Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur utrustar man en fotostudio för 30.000?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tingsryd
  • 2006-05-18 13:42

Rubriken är kanske pretentiös i överkant men jag har fått i uppdrag att inreda en "studio" för vår interna fotografering. Vi ska kunna ta bilder med hygglig kvalitet för interntryck, web mm. Ytan är inte mer än 30-40 kvm och jag vill gärna ha tips på en vettig utrustning för 25-30.000 kr. Vi tillverkar skåp och pärmar för kontor.

Nu vet jag ju inget om erat företag, men så fotar ni så ofta så att en fotostudio för 30k och en kamera för en massa pengar väger upp kostnaden för att skicka iväg jobben till en riktig fotograf och få det fotat. Så ofta kan ni väl inte ta fram nya produkter ni behöver bilder på?

Eller är jag helt ute och cyklar?

  • Medlem
  • Tingsryd
  • 2006-05-19 07:26
Ursprungligen av pertoyra:

Nu vet jag ju inget om erat företag, men så fotar ni så ofta så att en fotostudio för 30k och en kamera för en massa pengar väger upp kostnaden för att skicka iväg jobben till en riktig fotograf och få det fotat. Så ofta kan ni väl inte ta fram nya produkter ni behöver bilder på?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Det är naturligtvis en riktig tanke men faktum är att nya produkter ganska ofta dyker upp. Dessutom finns det mycket annat som behöver dokumenteras kontinuerligt i ett företag: kontruktionsförändringar, färgvarianter, personalförändringar m m. Jag skulle också föredra en erfaren fotograf men det skulle kosta mer än det smakade. Men, som sagt, tanken är god...

Ursprungligen av Pommac:

Det är naturligtvis en riktig tanke men faktum är att nya produkter ganska ofta dyker upp. Dessutom finns det mycket annat som behöver dokumenteras kontinuerligt i ett företag: kontruktionsförändringar, färgvarianter, personalförändringar m m. Jag skulle också föredra en erfaren fotograf men det skulle kosta mer än det smakade. Men, som sagt, tanken är god...

Ursprungligen av Pommac:

Tack för ett mycket konkret förslag! Vi är amatörer och inser det men en god vilja och vanlig envishet ska väl kunna åstadkomma hyggliga resultat som täcker våra behov.

Om nu igen på företaget har någon direkt kameraerfarenhet så kanske det ändå är värt att betala en extra slant för att hyra iväg jobbet. Om ni ska använda bilder i för reklam och i tryck krävs det mer än grundläggande kunskaper för att få allt rätt. Räkna med 15 000 kronor för en vettig skärm och ytterligare några tusenlappar för en kalibrator till skärmen.

Utrustningen är ju långt ifrån den enda kostnaden, räkna med timkostnad för att få bilderna bra, lära er tryckanpassa osv. Sedan kanske ni ändå inte får lika bra bilder som en yrkesfotograf skulle fått vilket i värsta fall skulle kunna leda till försäljningsbortfall.

Bara lite tankar, fast förhoppningsvis har ni redan tänkt på detta.

Är det inkl. kamera? Hur stora är grejerna? Även små produkter?

En bra grund är ju ett blixtpaket med 2st 400Ws kompaktblixtar. Finns diverse märken men Profoto och Elinchrome är störst och vanligast. Brukar ingå paraplyer. (6000-15000:-)

Till det behöver du en stor bouncer och en vit/silver reflexskärm (med stativ), köpes med fördel på kaffebrus.com (1500-3000:-)

Bakgrund och stativ (2000-3000:-)

Blixtljusmätare kan vara bra men man klarar sig utan när man kör digitalt. Kamerastativ är nödvändigt (2000-5000:-).

11500-26000:- hamnade vi på. Då har du kvar pengar till kamera...

Ska du fota småsaker så kan en Cocoon vara bra... ljustält för produktfoto. (600:-)

  • Medlem
  • Tingsryd
  • 2006-05-19 07:30
Ursprungligen av David Molarin:

Är det inkl. kamera? Hur stora är grejerna? Även små produkter?

