Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Akut: Ge mig tips på inköp till pubkvällen

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På onsdag smäller det - 99mac fyller fem år och vi har en rejäl pubkväll i Stockholm. Imorgon ska jag åka runt och köpa in allt som behövs men behöver tips:

  • Hur mycket öl till 65 personer från 21-01?

  • Förslag på ett fåtal ölsorter

  • Förslag på ett par boxviner och mängd

  • Förslag på ett fåtal lättblandade drinkar, ingredienser och mängder

  • Tilltugg/snacks

  • Jag tänkte köpa glas på IKEA - finns det bättre förslag?

  • Övrigt man inte bör glömma. IS, servetter....?

"Champagne" för 65 personer - tänkte köra 10st Cordon Negro Magnum 1500ml?

Tärnad ost och bitar av sådanadära smaksatta små ölminikorvar som brukar finnas på lösvikt är ju rätt trevliga som tilltugg. Kräver dock att nån står och skär upp.

Jag tänkte dra förbi Grey's och köpa in snacks - dom har en del roliga och ovanliga produkter i sortimentet.

Vinsorter är inte min starka sida, men McPherson är rätt gott har jag för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-01 20:47

Edit:
mängden antar jag ska fördelas mellan öl/vin för de 65 personerna

1. 2,5 x 65 = 200 bärs mao ca 8 lådor (24 i varje)
2. Vanlig bärs inget svår - kanske staropramen eller Carlsberg eller heineken alt budweiser eller blandat
3. Fråga i kassan dom är grymt vassa på bolaget. - räkna med med ca 4 dl/man i snitt fördelat enligt den gyllene formen om kvinnor ca 2/3 vitt om män ca 50%
4 Köp Vodka, Gin, Rom, Passoa, Äppel likör, och kanske en Jordgubbslikör, sedan Sprite, Coca Cola, Tonic, Grappo, Tropicana Juice, Realemon Citron, Lime, Citroner och Sväng ihop en socker lag så kan man göra det mesta
5 - salta pinnar, oliver, chips, (inte popcorn dom ligger överallt sen ), kanske någon grönsak i så fall morötter och gurka med nån dip
6 IKEA är billigast - 5.- säljer dom ett glas för vid kassan på k.kurva - billigt och bra, vin glas kostar 5 6 kr - det finns inte billigare någon annan stans om man ska ha "riktiga" glas - grossist priserna ligger över IKEA
7 - is!

Senast redigerat 2006-05-01 21:00

160 öl
Staropramen
Box rött: Los Arbolitos Box vitt: Les Fumees Blanches
Kör färdigsmaksatt sprit! Bacardi Apple tex. Blandas med Sprite.
Tilltugget var bra på MacSupport. Morötter och selleri(?)
Ikea duger fint!
Levande ljus är myyysigt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-01 21:00

Greys har Paul Newmans Creamy Ceasar Dressing - ta det till grönsakerna - sjukt gott=)

Tack för tipsen - fortsätt komma med förslag! Sammanställer en lista imorgon förmiddag och handlar efter lunch någon gång.

Vad tror ni om 10st 1500ml Cordon Negro för "5 års skålen" ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-01 21:07
Ursprungligen av Björnström:

Tack för tipsen - fortsätt komma med förslag! Sammanställer en lista imorgon förmiddag och handlar efter lunch någon gång.

Vad tror ni om 10st 1500ml Cordon Negro för "5 års skålen" ?

Absolut -det är ett av de få trevliga alternativen till Champangeeeee

/Tangen

  • Medlem
  • 2006-05-01 21:26

Heineken går fetbort om man ska ha mycket bang for the buck. Som prima bulköl ska man ha Grolsch som är i stort sett likadant men 2,60 kr billigare per 33 cl-flaska (9.90 mot 12,50).
För dem som vill ha lite motstånd tycker jag att
Jever http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=1506&Butik=0&SokStrangar= ,
Kilkenny http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=1678&Butik=0&SokStrangar=
och Leffe http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=1659&Butik=0&SokStrangar= är några bra umgängesöl. Sedan finns det oftas nån krake som ska visa sin manlighet genom att pina i sig Guinness eller nåt annat odrickbart...

Sedan tycker jag att det är ett anständighetsbevis att man även har mellanöl för dem som vill dricka mycket utan att bli aspackade. Tuborg Grön ligger bra till, för 8,90.

Straropramen eller Beck's, och inte att förglömma, killkenny's!
Vidare är man personligen svag för såna där chips med baconsmak, gick 3 påsar under OS

Till vinet funkar ju alltid tärnade ostbitar,päron samt vindruvor.. Sedan lite tärnade ölkorvar av de lite kryddigare slaget är ju alltid populärt..

