.

Har testat med LAME i Audion, men hör ingen skillnad om jag spelar upp filerna i iTunes.
Dock så tycker jag mig ibland kunna höra att ljudet är bättre om man spelar upp filerna i Audion istället för iTunes.
Det kanske hänger lika mycket på vilket program man spelar upp filerna i?

[ 01 Oktober 2002, 15:14: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

>>glemme

Visst kan man få bra kvalite med 192kbps, men bäst kvalite lär man få med bästa kodaren i 320kbps, eller tveklöst bäst i okomprimerad AIFF. Mp3 handlar väl alltid om kvalite vs. filstorlek. Vill du ha små filer i acceptabel kvalite, kör 192kbps och joint stereo, prioriterar du kvalite, kör 192kbps+ och vanlig stereo. Väldigt många (specielt Linux användare) har under en lång tid pushat för att LAME är bästa kodek, så varför inte köra i 192kbps/vanlig stereo med Audion/LAME då?

Ännu svårare att välja format lär det bli om Apple väljer att kasta in stöd för ACC och Ogg i iPod. Man kan ju alltid hoppas!

Jag kör med 2000:- Sennheiser lurar, även på stan, och ingen blir mer pedantisk än mig när det gäller ID3 taggning

1
Bevaka tråden