Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iWork eller Office?

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Snart hade man tänkt och switcha, och med det medför det att jag måste ersätta mina program i pezen med mac-program, och nu är det office-sviten som ska granskas...
Som frekvent användare av standard-programmen i sviten (word, powerpoint och excel), söker jag efter en ersättare, och tittar lite på Office 2004 för Mac. Men samtidigt surfar jag in på Apples hemsida och hittar där iWork. Det låter väl trevligt? Och snyggt var det!
Men då kommer problemen med om man nu skulle använda iWork...

1. Lärare, kompisar och andra, skulle säkert ogilla om jag skickade iväg protokoll och dokument i ett format oläsligt för pezes... kan man exportera pages-skrivna dokument till något som kan läsas och redigeras av MS Word, utan någon förlust i t.ex bilder och marginaler? (efter flera otrevliga upplevelser med andra office-program)

2. Hur är det med tabeller och sånt i iWork? Finns det något som liknar MS Excel i iWork, eller måste man kanske dras med nåt från OpenOffice?

3. Hur är det med er personligen, iWork Pages eller MS Office Word? iWork Keynote eller MS Office PP?

(PS: Kom inte med förslag om att jag ska skaffa något gratis med öppen källkod (eller vad det nu är), t.ex OpenOffice. DS)

Du kan inte riktigt jämföra Office och iWork rakt av. Något motsvarande excel eller word finns inte. Däremot så är Kenynote mycket bättre än Powerpoint, och det går att exportera till powerpointformat.
Men Office för Mac ska man ha för det är bra på alla sätt. Tycker tom att Macutgåvan är bättre än Windowsutgåvan.

(Ja, Keynote är allså en del av iWork)

Mmm... jag har kollat där men fick inte rätsida på det riktigt...
Se bara! Nu fick jag reda på att iWork Pages inte är lika som MS Office Word... då kanske det bidde båda sviterna?

Exporterar man Keynotegrejer till Powerpoint så funkar inte alla övergångar, om man nu gillar sånt.
Jag kan nog tänka mig att det är det samma som gäller när man exporterar en Pagesfil till .doc

Sysslade jag mycket med presentationer så skulle iWork vara ett givet val.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-22 22:04

Personligen gillar jag inte riktigt Pages, men Keynote slår i mina ögon Powerpoint på fingrarna. Så jag använder: Word, Excel och Keynote.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-04-22 22:04

Word är faktist bra mycket bättre att skriva i än Pages. Vinner bl.a. på:
- Responsivitet (?)
- Autokorrektion HEj -> Hej etc.
mm.

Pages är dock MYCKET bättre på att layouta och göra snygga dokument, smidigare att lägga in bilder och figurer etc.

De kompletterar helt enkelt varandra.
Det är ju faktist svårt att klara sig utan MS Word - tycker jag.

Tackar tackar... Då får man väl finanisiera MS lite till Fast för den delen... är Office 2004 i universial-version? så man inte behöver ta det via rosetta?
Då ska man väl köpa båda, så lärarna kan sätta ett plus på dom där MVG-presentationera som snart ska göras i Keynote...

Sammanfattning: Pages är bra på grafiska saker som bilder och layout, men MS Word slår Pages i det essentiella, dvs textredigering.
Keynote är snyggare och bättre än PP.
... en licens iWork för presentationer, och en licens MS Office Student edition för uppsatser och protokoll.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-22 22:23

Bra sammanfattning, så tycker jag att det är.

Jag har tidigare använt mig av Office på både jobbet och hemma, men övergivit Officepaketet helt och hållet. Det känns som att jag får mer gjort i iWorks

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-12 13:09

Microsoft Office 2004 är inte UB men det fungerar under Rosetta. Har för mig att Microsoft håller på med en gratis uppgradering som ska göra att programsviten fungerar ännu bättre med Rosetta.

Ett litet men trevligt problem med Keynote; Jag kör mycket presentationer och lektioner på min arbetsplats( Apple är bannlyst där ) oftast använer jag min egen Powerbook och mobil med Sallingclicker. Är det ett gäng åhörare som jag inte talat till tidigare så slutare det alltid med att jag blir tvungen att förklara vad jag använder för program och hur jag växlar bilder så smidigt och snyggt. Alla blir alltid utan undantag mycket imponerade

Nu kom tråden upp igen!
Jo, jag ska väl investera i en Mac Mini framåt höstkanten och plottra med nu då. Och då förutsätter jag att jag kommer att packa ner den och ta med den till skolan och visa mina fantastiska Keynote-presentationer (förutsätter jag nu, efter vad jag hört) för klassen och övrigt folk. Men då vill jag även styra presentationerna med Apple remoten, går det? Eller ska jag dra ner en licens med Salling Klicker?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-22 18:45

Funkar perfe med remoten. Faktiskt bättre/enklare än utan. Backa en bild kan man behöva ibland. Pil bakåt bara så är det klart. Jag är mycket nöjd.

Hej!

Jag har MS Office på jobbet. Om jag köper en Mac o iWork, hur enkelt är det då att ta hem filer i Word-format eller Excelformat, jobba med dem i iWork, o sen föra över till Word igen? Eller finns det nån enklare variant som skulle funka, förutom att köpa Office för Mac, det är bara FÖR dyrt.

Vänligen!
Nicke

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-26 17:01

Att skyffla Excel-filer mellan Excel och Numbers är verkligen inte klockrent...det är inget att rekomendera. Jag har hittils inte öppnat ett enda Excel-dokument i Numbers utan att Numbers presenterar en lång lista med "issues". Ibland ser det helskumt ut...ibland bara vita ytor.
Word<>Pages verkar funka finemang. har ej haft några problem där.

