Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Resvägsanimation på karta?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-02-25 15:18

Jag vill göra en animering i en film, för att symnolisera en resa. Jag har en högupplöst satelitbild över Sverige och tänkte göra ett fint rött sträck medans man åker över bilden för att symbolisera en bilresa. Allt i sann Indiana Jones anda.

Jag sitter för tillfället och klipper i iMovie, men jag ska klippa vidare i Final Cut Pro senare (håller just på att försöka lära mig FCP). Min fråga är: Går animeringen att göra i FCP eller är det enklare att göra i något annat program?

( att bara "åka" över en bild går mycket bra med tex ´Photo to movie´ men jag vill kunna göra mer än bara åka och zooma )

/samul - som älskar att göra film

Skulle jag göra något liknande skulle det nog bli flash jag skulle använda för själva animationen. Flashanimationer kan man ju exportera till QuickTime sen och använda i FinalCut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-25 17:35

Ska du göra det riktigt snyggt skulle jag använda mig av ett ordentlig video/grafik/compsiting program för jobbet - t.ex. Adobe After Effects. Det krävs lite inlärning, men du kan göra så gott som *allt* ( ) i programmet.

Final Cut kanske du skulle kunna lösa det, men jag tror det är lättare i AE.

Att använda flash låter inte som en vettig lösning?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-02-25 17:45

Hmmm?
Att du inte bara gör din "resväg" i tex. Illustrator & sedan animerar en mask i FCP? Supersimpelt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-25 18:07

Jo, precis vad jag skulle göra - en resväg i Illustraotor. Fast FCP är väldigt begränsat vad gäller att göra animerade maskar, här rockar AE 100 ggr bättre.

  • Medlem
  • 2003-02-26 13:43

Tack för tipsen! Jag blir nog tvungen att försöka lära mig After Effects helt enkelt, men först måste jag lära mig FCP bättre

  • Medlem
  • 2003-02-26 14:45

Combustion är "da bomb" på sådant, men det är nog en aning overkill på ett enskilt projekt. Jag vet att det fanns något billigare, kanske rent av gratis, alternativ... men jag minns inte vad det var. Med det programmet kunde man måla direkt på filmen. Det kanske var Combustion, som var billigare förr?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-26 15:39

Med "Commotion" kan du måla på videon + spela in penseldrag och animera dem... Fast det skulle nog inte bli en "Indiana Jones" känsla? Skulle nog fungera dock... Commotion är dock inte så billigt, commotion DV är rel. billigt

Jag tror på Illustrator + AE

  • Medlem
  • 2003-02-26 15:49

Commotion var det. Jag minns att jag fick det gratis med en tidning någongång, så jag trodde det var billigt. Det kanske var en utgående version iofs.

1
Bevaka tråden