Joakim - Som förbannar att han har tenta under onsdagen..

  • Oregistrerad
  • 2006-05-02 01:29

Tjo Martin!
Jag kan säga vad som går åt hos oss på en vanlig fest för ca 60 pers!
Inga groteska mängder sprit, oftast max en flaska av varje, ibland lite mer av starkspriten, men man vet ju aldrig hur macfolk står sig.. Ölen/vinet har jag ingen tillförlitlig uppfattning om mängd.

STARKSPRIT
Vodka
Gin
Rom
Smaksatt starksprit kan som sagt vara en bra idé.
Bacardi razz och limon funkar bra samt Absolut citron.

LIKÖRER
Apple Sourz (äppellikör)
Jordgubb eller Hallonlikör
Ev. Passoa
Baileys och/eller Kaluha om man vill kunna göra mjölkdrinkar

ATT BLANDA MED
Tonic
Cola
Fruktsoda (Sprite)
Apelsinjuice
Grapejuice och Ananasjuice el. dyl. är kul att ha
Röd juice typ Tranbärsjuice är också kul att ha
Mjölk om man har baileys/kaluha
Roses lime eller liknande är ett måste
Grenadin är trevligt men inget måste

ENKLA ÖLFÖRSLAG:
Ljusa:
Pilsner Urquell
Staropramen
Heineken
Mörka:
Kilkenny
Staropramen

Glöm sedan inte:
is lime citroner sugrör servetter droppkorkar och tilltugg

Jag tror Caroline får följa med till Systembolaget!

Ingen har nämnt Cider i listan men jag lägger till det nu!

Cider är bra att ha - sen får du inte glömma en del alkoholfritt, så man kan köra hem sen också.

Jag har rekognocerat restaurang och publokalen nu och det ser jättebra ut. Otroligt nog verkar allting gå enligt plan eller bättre!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-02 18:03

Fan, vad synd att man inte kan åka. Sitter i skiten för tillfället..

Det kommer bli en riktigt grym kväll - ser verkligen fram emot att träffa alla imorgon.

"Konrad" - ring mig om du får möjlighet att komma ändå trots allt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-02 21:24
Ursprungligen av Björnström:

Det kommer bli en riktigt grym kväll - ser verkligen fram emot att träffa alla imorgon.

"Konrad" - ring mig om du får möjlighet att komma ändå trots allt.

Tackar för det, Sheriffen.
Jag bor inte så långt bort, skulle lätt kunna åka. Men jag håller på att plocka ner ett stort boende till ett mindre och behöver all ledig tid för att fixa med det, dessutom har jag min grabbhalva här ett tag nu. Han vill att jag ska vara hemma och laga canelloni med mera på kvällarna. Om dethade varit en fredag eller lördag hade det varit enklare. Grabbhalvans mamma, som jag inte bor med, är bortrest nu också. Så jag har inte så mycket att välja på, dessvärre.

Okidoki. Det kommer troligen fler pubkvällar i höst om detta fungerar bra - nu har vi ju en riktigt bra lokal att hänga i. Ska bli kul att höra folks kommentarer efter denna fest. Vi har foto & filmcrew på plats

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-02 22:01

Vi får hoppas på det. Men just denna kväll hade varit särskilt kul att bevista. Ni kommer säkert att ha jättekul. Jag står här i bråten med sopsäckar och flyttkatronger.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-02 23:44

Ni får säkert en härlig och helt underbar kväll! Synd att det blev på en onsdag, annars hade även en utomsocknes som jag kunnat vara med....
*ser fram emot bilder från festen*

Nästa år är 4:e Maj på en Fredag

Zlatopramen på ölfronten så klart! Bättre än storebror Staropramen.
Några Newcastle Brown Ale eller Boddinton's är aldrig fel om man ska mysdricka öl.
Kilkenny är supergod!

Whisky lyser med sin frånvaro, drack en i helgen som var så god att jag rådnade...
Glenfarak eller något liknande 21 åring som kostar en bra slant, 760 kr så den kanske är att ta i.
Men Cao Ila 18 år är inte så hemskt dyr strax under 500 kr.
Men Martin ska väl ha sån där blandad sörja från USA.

Det är så trist att Magnert's (Bullmer's) Cider från Irland inte finns i Sverige godare har jag inte druckit någonsin.

Den 4:e Maj 2007 är på en fredag, ska vi sätta Hedman i baren då?

1
Bevaka tråden