Snabbtest: Razer Phone

När Razer Phone presenterades tryckte företaget hårt på dess 120 Hz-skärm och rejäla högtalare. Hur bra är det i praktiken? Andreas och Amanda testar.

När Razer presenterade sin första telefon för lite över en vecka sedan skapade telefonen stor uppståndelse, även hos oss på 99-redaktionen. Löftet om en telefon vars skärm uppdateras i 120 Hz låter i sig trevligt, men att den dessutom är utrustad med dubbla högtalare som i sig är utrustade med en egen förstärkare vardera fick det att vattnas i våra tekniknördiga mungipor.

Utöver att skärmen uppdateras rasande snabbt har Razer och Qualcomm dessutom utvecklat en teknik tillsammans som synkroniserar bilduppdateringen mellan skärmen och grafikkretsen, något som ska ge betydligt bättre flyt och jämnhet i mobilspel. Skärmen är en 5,7 tum stor LCD-panel med upplösningen 2 560 x 1 440 pixel och operativsystemet som används är en relativt ren Android-installation. Du kan läsa fler detaljer om telefonen i vår nyhet om Razer Phone när den introducerades.

Så hur bra är den då?

Detta är bara ett snabbtest av Razer Phone där vi tar avstamp i de två områden som telefonen ska glänsa inom – skärmen och ljud. I videon ovan testar Andreas och Amanda dels hur bra skärmen ser ut sett till färgåtergivning och ljusstyrka och dels hur högtalarna sköter sig vid musikuppspelning med högsta volym.

Ett sammanfattat intryck är att Razer faktiskt tillhör det sämre vi upplevt inom båda dessa områden. Skärmen må uppdateras snabbt, och i de fåtal situationer där 120 Hz bilduppdatering faktiskt kan utnyttjas ger det ett bättre flyt, men dess färgåtergivning och ljusstyrka lämnar mycket att önska.

När skärmen testades i spel var skillnaden rejäl när Razer Phone ställdes mot Samsung Galaxy Note 8 och Iphone 8 Plus. Jämfört med dessa konkurrenter ser Razer-skärmen ut att vara ställd på halva ljusstyrkan, när den faktiskt är ställd till max ljusstyrka. De starka kontrasterna och rejäla ljusstyrkan hos Galaxy Note 8 får Razers telefon att skämmas ordentligt, och detsamma gäller för Apples likaså ljusstarka och något mer återhållsamt kontrastrika skärm.

Att Razer Phone är utrustad med dubbla högtalare och dubbla förstärkare lovade väldigt gott inför testet, men även här går vi besvikna från testet. Högtalarna når förvisso rejäl volym, vilket kanske kommer till nytta om du tänker anordna strandparty med endast telefonen som festhögtalare, men för de allra flesta situationer är rent och bra ljud viktigare och här faller Razer rejält. Ljudet låter mer "metalliskt" och inte alls lika rent som hos Samsungs och Apples konkurrenter.

När vi testar att dra igång en smäktande ballad med höga toner blir Razer Phones tillkortakommanden ännu tydligare (och mer smärtsamma). Högtalarna sköter sig bra så länge som låten håller sig till de lugnare partierna, men när de höga tonerna valsar ut ur högtalarna krackelerar ljudbilden rejält för Razer och det blir faktiskt fysiskt jobbigt att höra. Jämförelsevis håller både Samsung Galaxy Note 8 och Apple Iphone 8 Plus en jämn och ren ljudbild även vid de högre tonerna, och Iphone 8 Plus lyckas till och med få till högre ljudvolym än Samsungs konkurrent utan att ljudet bryter ihop.

Slutsats av snabbtest

Vi får vänta lite till innan vi kan lämna slutgiltigt omdöme om Razers första intåg i telefonmarknaden, men av det vi upplevt runt skärmen och högtalarna har vi svårt att tro att denna telefon ska kunna rekommenderas på dagens benhårda mobilmarknad. Skärmen ser halvdassig ut, ljudet låter inte direkt bra vid någon volym och direkt smärtsamt vid högre volymer och den höga bilduppdateringen kommer allt för sällan till någon direkt praktisk nytta.

Även om telefonens övriga egenskaper skulle visa sig vara förträffligt bra har vi svårt att se hur helheten ska kunna hävda sig mot dess största konkurrenter som sköter sig mycket bättre inom de kategorier som är Razers största säljargument. Vi hoppas dock att det går så pass bra för telefonen att Razer vågar sig på en andra generation då Razer Phone introducerar intressant teknik, och fler vettiga konkurrenter är enbart positivt.

Specifikationer Razer Phone:

Komponent

Egenskaper

Skärm

5,7 tum
LCD/IPS IGZO
2560 x 1440 pixel
16:9
120 Hz

Systemkrets

Qualcomm Snapdragon 835
4 x 2.35 GHz
4 x 1.9 GHz
Adreno 540-grafik

Primärminne

8 GB

Kamera

Bakre 12 MP normalfoto
Bakre 12 MP optisk zoom
Främre 8 MP

Lagring

64 GB intern
Minneskortsstöd, upp till 256 GB

Operativsystem

Android 7.1.1

Läs mer om Razer Phone:

Razer Phone är officiell – skryter bland annat med 120 Hz (nyhet, 2017-11-02)

Amanda Reventlid
har en hemlig dröm om att alla en dag ska vara cyborgs. Fascineras mycket av digital livsstil och gillar tv-spel. Pillar gärna itu saker för att se hur de funkar med varierat resultat.
Andreas Eklöv
En före detta Windows- och Linuxanvändare som fick råd att köpa sin första Mac anno 2003, en förträfflig Ibook G4 som tjänade mig fint i över sex år. Numera ökar jag Mac-kvoten på Geeks-kontoret.

Apple nekade en ny app från Valve som strömmar spel från Steam till IOS, och nu förklarar marknadschefen Phil Schiller varför.

Få Apple-produkter har fått så mycket kritik som Kartor. Numera är tjänsten en stor anledning till varför jag fortsätter att välja Apple. Nu ska ni få höra varför jag älskar Apple Kartor.

Den här veckans podd bjuder på mobilsnack, lite pepp inför WWDC, intressanta undersökningar och ett varmt hej då från Amanda som snart börjar på ett nytt jobb.

Nu är både Ida och Jakob tillbaka från sina respektive föräldraledigheter vilket betyder att det är dags för mig att säga hejdå.

Att förstå sig på kryptovalutor som Bitcoin är inte det lättaste. Youtube-kanalen Botnik studios "hjälper till" med ett tveksamt men roligt resultat.

En Echo-enhet har blivit ertappad med att spela in en konversation i bakgrunden och dela den med en kontakt i användarens adressbok.