Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Påverkar mängden e-post i Gmail datorns kapacitet?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nästan 5000 mejl i min Gmail. Har de någon påverkan för prestandan av min iMac? Jag inbillar mig att när jag tömde ett tag sen ganska många av de så upplevde jag att datorn gick smidigare ett tag. Men vad jag har förstått borde detta inte påverka datorns prestanda, men det finns säkert många här som kan det här grundligt.

Vad är det enklaste sättet att avlägsna de allra flesta mejl därifrån? Vissa vill jag kanske ändå ha kvar, så en viss selektering kan vara nödvändigt. Jag orkar inte klicka på vartenda, för att få bort dem.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-09-26 21:59
Ursprungligen av pick-me-up:

Jag har nästan 5000 mejl i min Gmail. Har de någon påverkan för prestandan av min iMac? Jag inbillar mig att när jag tömde ett tag sen ganska många av de så upplevde jag att datorn gick smidigare ett tag. Men vad jag har förstått borde detta inte påverka datorns prestanda, men det finns säkert många här som kan det här grundligt.

Vad är det enklaste sättet att avlägsna de allra flesta mejl därifrån? Vissa vill jag kanske ändå ha kvar, så en viss selektering kan vara nödvändigt. Jag orkar inte klicka på vartenda, för att få bort dem.

Nej, inte såvida du använder webbläsaren för att läsa dina mail. Det är som att din dator skulle bli slö för att Aftonbladet har 5000 artiklar online – helt irrelevant.

Mitt råd är att markera flera av samma typ på samma gång, och agera på dem. Du kan radera, eller som jag gillar "Arkivera".
Sök efter "label:all" i mailen, klicka på bocken över alla mail. Då markera du alla synliga mail, 50 eller vad det nu är.
Klicka sedan på texten "Markera alla 16 304 konversationer i Alla mail".
Därefter på arkiveringsknappen (låda med pil nedåt) eller på soptunnan.

Söktips: du kan tex filtrera alla mail som du inte läst, och som är äldre än 2017 (har du inte läst de nu så är de nog inte viktiga) med

before:2017 is:unread"

Eller alla olästa före 2011 med bifogad fil

before:2011 is:unread has:attachment

Eller alla före 2011-10-10 som INTE har bifogad fil, men etiketten "annonser" ELLER "skola".

before:2011-10-10 -has:attachment label:annonser OR label:skola
Senast redigerat 2018-09-26 22:15
Ursprungligen av reboot81:

Nej, inte såvida du använder webbläsaren för att läsa dina mail. Det är som att din dator skulle bli slö för att Aftonbladet har 5000 artiklar online – helt irrelevant.

Mitt råd är att markera flera av samma typ på samma gång, och agera på dem. Du kan radera, eller som jag gillar "Arkivera".
Sök efter "label:all" i mailen, klicka på bocken över alla mail. Då markera du alla synliga mail, 50 eller vad det nu är.
Klicka sedan på texten "Markera alla 16 304 konversationer i Alla mail".
Därefter på arkiveringsknappen (låda med pil nedåt) eller på soptunnan.

Söktips: du kan tex filtrera alla mail som du inte läst, och som är äldre än 2017 (har du inte läst de nu så är de nog inte viktiga) med

before:2017 is:unread"

Eller alla olästa före 2011 med bifogad fil

before:2011 is:unread has:attachment

Eller alla före 2011-10-10 som INTE har bifogad fil, men etiketten "annonser" ELLER "skola".

before:2011-10-10 -has:attachment label:annonser OR label:skola

Tusen tack, reboot81!

Jag ska göra så. Får så mycket mejl hela tiden, så man orkar inte avlägsna alla hela tiden. Mest reklam och diverse jox som man har gett sin epost-adress till.

I grund och botten så orkar jag aldrig bry mig om att ta bort mail från Gmail. De kan gärna ligga där och ta upp en massa disk för Google

Men om jag fick en massa spam från vissa adresser så skulle jag förmodligen sätta upp en regel som skickade dessa mail direkt till papperskorgen utan att passera inkorgen. Jag har några sådana, de är ganska enkla att sätta upp.

Ursprungligen av BlackSmp:

I grund och botten så orkar jag aldrig bry mig om att ta bort mail från Gmail. De kan gärna ligga där och ta upp en massa disk för Google

Men om jag fick en massa spam från vissa adresser så skulle jag förmodligen sätta upp en regel som skickade dessa mail direkt till papperskorgen utan att passera inkorgen. Jag har några sådana, de är ganska enkla att sätta upp.

Tack, BlackSmp!

Jag gjorde så en gång, men nu har man glömt hur man gjorde. Det vore bussigt om du gav en länk till instruktioner eller något liknande. Jag tror att ganska många kan vara intresserad av sånt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-09-27 08:03
Ursprungligen av pick-me-up:

Tack, BlackSmp!

Jag gjorde så en gång, men nu har man glömt hur man gjorde. Det vore bussigt om du gav en länk till instruktioner eller något liknande. Jag tror att ganska många kan vara intresserad av sånt.

https://support.google.com/mail/answer/6579?h... fast det går ju också att skriva "gmail regler" så får man samma svar...

Ursprungligen av frazze:

https://support.google.com/mail/answer/6579?h... fast det går ju också att skriva "gmail regler" så får man samma svar...

Tack, frazze!

Det är få saker som jag inte har fått svar till här på forumet. Det som jag kommer ihåg var några obskyra program som man kunde ladda ner och som tydligen ingen inom Macvärlden använder.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-09-27 23:02
Ursprungligen av BlackSmp:

I grund och botten så orkar jag aldrig bry mig om att ta bort mail från Gmail. De kan gärna ligga där och ta upp en massa disk för Google

Men om jag fick en massa spam från vissa adresser så skulle jag förmodligen sätta upp en regel som skickade dessa mail direkt till papperskorgen utan att passera inkorgen. Jag har några sådana, de är ganska enkla att sätta upp.

Ja platsen är gratis. Men att ha en röd etikett på mailikonen på mobilen som visar 2411 olästa mail, det tar man enkelt bort genom att markera alla olästa mail och klicka på markera som läst.

1
Bevaka tråden