Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny 99mac logo

Tråden skapades och har fått 140 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-05-16 22:54
Ursprungligen av sjovall:

Hey! Vem fan vore jag att ta illa upp för att du inte gillade mitt förslag? Ingen fara. Jag uttalade mig själv ganska sunigt om den där Kitty-liknande grejen som allt startade med.
Utan kritik skulle vi inte kunna ha den här tråden igång. Så kom igen bara allihop. Hata och älska på!

Bra att du kan ta det så, de allra flesta kan bara ta, och vill bara ha, positiv kritik.

  • Medlem
  • 2006-05-16 17:50

Jag hittade den:
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=40173&highlight=logga

EDIT: Det är möjligt att det är lite Gabor-varning på den...

Senast redigerat 2006-05-16 19:01

Trevligt att en del av er gillade mitt förslag. Blev ganska förtjust själv faktiskt.

Jag tycker den är jättesnygg. Niorna bildar citat-tecken också - perfekt i ett forum

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-17 13:19

Precis, det är det så jag har tänkt

Dessutom är skulle man kunna använda 99-formen på de andra forumen: 99musik, 99pod etc.

Ursprungligen av tobot:

Precis, det är det så jag har tänkt

Dessutom är skulle man kunna använda 99-formen på de andra forumen: 99musik, 99pod etc.

Jag skulle gärna se ett standardutförande (template) som man varierar på olika sätt för 99sajterna. Kommer troligen några nya snart och då är det skönt att ha det klart. Man ska kunna känna igen sig men samtidigt ska det vara variationer på temat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-17 13:33
Ursprungligen av Björnström:

Jag skulle gärna se ett standardutförande (template) som man varierar på olika sätt för 99sajterna. Kommer troligen några nya snart och då är det skönt att ha det klart. Man ska kunna känna igen sig men samtidigt ska det vara variationer på temat.

Ska kolla på det. Måste fixa nya bokstäver till typsninttet bara

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-17 13:39

nu funkade det...

Gamla:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-17 13:28

Hmm, det blir "uppladningsfel" just nu

Som fullständig amatör vad gäller grafik tycker jag din logo gör sig MYCKET bättre när man ser den i sitt sammanhang, och inte bara rakt av.

Ursprungligen av tobot:

nu funkade det...

Typsnittet påminner ju lite vagt (kanske ganska vagt) om Motter Tektura som Apple använde innan Garamond blev hustypsnitt.

Kan vi inte få se både gamla och nya bredvid varandra?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-17 17:32

.......

  • Medlem
  • 2006-05-18 11:37

Jag tror att man ska byta plats på tecknen i 99mac-loggan så att % hamnar sist. Visst finns det en poäng med att ha procent mac i tecknen, men det blir svårbegripligt.

  • Medlem
  • 2006-05-18 11:56

Jag tycker den ser konstig ut. Den är lite för smart, och saknar "punch", plus att den inte är så vacker. Procenttecknet är missledande, eftersom det inte finns i namnet egentligen. OK att grundidén är just 99% Macintosh, men jag tror inte på att bygga in det i loggan.

Jag tycker den funkar utan tecknen också, precis som den är gjord ovan fast med hålen i niorna intakta. Om man vill skoja till det, så att loggan bättre kan läsas upponer, kanske man kan göra hålen i form av upponervända nior?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-05-18 12:38

så att det blir caw99 menar du?

  • Medlem
  • 2006-05-18 12:42
Ursprungligen av bogg:

så att det blir caw99 menar du?

Den hajade jag inte...

Kom på att upponervända nior var en synnerligen dålig idé dock, eftersom det blir SS...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-18 15:18

okernat smör?

Ursprungligen av Danne V:

okernat smör?

Blää, inte konstigt att folk inte vill ha det då.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2006-05-18 15:38

Det viktigaste om kerning:

http://susning.nu/Kerning

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-18 15:44

Jaaa, nu ser jag!

  • Medlem
  • Harestad
  • 2006-05-18 15:59

Iofs är inte det översta exemplet du har speciellt kernat, men man förstår skillnaden ...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-18 18:50

Nej. Kernad.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2006-05-18 18:54

Förmodar att Danne V menade kreativa!
Att hålla på och tjabba om proffs vs amatörer är inte kreativt. Det är alltid svårt att diskutera skapande, men tycka kan man och tycka måste alla få. För min del har jag väldigt svårt att inte associera procent- och kringlatecknet till nerklubbade seriefigurer, eller bortkomna dito.

  • Medlem
  • Tingsryd
  • 2006-05-18 18:56

Förresten – kerning är ingen automatisk funktion i något program – det handlar om ett vant grafiskt öga för teckens inbördes förhållande. Har man gåvan så har man... det är alltså inte mätbart.

Senast redigerat 2006-05-18 19:09
  • Medlem
  • Harestad
  • 2006-05-18 19:28
Ursprungligen av Pommac:

Förresten – kerning är ingen automatisk funktion i något program – det handlar om ett vant grafiskt öga för teckens inbördes förhållande. Har man gåvan så har man... det är alltså inte mätbart.

Kunde inte sagt det bättre själv.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-18 22:06

Här är mitt nya förslag.

Ursprungligen av tobot:

Här är mitt nya förslag.

Du glömde ett k.

Jag skojade bara, Pommac... Kul att flera av er gillar den.
Själv blir jag glad bara det inte blir en logotyp gjord med en medieval- eller nyantikva som grund, för det vore inte så jäkla kul. Det är inte så vanligt som logotyp, i alla fall inte utanför fondinvesterar- och advokatbyrå-svängen.

  • Medlem
  • 2006-05-18 19:25

Den första loggan som Björnström lade ut som förslag var riktigt hemsk! Barnslig och ful. Men jag är bara en okunnig normal människa.. Gillade de som Re-tab skickade. Betydligt renare och snyggare. Less is more..

Bevaka tråden