Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beskära bilder i Aperture

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-01 02:15

Tjo,

Jag undrar om jag gör något galet, eller om mina datorer är för långsamma helt enkelt (läs: Aperture är dumt he he).

För det första, jag älskar Apertures arbetsflöde. Capture One är snabbt, och ganska smidigt, men jag gillar inte riktigt arbetsflödet. Lightroom faller mig inte riktigt i smaken.

I alla fall; det går utmärkt att justera bilder på både min iMac och MacBook, så länge jag inte beskär bilderna. Så fort jag beskurigt en bild, så blir, på båda datorerna, justeringar sega som sirap. Med justeringar menar jag t.ex. exponering. Det spelar sedan ingen roll om man tar bort cropen, eller tar bort crop-verktyget från inspectorn. Har jag en gång cropat en version, är det kört.

Däremot kan jag ta bort cropen (beskärningen) och sedan välja "Duplicate version", då blir allt snabbt ingen.

Någon som har någon aning vad som försegår? Version 1.1.1 för övrigt.

Här händer samma sak, men det är bara segt på den bilden som blivit beskuren. Antagligen en beräkningsbugg i den koden som styr just beskärning.

Har redan skickat in feedback, gör det du också.

  • Medlem
  • 2006-06-01 03:00

Det är rätt många "beräkningsbuggar" i Aperture verkar det som... enda tipset är nog att rapportera felen och vänta, precis som NB sa.

Jag har använt Aperture i sammanlagt två timmar ungefär, men upptäckte säkert tio buggliknande konstigheter. Värre har jag faktiskt inte varit med om med ett program som klarar att starta.

Jag har använt Aperture ett flertal gånger och försökt att jobba med det. Men i mitt tycke saknas flera saker som jag vill ha ur min nuvarande kombo Bridge + iView.

Som en sak som ni kanske vet; var hittar man kurvor i Aperture!? Och en sak till som jag har funderat över, om jag vill placera en RAW-bild som ett smart objekt i Photoshop, hur gör jag? Alla bildfiler ligger ju i en och samma stora biblioteksfil hos Aperture.

Hade Aperture snackat bättre med Bridge kanske man kanske kunnat använda det som katalogiseringsprogram i alla fall...

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-06-01 11:18

Pertoyra, vad använder du för raw-konverterare?

sommer, Adobe Camera Raw 3.4

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-06-01 20:54

Kan du se dom ändringar du gör i camera raw i iwiew?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-01 22:27

Jag har inte beskärnings-slöhet-problemet här. Kanske är det ett maskin-specifikt problem?

Kör Aperture 1.1.1 under OSX 10.4.6 på en Dual Core G5, GeForce 6600 kort, 2.5 GB RAM.

Faktum är att det går snabbare att jobba med croppade bilder här - både RAW och JPEG.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-01 22:30

OT: Något jag saknar i Aperture, som programmet borde hantera bra, är möjligheten att slå ihop flera bilder till en HDR-fil. Grymt för vis typ av fotografering.

Ursprungligen av Erik.dv:

OT: Något jag saknar i Aperture, som programmet borde hantera bra, är möjligheten att slå ihop flera bilder till en HDR-fil. Grymt för vis typ av fotografering.

Samma här, en annan trevlig funktion jag önskat mig är möjligheten att sy ihop bilder till panoraman.

  • Medlem
  • 2006-06-01 22:41

Jag har blivit rätt sugen på Raw Developer ( http://www.iridientdigital.com ). Funderar på att fimpa C1 faktiskt. Det kostar knappt 800, och har ett väldigt snabbt arbetsflöde. Det har inga katalogfunktioner, men jag föredrar iView eller liknande för det.

sommer, ja det kan jag. Provade precis för säkerhets skull och tumnagelbilden uppdaterades direkt när jag gick över till iView. Utan att jag behövde välja 'Action > Rebuild item'.

Kör iView 3.0.2 och DNG som jag konverterar från NEF när bilderna ska långtidslagras.

Ursäkta att vi hamna lite off topic.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-02 01:51

Jag tror att det är en bugg när man kör GMA950. Visst, det stöds inte officielt, men detta känns ju som en CoreImage bugg.. Kan ju känna det ibland att Apple borde se till att programmen inte buggar på deras senaste dator.. För visst kan en MacBook köra Aperture.. Är dock inte säker på om Apple VILL att MacBooks skall köra Aperture he he

Ursprungligen av desh:

Jag tror att det är en bugg när man kör GMA950. Visst, det stöds inte officielt, men detta känns ju som en CoreImage bugg.. Kan ju känna det ibland att Apple borde se till att programmen inte buggar på deras senaste dator.. För visst kan en MacBook köra Aperture.. Är dock inte säker på om Apple VILL att MacBooks skall köra Aperture he he

Snarare intel-specifikt i så fall då jag kör en iMac med ATI-kortet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-02 15:12
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Snarare intel-specifikt i så fall då jag kör en iMac med ATI-kortet.

Asså, men stöds inte din dator officiellt? Har en MacBook samma sak, för den har la samma grafikkort som iMacen?

Ursprungligen av desh:

Asså, men stöds inte din dator officiellt? Har en MacBook samma sak, för den har la samma grafikkort som iMacen?

Ja, men du sa ju att det hade något att göra med Intel GMA950 (som sitter i MacBook), men iMac och MacBook Pro har ju ATI X1600. GMA950 stöds inte av Aperture som du kan se, men X1600 stöds och där sker samma sak och eftersom det inte sker på en G5:a så är den hittils enda kända gemensamma nämnaren att båda har intelprocessorer.

Minimum System Requirements
* One of the following Macintosh computers:
o Power Mac G5 with a 1.8-gigahertz (GHz) or faster PowerPC G5 processor
o iMac with 1.8GHz or faster PowerPC G5 or Intel Core Duo processor
o MacBook Pro

o 15- or 17-inch PowerBook G4 with a 1.25GHz or faster PowerPC G4 processor
* Mac OS X version 10.4.6 “Tiger” (or later)
* 1GB of RAM
* Display with 1280-by-854 (or higher) resolution
* One of the following graphics cards:
o ATI Radeon X600 Pro or X600 XT
o ATI Radeon X800 XT Mac Edition
o ATI Radeon X850 XT
o ATI Radeon X1600
o ATI Radeon 9800 XT or 9800 Pro
o ATI Radeon 9700 Pro
o ATI Radeon 9600, 9600 XT, 9600 Pro, or 9650
o ATI Mobility Radeon 9700 or 9600
o ATI Mobility X1600
o NVIDIA GeForce 6600 LE or 6600
o NVIDIA GeForce 6800 Ultra DDL or 6800 GT DDL
o NVIDIA GeForce 7800 GT
o NVIDIA Quadro FX 4500
* 5GB of disk space for application, sample projects, and tutorial
* DVD drive for installation

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-02 16:15

Yes, jag blev bara förbluffad! Din dator är ju av HÖG KLASS, så jag trodde att det borde fungera på en sådan!! Men men, det är skönt att höra, för då lär ju Apple lösa detta snart.

1
Bevaka tråden