Instagram använder hatmail som reklam

Nyligen uppmärksammade reportern Oliva Solon att Instagram marknadsför sig med ett av hennes gamla inlägg på Instagram, nämligen ett hatmail med hot om våldtäkt och mord.

Instagram har nyligen bevisat hur fel det kan gå när man förlitar sig för mycket på smarta algoritmer. Inlägg som får mycket uppmärksamhet i form av gilla-markeringar och kommentarer är inte alltid de bästa reklambilderna.

För ungefär ett år sedan postade Olivia Solon, reporter på The Guardian, en skärmdump på sitt Instagram- och Facebook-konto. Skärmdumpen visade ett hatmail som Solon mottagit med texten: ”Jag ska våldta dig innan jag dödar dig, din smutsiga hora!” Inlägget fick tillräckligt mycket spridning för att Instagrams algoritmer skulle plocka upp inlägget som bra kandidat för reklam.

Inlägget spreds sedan som reklam för Instagram på Facebook och det var först när inlägget dök upp i Solons systers flöde som Olivia Solon upptäckte detta och uppmärksammade inlägget i en tweet.

Förutom att inlägget är väldigt opassande som reklam för Instagram så kommer incidenten också väldigt olägligt. Facebook som äger Instagram befinner sig redan i hetluften för hur deras algoritmer och marknadsföringsverktyg fungerar. Facebook har nämligen tillåtit annonsörer att nå personer som gillat ämnen som judehatare, hur man bränner judar med mera.

Kommentarer
10 svar

Amanda fortsätter sitt musikäventyr och denna gång dyker hon ner i havet som är Bluetooth, Airplay och Spotify Connect, och passar på att gå igenom vilken högtalare som passar till vad.

Denna vecka kollar vi hur bra koll du egentligen har på musiktjänster. In och testa dina kunskaper!

Enligt ett läckt dokument ser Nokia ingen framtid för företagets hälsoprodukter under namnet Nokia Health (tidigare Withings).

Kontanter är ute och plastkorten tappar snabbt sin charm med alla mobila betallösningar som kommer. Ida satte sig ned med Mastercard för att prata om utvecklingen.

Swype var länge ett populärt tangentbordsalterantiv för Android, och hittade också in i App Store, men nu meddelar utvecklarna att det inte kommer några fler uppdateringar.

Googles systerbolag Verily har tagit fram en artificiell intelligens som kan identifiera om en patient kan drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar genom att analysera patientens ögonbotten.