Om man i jobbet skyfflar många Office-dokument fram och tillbaka med redigeringar etc - både mellan Mac och PC - så är det nog bara att krypa till korset: man bör då ha Office även i Macen. Inte ens det är klockrent, men i stort funkar det.

Själv ingår inte sådant skyfflande så jag har sedan en tid helt gått över till iWork. Jag kör numera inte ett enda MS-program (men jag har Office liggande på HDD'n om det skulle dyka upp ett struligt dokument). Pages är sanslöst skönt och Numbers är otroligt snyggt jämfört med Word och Excel. Dessutom är ju Office 2008 segt som sirap. iWork är rappt som blixten. Snärtigt, snyggt och stabilt som en fura.

Kan man maila ett word-dokument från jobbet o sedan öppna det hemma om man inte ens har Word hemma? Ska man spara det i nåt speciellt format som kan öppnas av ett ord-program i Macen?

Ursprungligen av nickenordmark:

Kan man maila ett word-dokument från jobbet o sedan öppna det hemma om man inte ens har Word hemma? Ska man spara det i nåt speciellt format som kan öppnas av ett ord-program i Macen?

Ja, du kan öppna det i Textredigeraren som följer med alla macar.

Nej, det behövs inte

Bara en liten notering, Openoffice finns nu för Aqua. Visserligen beta bara men ändå. Om inte annat kan man ju ha det som komplement så länge.

Kan tänka mig att Macanvändare har en dålig bild av det om man kört genom x11 (där det känns riktigt sunkigt tycker jag)... men det fungerar otroligt bra på Linux, bra på Windows, och det är på tiden att kommer en bra version för OS X också. Vi använder det väldigt mycket i vårt företag. Det stödjer .doc (tror .docx är på gång också) och Microsoft har just sagt att man ska införa stöd för odf-formatet.

...och om jag har iWorks eller AppleWorks, som förmodligen på ett eller annat sätt, via kanske konverterare som iWords Light, skulle funka. Hur går det då när jag skickar tillbaka filen till jobbet o ska öppna upp i MS Word igen?

Trixigt detta, många variabler som ska funka! Vi jobbar inte med svåra Excelfiler, eller komlicerade presentationer. Men ordbehandling måste funka mellan PC-miljön i jobbet o den nya iMacmiljön hemma. Tacksam för alla råd o tips...

NN

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-05 11:11

För läsning av Office-dokument (med det avses typiskt Word, Excel och PowerPoint) i iWork dubbelklickar du bara på dom (men det hade du kanske redan lurat ut?). Vid skrivning (alltså skicka tillbaka till Office-världen) väljer du att exportera filen. Du får nu olika val beroende på om du kör Pages, Numbers eller Keynote: Word, Excel, CSV, PDF är några av dom formaten som jag minns.

....o det ska inte vara några större probelm att växla mellan MS Office på jobbet o iWorks hemma, o tvärtom?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-05 11:50

Jodå, det kommer att bli många, många problem. Läs mitt tidigare inlägg.

Ursprungligen av nickenordmark:

....o det ska inte vara några större probelm att växla mellan MS Office på jobbet o iWorks hemma, o tvärtom?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-05 12:18

Jag tycker även att man ska uppmärksamma nya mac-användare att det även kan bli problem mellan MS Word för Windows och Mac. Det gäller t ex sidbrytningar eftersom tecken blir något större på Windows och därför får det plats mindre på en sida. Vissa specialtecken visas fel, t ex 1/2-tecknet på windows blir _ på en mac. Till det kommer att det inte är samma typsnitt installerade som standard i de två systemen så om man användet lite "ovanliga" typsnitt kan det se riktigt fult ut på det andra systemet.

Småsaker kan tyckas men om man ska lämna in en snygg redovisning så är det säkrast att skicka den som pdf för att inte riskera något. Detta gäller även om man ska skicka iväg en presentation - pdf är säkrare än export till pp.

Om problemen är riktigt stora med flytt av dokument mellan olika datorer kan det bero på att mallfilen "normal.dot" har mixtrats med för mycket. Inte bara typsnittsskillnader. I vilket fall som helst skall man nog ha Office på macen hemma om man jobbar i Office för Win på kontoret.

På tal om snabbt/långsamt: Pages är groteskt segt på en PPC-mac (iBook G4 1,2 GHz 1,25 GB RAM)- Åtminstone iWork '06. Tydligen funkar det bättre på nyare maskiner enligt ovanstående postare, men värt att titta närmare på. MS Powerpoint är ett helvete. Obegripligt att presentationer som öppnas och visas sekundsnabbt på en halgammal PC-laptop tar någon/flera minuter att öppnas på en G5. Oanvändbart även för små grejer. 2004 och 2008 är nästan hugget som stucket - båda är rejält sega i programstart och öppning av dokument.

Tack för alla tips o råd. Ska prova mig fram ett tag så får vi se.
Är Office för Mac så hiskeligt dyrt överallt eller går det att hitta lite billigare nånstans?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-05 13:39

varför inte prova ett gratisalternativ: NeoOffice Home

Jag vill väcka denna tråden igen då jag skulle vilja veta hur nya iWorks är jämfört med office. Är det kompatibelt så att man kan öppna, spara och arbeta i Office format osv? Något bör ju ha hänt på 6 år sedan tråden var aktiv sist

  • Medlem
  • 2011-01-31 10:55
Ursprungligen av werecat:

Jag vill väcka denna tråden igen då jag skulle vilja veta hur nya iWorks är jämfört med office. Är det kompatibelt så att man kan öppna, spara och arbeta i Office format osv? Något bör ju ha hänt på 6 år sedan tråden var aktiv sist

Det går alldeles utmärkt att både öppna och spara i officeformaten.

Tack för ditt svar Är iWorks ett bra alternativ till Office? Är det lättanvänt osv?

Bevaka tråden