En bra grund är ju ett blixtpaket med 2st 400Ws kompaktblixtar. Finns diverse märken men Profoto och Elinchrome är störst och vanligast. Brukar ingå paraplyer. (6000-15000:-)

Till det behöver du en stor bouncer och en vit/silver reflexskärm (med stativ), köpes med fördel på kaffebrus.com (1500-3000:-)

Bakgrund och stativ (2000-3000:-)

Blixtljusmätare kan vara bra men man klarar sig utan när man kör digitalt. Kamerastativ är nödvändigt (2000-5000:-).

11500-26000:- hamnade vi på. Då har du kvar pengar till kamera...

Ska du fota småsaker så kan en Cocoon vara bra... ljustält för produktfoto. (600:-)

Tack för ett mycket konkret förslag! Vi är amatörer och inser det men en god vilja och vanlig envishet ska väl kunna åstadkomma hyggliga resultat som täcker våra behov.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-19 09:13

Molarins inlägg täcker det mesta, men att skippa ljusmätaren för att man fotar digitalt är fel. Digitalt ställer större krav på dig som fotograf o "träffa" rätt med exponeringen, visst kan felexponeringar ställas till rätta i PS, men det innebär för det mesta merarbete. Jag rekomenderar Elinchrom blixtar, har använt sånna i 15 år. Köp dock de senaste om du ska bara fota digitalt.
Ilkka

Ursprungligen av Ilkka:

Molarins inlägg täcker det mesta, men att skippa ljusmätaren för att man fotar digitalt är fel. Digitalt ställer större krav på dig som fotograf o "träffa" rätt med exponeringen, visst kan felexponeringar ställas till rätta i PS, men det innebär för det mesta merarbete. Jag rekomenderar Elinchrom blixtar, har använt sånna i 15 år. Köp dock de senaste om du ska bara fota digitalt.
Ilkka

Kör du digitalt så ser du resultatet direkt. Med en ljusmätare får du "bara" ett värde. En smaksak, tycker jag... Koppla kameran till datorn så ser du resultatet direkt på skärmen.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-19 19:26

känner mig ganska statisk med kamera/dator ihop

Ursprungligen av David Molarin:

Kör du digitalt så ser du resultatet direkt. Med en ljusmätare får du "bara" ett värde. En smaksak, tycker jag... Koppla kameran till datorn så ser du resultatet direkt på skärmen.

Som jag skrev i rubriken, jobbar ganska aktivt bakom kameran. Men visst, det är fullt möjligt, kör gärna så med Sinarkameran, perfekt o ställa exponeringen från den kalibrerade 30 tums appleskärmen.
Ilkka

PS. som yrkesman, så håller jag även med Pertoyra!:cool:

Det där med ljusmätare för digitalfotografering är lite av en smaksak. Väldigt svårt att se om exponeringen är korrekt direkt på bilden, men om man tolkar histogrammet rätt ger det en väldigt bra indikering.
Själv föredrar jag att använda ljusmätaren – smidigt att snabbt veta var man "ska börja" men även bra att kunna mäta hur många steg det skiljer på olika delar av motivet.

OT: Hur gick det med H2D:n, Ilkka?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-23 12:15
Ursprungligen av Kristofer:

Det där med ljusmätare för digitalfotografering är lite av en smaksak. Väldigt svårt att se om exponeringen är korrekt direkt på bilden, men om man tolkar histogrammet rätt ger det en väldigt bra indikering.
Själv föredrar jag att använda ljusmätaren – smidigt att snabbt veta var man "ska börja" men även bra att kunna mäta hur många steg det skiljer på olika delar av motivet.

OT: Hur gick det med H2D:n, Ilkka?

Åt H-vete
Banken sa blankt nej, men så är det ibland
Får ge mig till tåls med det gamla bakstycket så länge.
Ilkka

Det beror ju naturligtvis på motiv också. Vid modellfoto är ljusmätare ett måste men vid produktfoto a´la "3x3 cm i katalog x 500 bilder" tycker jag det är totalt överflödigt.

1
Bevaka tråden