Galaxy S9 ingen succé för Samsung

Samsungs intäkter sjunker, och bolagets viktigaste telefon Galaxy S9 har inte sålt så bra som de hoppats. Men bolaget tror att efterfrågan på OLED-bildskärmar kommer öka kraftigt.

Det blev ett sämre kvartal än väntat för Samsung, vars intäkter sjönk med fyra procent jämfört med samma period förra året. Samsung säger att nedgången främst beror på lägre försäljning av mobiltelefoner och bildskärmspaneler, två områden som brukar prestera bra.

Toppmobilen Galaxy S9 började säljas precis i slutet av förra kvartalet, men har inte imponerat vad det verkar. Samsung avslöjar inte exakta siffror, men beskriver försäljningen som "trög". När vi på 99 testade flaggskeppet tidigare i år hittade vi en hel del att gilla, men tyckte framförallt att batteritiden inte höll måttet.

Vad gäller bildskärmar har priserna på LCD-skärmar gått ner, samtidigt som efterfrågan på OLED-skärmar inte varit särskilt hög. Helt mörkt är det ändå inte för Samsung. Förhoppningen är att leveranserna av OLED kommer att öka under hösten, bland annat tack vare Apples nya Iphone-modeller som väntas ha OLED-skärmar. Dessutom ökade försäljningen av dyrare tv-apparater tack vare fotbolls-VM, och Samsungs tillverkning av processorer och minnen fortsätter att gå bra.

Samsung håller som bekant ett lanseringsevent nästa vecka, och frågan är om de då kan visa upp produkter som får konsumenterna att sluta upp. Mobiltelefonen Galaxy Note 9 är onekligen efterfrågad av många, men om den kan klara av att vända den negativa trenden återstår att se.

Totalt drog Samsung ändå in en vinst på 14,9 biljoner won under kvartalet, motsvarande cirka 116 miljarder kronor.

Läs mer:

Källa: Samsung