Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digital ljudingång till iMac. USB adapter?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vill kunna ta in ljud till en iMac digitalt (helst optisk) från en hårddiskporta. Vet att det finns adapter/interface för detta som man kan ansluta till USB-porten. Har letet runt lite men endast hittat större lösningar med flera in/ut gångar, och i ett prisläge som jag inte riktigt tänkt mig
Någon som kan tipsa om en bra (och prisvärd) adapter, med endast en digital ingång (ev. en utgång också)?

[ 03-10-2001: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

Jag har själv tittat runt och det enda jag har hittat är en liten sak som heter iMic.
Den ger ljud in och utgång till USB-försedda macar.

iMic hos PCExpress

Så ser den ut plus lite mer info:
iMic

Hmmm den kostar 700 kr hos PCExpress och $35 i USA... dubblet så dyr? Suck.
Ska du beställa en hör av dig så kan vi köpa 2 från USA...

vi säljer iMic lite billigare...

495kr + moms

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2001-10-03 12:36

iMac har redan analog ljudingång så jag tror inte iMic tillför någonting av värde då den bara är en konverterare mellan USB och analogt ljud. Jag har dock läst någonstans att griffin som gör iMic är på väg att släppa en "proffs-iMic" som skulle ha bättre specifikationer OCH en optisk ingång.

Bästa sättet att hålla på med ljud är nog annars att satsa på PCI-mac med PCI-kort för ljudet, de där USB-grunkorna har en förmåga att bara ställa till besvär innan de slutligen hamnar längst ned i någon skrivbordslåda.(åtminstone min iMic ligger där någonstans...)

Är då denna proffs-iMic närastående eller ska den komma 2004?
Den låter intressant onekligen.

Ja jag vill bränna ner en del vinyler på CD... Några andra tips ang detta?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2001-10-03 15:08

http://www.griffintechnology.com/audio/pwrwave.html

Quick Specs:
• RCA input and outputs.
• 1/8" inputs and outputs.
• Built in USB hub.
• Built in DSP.
• Digital audio amplifier.
• Supports Apple Pro Speakers.
• Dimensions: 6" W x 4" D x 1" H

The PowerWave not only performs impressively but is also reasonably priced at a MSRP of $99.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2001-10-03 15:42

Jag ser att minnet svek om att "proffs-imicen" skulle ha optisk ingång (eller så har griffin blivit felciterade).

> iMac har redan analog ljudingång

ja, men det finns helt klart en poäng med att ha a/d-omvandlaren utanför datorn. ännu hellre skulle jag vilja ha tvärt om dock. när jag kopplar datorn till stereon och drar upp volymen kan jag bokstavligt talat höra muspekaren röra sig...

/mattias

1
Bevaka tråden